Proiectele de legi ale Educației, „în vizorul” opoziției

Dezbaterea pe proiectele de legi ale Educației se apropie de final, astfel că pe parcursul câtorva săptămâni s-au conturat o serie de propuneri. Foarte multe au venit din partea elevilor, nemulțumiți de unele modificări, dar și din partea profesorilor, care nici ei nu susțin neapărat schimbările cu care Ministerul Educației a ieșit în spațiul public. Nemulțumiți sunt, pe de altă parte, și unii reprezentanți ai opoziției, care cer retragerea proiectelor din mai multe motive.

Astfel, USR solicită retragerea noilor legi ale Educaţiei prezentate de ministrul Sorin Cîmpeanu, apreciind că proiectele sunt „anti-liberale” şi „amplifică politizarea” educaţiei şi controlul politic central asupra acesteia.

Senatorul USR de Cluj, Cristian Bordei, explică de ce partidul din care face parte nu este de acord cu aceste modificări.
USR a elaborat un raport detaliat pe tema legilor educației și ideea principală care rezultă este că acest pachet legislativ propus de PSD-PNL-UDMR este de fapt un regres în domeniul educației, domeniu pe care îl întoarce către recentralizare și politizare excesivă. De fapt educația din România a fost distrusă odată cu apariția „fabricilor de diplome”, adică puzderia de universități private de foarte  slabă calitate în marea lor majoritate controlate de persoane implicate politic, preponderent de la PSD. Scopul permanent al acestor universități ai căror fondatori controlează Consiliul Național al Rectorilor, care prin noile legi capătă puteri sporite, a fost să-și asigure supraviețuirea. Aceasta nu se poate face, mai ales ìn condițiile împuținării  constante a numărului populației de vârstă şcolară, decât prin menținerea la cel mai jos nivel a standardelor de calitate în educație şi prin transformarea întregului sistem de educație într-un mecanism de furnizare de studenți pentru acestea. Aceasta a fost motivația luptei  permanente a conducerilor PSD şi PNL împotriva oricărui modernizări reale a sistemului, acesta este şi spiritul actualelor legi: hipercentralizare şi control politic total. De exemplu distrugerea învățământului profesional de către Ecaterina Andronescu a fost pe această logică, asigurarea de studenți pentru fabricile de diploma, acelaşi lucru îl face şi actuala legislație propusă prin aşa-zisa reformare a filierelor tehnologice”, a declarat senatorul clujean.

Solicitarea celor de la USR este susținută și de reprezentanții AUR, care spun că asistăm la o distrugere sistematică a învățământului clasic.

„Discursul actualului ministru Cîmpeanu este pe același calapod ca și al celorlalți „reformatori”, care e la fel cu cel promovat de stânga neo-marxistă, fiind caracterizat de deșcolarizare sau contra-educare a României.  Rezultatul acestor „reforme” s-a văzut foarte bine în numărul de 40.000 de elevi care nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat de anul trecut, reprezentând peste 25% din total. Acesta a fost rezultatul digitalizării forțate aplicate în cei 2 ani de pandemie. Profesorul este transformat într-un simplu instrument. O situație care pare mai rea decât cea din timpul revoluției bolșevice. Nu e o digitalizare administrativă de care avem nevoie, ci o distrugere sistematică a învățământului clasic, care a fost capabil să producă elite. Chiar și scopul școlii trebuie redefinit – de la așa-zisa formare de „roboți” pentru piața globală a muncii – la formare de conștiințe și intelecte, de oameni cu sentiment național, care sunt capabili să stea pe propriile picioare. Având în vedere viziunea total diferită pe care o are AUR asupra învățământului, cerem ca aceste proiecte să fie retrase”, a declarat deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa.

Pe de altă parte, sindicaliștii din învățământ au reușit să smulgă o promisiune de la ministrul Educației, în ceea ce privește cadrele didactice de la palatele copiilor și cluburilor sportive. „Pot să spun că am obținut o victorie. Au fost mai multe întâlniri pe anumite segmente (n. red între reprezentanții Ministerului Educației și sindicaliști) sau discipline, spre exemplu în ce privește palatele copiilor și cluburile sportive. Cel mai dezbătut a fost acesta – pe palate și cluburi – unde noi, sindicatele ne-am adus un aport deosebit, și domnul ministru a luat în seamă aceste lucruri, astfel încât avem promisiunea ca aceste instituții să nu treacă la administrația publică locală. Au fost dezbateri aprinse, dar încă nu avem concluziile. Sperăm ca la sfârșitul lunii august, începutul lunii spetembrie să putem trage concluziile”, a afirmat Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Cluj.

Închistrae și restaurație

Reprezentanții USR spun că dacă aceste proiecte nu vor fi retrase, ei se vor opune, oricum, tuturor reglementărilor.

„USR nu poate accepta ca ministrul să devină vătaful învăţământului românesc şi solicită retragerea proiectelor. În caz contrar, USR se va opune tuturor reglementărilor identificate ca fiind nocive pentru sistemul de educaţie din România”, se arată într-un comunicat.

Conform aceleiaşi surse, în proiectele de legi „nu se regăseşte nicio viziune”, fiind caracterizate de „închistare şi restauraţie” şi reprezentând o „reformă brejnevistă”.

Departamentul de Politici Publice al USR în colaborare cu parlamentarii din grupul USR pentru Educaţie au elaborat un document în care evidenţiază „problemele majore” identificate în proiectele amintite.

USR consideră că noile legi ale educaţiei reprezintă „o tentativă de mituire electorală a cadrelor didactice”, cu promisiunea unor creşteri salariale semnificative.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut