Proiectul de Metodologie de organizare a Programului național „Școala altfel”, în consultare publică

Proiectul de Metodologie de organizare a Programului național „Școala altfel” a fost pus de Ministerul Educației în consultare publică.

Potrivit proiectului, Programul național „Școala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și este derulat pe baza unei planificări ce rămâne la decizia fiecărei unități de învățământ, conform ordinului ministrului educației privind structura anului școlar, valabil în anul școlar respectiv. Programul se desfășoară obligatoriu în unitățile de învățământ primar, gimnazial și liceal, din cadrul sistemului național de învățământ preuniversitar.

„În cadrul programului, în vederea dezvoltării competențelor, se recomandă utilizarea tehnicilor de învățare colaborativă, inclusiv bazată pe proiecte, a metodelor de schimbare socială: bibliotecă vie, teatru forum, teatru ziar, a dezbaterilor, filmelor artistice, documentare și de animație, cu caracter educativ, a resurselor educaționale online, abordărilor transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare. (…) Activitățile Programului național «Școala altfel» sunt proiectate și derulate în parteneriat cu elevi, alte cadre didactice, părinți, reprezentanți ai instituțiilor, autorităților, companiilor sau organizațiilor non-guvernamentale locale, ținând cont și de resursele disponibile în unitatea de învățământ. (…) În perioada Programului național «Școala altfel», unitățile de învățământ preuniversitar pot organiza activități împreună cu unitățile pentru activități extrașcolare (palatele și cluburile copiilor, cluburile sportive școlare, centrele județene de excelență). Pentru desfășurarea activităților decise, cadrele didactice, elevii, părinții și partenerii unităților de învățământ asigură resursele necesare, având acces la infrastructura și logistica școlii. În implementarea programului pot fi utilizate și resurse extrabugetare” – prevede proiectul.

Prin excepție, pentru învățământul liceal – filiera tehnologică și pentru învățământul profesional se pot organiza, în această perioadă, activități prevăzute în curriculumul de specialitate, la stagiile de pregătire practică, urmărind și scopul Programului național „Școala altfel”. De asemeni, tot prin excepție, pentru învățământul postliceal, în săptămâna dedicată Programului național „Școala altfel” se organizează activități de instruire practică.

Conform proiectului, participarea la Programul național „Școala altfel” este obligatorie atât pentru elevi, cât și pentru toate cadrele didactice din unitatea de învățământ. „Unitatea de învățământ are obligația de a stabili oferta de activități din cadrul Programului național «Școala altfel» astfel încât să poată asigura, prin oferte alternative, participarea la aceste activități a tuturor elevilor și cadrelor didactice. În situația în care pe întreaga perioadă a programului sau doar în anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activități conform orarului stabilit pentru Programul «Școala altfel», se desfășoară alte activități educative care contribuie la formarea și dezvoltarea competențelor din curriculumul național. Activitățile din cadrul Programului național «Școala altfel» se pot realiza în unitatea de învățământ sau în afara acesteia, respectându-se prevederile legale cu privire la siguranța elevilor. Orice deplasare în afara unității de învățământ trebuie să aibă un pronunțat caracter educativ. Nu sunt permise deplasări ale elevilor pe durata întregului program (5 zile sau mai mult) și deplasările în afara localității care presupun costuri și pentru care unitatea de învățământ nu a identificat surse de finanțare (…) Pentru activitățile care presupun costuri din partea părinților, unitatea de învățământ oferă în mod obligatoriu alternative gratuite” – mai prevede proiectul.

De asemeni, proiectul prevede că activitățile din programul național „Școala altfel” la care se înscriu elevii trebuie să însumeze cel puțin numărul de ore la care aceștia ar fi participat într-o săptămână obișnuită de școală. În ce privește evaluarea contribuției activităților organizate în unitatea de învățământ la dobândirea cunoștințelor, abilităților și atitudinilor vizate prin Programul național „Școala altfel”: „elevii își autoevaluează implicarea în activitățile desfășurate și reflectează asupra învățării – în scris (chestionar, mesaje scrise), prin desen sau oral (reflecții de grup, focus grup), ghidați de profesorul pentru învățământ primar/ dirigintele clasei; cadrele didactice evaluează cunoștințele, abilitățile și schimbările de atitudini ale antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor prin observare atât pe parcursul Programului național «Școala altfel», cât și după încheierea acestuia. Modul de colectare și centralizare a rezultatelor și a reflecțiilor este la alegerea cadrelor didactice din unitatea de învățământ. Feedback-ul colectat și reflecțiile/ observațiile vor fi valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanța și utilitatea activităților de învățare desfășurate conform scopului enunțat al programului și pentru a le transfera pe cele eficiente în activitatea de la clasă” – se mai precizează în proiect.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise până în data de 14 septembrie 2023, inclusiv, pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut