Regalul Vienez 2023 și evoluția excepțională a Operei Vox: Interviu cu managerul Ioan Vrășmaș

În culisele pregătirilor pentru Regalul Vienez din acest an, eveniment marcant în calendarul muzical care va avea loc mâine la Cluj-Napoca, am avut privilegiul de a discuta cu Ioan Vrășmaș, managerul Operei Vox. Cu o carieră impresionantă și o abordare inovatoare, Ioan Vrășmaș dezvăluie perspective fascinante despre pregătirile pentru spectacol și ascensiunea Operei Vox în peisajul muzical românesc. Orchestra Operei Vox, recent aclamată la Festivalul Borneo din Malaezia, este unul dintre punctele centrale ale Regalului Vienez. Apreciată de publicul asiatic, orchestra a obținut distincții speciale chiar din partea prim-ministrului țării, recunoscând calibrul său artistic remarcabil. Cu Bogdan Costache la pupitrul orchestrei, Regalul Vienez aduce în prim-plan nu doar un dirijor talentat, ci și un solist violonist de excepție. Experiența muzicală promisă de Regalul Vienez este completată de un repertoriu atent selecționat. Valsuri celebre, polci, arii cunoscute și momente coregrafice spectaculoase vor transforma cele două ore de spectacol într-o călătorie muzicală memorabilă.

În cadrul interviului, Ioan Vrășmaș dezvăluie viziunea Operei Vox, prima și singura companie privată de operă din România. Fondată acum unsprezece ani, Opera Vox a reușit să aducă spectacole integrale de operă în țară, bucurându-se de apreciere la nivel internațional.Partea superioară a formularului

 

Care a fost motivul sau inspirația din spatele organizării acestei ediții grandioase a Regalului Vienez în 2023, în comparație cu anii precedenți?

Regalul Vienez se conturează ca brand iubit de public de câțiva ani buni și nu este un secret faptul că biletele se epuizează în orașele mari chiar și cu o lună înainte de spectacolul programat. Apoi, nicio ediție nu seamănă cu cea precedentă, nici în ceea ce privește repertoriul, costumele, coregrafia, etc. Elementul de noutate absolută al acestei ediții este prezența la pupitrul orchestrei a unui tânăr muzician în dubla ipostază de dirijor și solist violonist, amintindu-ne de spectacolele imperiale vieneze, în care Strauss îmbrățișa și el dubla ipostază de dirijor și solist violonist. Bogdan Costache, dirijor și violonist, ridică sălile în picioare la propriu cu sunetul viorii sale, iar faptul că este român îl face și mai iubit de public. Varietatea de valsuri, polci, cântece de Crăciun din repertoriul universal, dar și tradiționalele noastre colinde, fac ca publicul să nu-și dorească să mai plece din sala de spectacole, uneori trebuind să bisăm și o jumătate de oră.

Cum a fost selectată lista orașelor în care se va desfășura turneul național și care au fost criteriile principale pentru această alegere?

Nu au fost orașe în care să nu ne dorim să ajungem, Regalul Vienez ajungând în anul acesta în aproape toate orașele din România, iar în orașele unde nu am programat spectacolul, nu am găsit o sală de spectacole liberă sau adecvată, deci rațiunile au fost de ordin administrativ.

Care a fost reacția publicului la acest spectacol complex, care îmbină muzica și dansul într-o experiență artistică amplă?

Desigur, primul indiciu este reacția la cald a publicului care nu dorește să se desprindă de sala de spectacole, de soliști, de orchestră, de cor, de balet, cerând uneori și câte 5 bisuri. Dar și mediul online este plin de mii de reacții, din fericire toate pozitive, nu am găsit nici măcar o persoană care să aibă o reacție negativă. Iar asta chiar că spune mult, dacă ne gândim că reacțiile spectatorilor au și o componentă subiectivă, personală. Tocmai de aceea, observ o implicare absolută și în rândul artiștilor, o determinare și o asumare artistică crescută, de la un spectacol la altul.

Cum a decurs colaborarea cu coregraful Vlad Sebastian?

Vlad nu este la prima colaborare cu noi, noi i-am oferit credit și încredere încă de la debutul lui ca și coregraf, l-am văzut cum își crește succesul de la o producție la alta și de la un stil la altul. Are deja un loc de frunte în rândul coregrafilor din România, statut la care am contribuit și noi, dacă ne gândim la titlurile în care a colaborat cu Opera Vox: Carmen, Broadway, Cocoșatul de la Notre Dame, plus coregrafii în cadrul multor spectacole de operă sau gale de operă.

Ce ne puteți spune despre colaborarea și reuniunea Orchestrei Operei Vox și Orchestrei Teatro D’Opera Italiana sub bagheta dirijorului Bogdan Costache?

Cum contribuie acest lucru la experiența muzicală a spectacolului? Întâlnirea artiștilor români cu artiști din alte țări nu poate fi decât benefică și constructivă, dovadă fiind și succesul spectacolului. Este ceea ce lipsește în peisajul artistic autohton, experiențele artistice excepționale dintre artiști de diferite naționalități. De altfel, repertoriul nu este doar vienez, inserând și repertoriu italian, francez, etc.

Care sunt momentele sau piesele muzicale deosebite pe care publicul le poate anticipa în cadrul acestui spectacol? Există vreo piesă specială sau vreun moment coregrafic care se remarcă în acest an?

Ar fi nedrept să evidențiez doar o piesă muzicală sau un moment coregrafic. Vă spun doar atât, pornind de la piese de mare virtuozitate violonistică, la valțuri, polci în prima audiție națională, arii de operetă în prima audiție națională, valțuri scrise de compozitori români, ajungând la can-can-uri, duete celebre, valțuri cântate de voci, consider că nu-i lipsește nimic acestui spectacol, nici colindele românești nu lipsesc!

În urma experienței pozitive de la Borneo Opera Festival din Malaezia, există planuri pentru colaborări viitoare sau alte evenimente internaționale pentru Orchestra Operei Vox și Teatro D’Opera Italiana?

BOF este cel mai mare festival de operă din Asia, la concurență cu marile festivaluri de operă din Europa. Ne vom întoarce în Malaezia, la Borneo Opera Festival în luna iulie 2024. Iar după festival vom rămâne pentru încă câteva spectacole în Saba și alte câteva orașe din Insula Borneo. Pregătim, de asemenea, un turneu în China în anul 2024. Asta dacă ne referim la turnee internaționale. Dar vom reveni cu surprize și pentru publicul nostru din orașele din România.

Aveți un mesaj pentru publicul clujean?

Dacă ne referim la Regalul Vienez din 28 Decembrie, i-aș invita pe toți la spectacol, dar știu că nu mai sunt bilete! Așa că îi invit să nu rateze următoarele noastre producții. Iar ca mesaj general îi invit să iubească muzica, arta care aduce armonie între oameni și în sufletul fiecăruia dintre noi!

Interviu realizat de Mara A. MUNTEAN

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut