Poluarea omoară aproape 30.000 de români pe an. Cât ar plăti în plus europenii pentru o mașină ”verde”

Un studiu recent relevă că europenii sunt dispuși să plătească mai mult pentru a-și achiziționa automobile nepoluante, în contextul creșterii alarmante a cazurilor de deces din Uniune din cauza poluării, capitol la care România ocupă prima poziție.

Conform datelor oficiale, în România, în fiecare an, peste 29.000 de oameni mor prematur din cauze asociate poluării, iar aceste costurile sociale sunt cele mai mari din Uniunea Europeană, respectiv de peste 1.800 euro/cap de locuitor/an, respectiv de 3.002 euro/cap de locuitor/an în Bucureşti.

Datele sunt incluse într-un sondaj realizat de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu, în care se arată că peste trei sferturi dintre europeni consideră că producătorii de maşini ar trebui să fie obligaţi legal să reducă emisiile de la maşinile noi cât de mult se poate tehnologic, în timp ce aproape două treimi ar fi dispuşi să plătească până la 500 de euro în plus pentru un vehicul nou cu emisii mai mici.

Potrivit sondașului, chiar dacă ar cumpăra o maşină second-hand, jumătate dintre cei chestionaţi au spus că şi-ar dori ca aceasta să îndeplinească o limită minimă legală de poluare, pe când doar 12% dintre ei nu sunt interesaţi de acest aspect. În acelaşi timp, peste trei pătrimi dintre ei cred că maşinile noi trebuie să respecte limite minime legale de poluare, indiferent de condiţiile de trafic. În prezent, limitele actuale de poluare nu se aplică şi călătoriile scurte în oraş, cu porniri şi opriri frecvente, când motoarele emit mai multe emisii, menţionează realizatorii cercetării de specialitate.
Datele sondajului evidenţiază că aproape 80% dintre europeni susțin că producătorii de maşini ar trebui să fie obligaţi legal să reducă emisiile de la maşinile noi cât de mult se poate tehnologic. Totodată, multe peste jumătate dintre respondenţi sunt dispuşi să plătească până la 500 de euro în plus pentru un vehicul nou cu emisii mai mici.
Reprezentanţii Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu precizează că, la ora actuală, Comisia Europeană este interesată de poluarea reală a maşinilor pe întreaga lor durată de viaţă, în condiţiile în care autovehiculele noi sunt verificate doar în primii cinci ani, sau la 100.000 km, chiar dacă durata lor de viaţă este mult mai mare, în special în sudul, centrul şi estul Europei.

„Comisia Europeană analizează o serie de noi propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii aerului prin reducerea emisiilor din trafic şi estimează că industria auto va trebui să plătească între 100 şi 500 de euro pe maşină pentru reducerea emisiilor. Totodată, industria auto avertizează că vehiculele mai curate vor atinge marjele de profit şi fac presiuni pentru diminuarea ţintelor de reducere a emisiilor. În aprilie, Comisia Europeană urmează să propună noi reguli pentru standardul „Euro 7″, care va stabili limitele legale pentru aproximativ 100 de milioane de maşini pe benzină şi diesel care vor fi vândute în Europa, începând cu 2025”, se mai afirmă în concluziile sondajului.
Sondajul T&E a fost realizat pe platforma YouGov, pe un eşantion de peste 8.000 de persoane din România, Germania, Franţa, Italia, Spania, Polonia şi Cehia. Înfiinţată în 1990, Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut