Peste 65.000 de elevi nu au avut acces la educația online

Accesul la educație pentru toți copiii este o prioritate absolută, iar procesul educațional și mai ales educația remedială, vitală pentru copiii vulnerabili, depind atât de campania de vaccinare a profesorilor, cât și de felul în care școlile se pregătesc pentru redeschidere, au concluzionat participanții la dezbaterea organizată de Salvați Copiii România, la care au participat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, reprezentantul României la OMS, prof. dr. Alexandru Rafila, conf. dr. Mihai Craiu, secretarul de stat pentru Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Sorin Ion, președintele Consiliului Național al Elevilor, Rareș Voicu, profesori și autorități locale.

Conform declarației ministrului Sorin Cîmpeanu, ultimele date arată că sunt peste 65.000 de elevi care nu au avut acces la educația online. De asemeni, „în plus față de cei 235.000 de elevi care au declarat că nu au echipamentele necesare la începutul pandemiei”, sunt încă 280.000 de elevi care spun, pe propria răspundere, că au avut dificultăți în ceea ce privește accesul la echipamente IT și internet. „Învățământul hibrid s-a dovedit ineficient din punct de vedere pedagogic. Din perspectiva educației, revenirea la școală este importantă nu doar pentru revenirea la normalitate, ci și pentru a recupera pierderile generate de problemele predării online. Este absurd să repari prin online ce ai pierdut prin aceeași metodă de predare”, a spus ministrul Sorin Cîmpeanu, în cadrul dezbaterii online.

Reprezentantul României la OMS, Alexandru Rafila, a afirmat că școlile trebuie să înceapă, pentru ca toți copiii să aibă acces la educație și mai ales copiii mici să se poată dezvolta normal din punct de vedere psihic și social. „OMS are un punct de vedere extrem de clar în această privință și pune în balanță riscurile legate de pandemie, în ceea ce privește activitatea școlară și sănătatea mintală a copiilor. Este un studiu recent, din Belgia, care arată că impactul deschiderii școlilor asupra pandemiei este minimal. Nu putem discuta despre probleme serioase, cât au fost deschise școlile, sub un procent din profesori și elevi s-au îmbolnăvit”, a spus Rafila, care a anunțat și accelerarea vaccinării, odată cu introducerea serului produs de AstaZeneca.

Referindu-se la impactul medical al pandemiei asupra copiilor, doctorul Mihai Craiu a arătat că „lockdown-ul duce la acutizarea fenomenului depresiv la un sfert dintre copii și apare sindromul post-traumatic. Se întâmplă și fenomene regresive, se accentuează fenomene de neglijare și abuz, iar la adolescenți apar idei suicidare”.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpreanu, a anunțat și ultimele decizii pentru redeschiderea școlilor, odată cu cel de-al doilea semestru. Potrivit acestuia, s-a stabilit că discuția pentru deschiderea școlilor în 8 februarie va fi în 2 februarie, pentru a nu fi „scăpate evoluții importante din perspectivă sanitară”. „Va urma o ședință a Comitetului Național pentru Situații de Urgență și o hotărâre conformă, după care, în ipoteza în care, din perspectivă sanitară, deschiderea școlilor ar putea fi făcută, urmează un ordin comun al miniștrilor Educației și Sănătății, în 3 februarie” – a spus Cîmpeanu.

***

Un sondaj de opinie realizat de Organizația Salvați Copiii în luna decembrie, anul trecut, relevă că cei mai mulți dintre părinți (78,4%) și profesori (73,1%) consideră că elevii trebuie să revină cât mai curând în băncile școlii, unde e nevoie de o regândire a programei școlare (80,9%) și de măsuri de educație remedială (43,7%). În ceea ce-i privește pe copii, 56,8% dintre ei se declară în favoarea redeschiderii școlilor.

Referitor la condițiile pe care școlile trebuie să le îndeplinească, pentru ca redeschiderea să fie făcută în condiții de siguranță, cei mai mulți pun accentul pe existența materialelor igienico-sanitare, dar o condiție importantă este și evitarea aglomerației în spațiile limitrofe școlilor: 83,5% dintre respondenți consideră că asigurarea condițiilor igienico-sanitare este o condiție necesară; 69,8% spun că e nevoie de asistență medicală în toate școlile; 59,3%  dintre cei intervievați vor să fie luate măsuri pentru evitarea aglomerației în jurul școlilor; 45,3% consideră că e necesară reducerea numărului de elevi din clase; 44,8% consideră că e nevoie de transport sigur către și dinspre școală.

Odată reluată activitatea didactică în școli, devine imperioasă recuperarea materiei și acoperirea decalajului educațional pentru copiii vulnerabili, care nu au avut o participare reală la educația online. Astfel: 80.9% dintre respondenți consideră utilă revizuirea programei școlare, cu accent pe materia esențială; 43,7% spun că sunt necesare intervenții de sprijin pentru cei care nu au reușit să participe real la educația online; 10,2% se pronunță pentru prelungirea duratei cursurilor în acest an școlar.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut