Peste 34.000 de semnături pe o petiție pentru demiterea ministrului Sorin Cîmpeanu și retragerea proiectelor de legi ale educației

O petiție inițiată de „Uniți pentru Educație”, postată în 26 august pe platforma Declic, prin care se cere președintelui României, Klaus Iohannis, demiterea de urgență a ministrului Cîmpeanu și retragerea proiectelor legilor educației, a strâns, până marți, 30 august, la prânz, peste 34.000 de semnături.

„Solicităm președintelui României, domnul Klaus Iohannis, autorul moral al proiectului «România Educată», demiterea de urgență a ministrului Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, precum și retragerea proiectelor legislative propuse de Ministerul Educației. Credem că este de datoria șefului statului român, ca mediator și apărător al interesului superior al cetățenilor, să se implice direct pentru înlăturarea acestei figuri toxice din Guvernul României, care mimează o reformă în domeniul învățământului pentru a proteja politic noua oligarhie creată în jurul școlilor și universităților românești, care își vede acum puse la adăpost legal afacerile, fraudele și plagiatele” – se spune în respectiva petiție.

Semnatarii acesteia apreciază că retragerea proiectelor de lege trebuie să se întâmple „de îndată”, deoarece conțin „o serie de prevederi grave, de natură să întoarcă sistemul românesc de învățământ în vremuri de tristă amintire”, iar dacă vor fi adoptate și aplicate, „vor fi o sursă importantă de inegalități, de discriminare și de suferință în societate, pentru că ele nu sunt animate de interesul superior al copilului și de preocuparea pentru crearea unei societăți mai drepte și mai echitabile”. „Dimpotrivă, în numele unei fantasmatice «excelențe», ele încurajează ruperea sistemului școlar între cei privilegiați și restul societății, condamnată la sărăcie și excluziune. Proiectele de lege sunt un nou impuls dat celor două mari industrii lucrative din România: industria meditațiilor și industria plagiatelor” – susțin semnatarii petiției.

În opinia acestora, legile trebuie retrase de urgență „și refăcute de o echipă cu legitimitate publică sporită, condusă de un ministru competent și integru profesional care să poată coopera cu succes cu specialiștii din țară și din Diaspora în domeniul educației”, având în vedere că, „prin tot ce a făcut, ministrul Sorin Cîmpeanu și-a pierdut orice autoritate și credibilitate necesare pentru a motiva oamenii din sistemul de învățământ să se angajeze într-un proces amplu de reformă”.

În susținerea solicitărilor de retragere a proiectelor de lege și demitere a ministrului Sorin Cîmpeanu sunt formulate 10 argumente, astfel:

Proiecte de legi: „sunt lipsite de viziune și de coerență, se îndepărtează deliberat de spiritul programului prezidențial «România educată» și se propun ca o colecție de măsuri administrative care creează haos și blocaje în sistemul de învățământ”;
au fost elaborate „fără consultarea experților în educație din marile universități românești”.

Consultările în jurul lor au fost realizate „premeditat în perioada vacanței și a concediilor legale de odihnă ale profesorilor, cercetătorilor și elevilor, afectând în acest fel drepturile sociale stabilite prin lege ale acestor categorii sociale”, iar durata consultărilor a fost „disprețuitor de scurtă” pentru a permite un veritabil dialog social și profesional în jurul unor proiecte care riscă să afecteze viața întregii societăți pe o durată foarte îndelungată;

Consultările s-au făcut în medii controlate, politizate, cu parteneri agreați de ministru, din care au fost excluse opiniile critice la adresa proiectelor, iar la solicitarea societății civile de a prelungi durata consultărilor „ministrul Sorin Cîmpeanu a răspuns pe un ton agresiv, amintind de vremurile staliniste, reducând demersul civic la eticheta «grup de interese» și pe semnatari la o minoritate insignifiantă, formată din zecimale.

Proiectele de lege („care sunt o colecție nesfârșită de măsuri administrative”): conțin „numeroase prevederi haotice care, puse în aplicare, vor crea blocaje în sistemul școlar, forțând astfel încă din prima clipă adoptarea de amendamente la aceste legi”; „nu respectă interesul superior al copiilor și nu încurajează tinerii absolvenți să se orienteze spre cariera didactică; dimpotrivă – prin protejarea și privilegierea unei minorități fidele politic – produc inegalități și discriminări”; „sunt un grav atentat la integritatea academică, deoarece creează veritabile scuturi de protecție pentru fraudatori și plagiatori”; „privilegiază crearea unei oligarhii academico-politice, oferind rectorilor o putere discreționară în universități și acces nelimitat la resursele materiale, financiare și simbolice ale universităților”.

***

În contextul acestei petiții, prin care i se președintelui Klaus Iohannis retragerea proiectelor de legi ale educației și demiterea sa, ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat, într-o intervenție la Digi 24, referitor la proiectele de legi ale educației, că vreme de cinci ani și jumătate au fost consultați în cadrul proiectului „România Educată” toți experții în Educație.

Referitor la demiterea sa, acesta a declarat că „demiterea unui ministru este un obiectiv al oricărui partid din opoziție”, iar în ce privește petițiile, acestea reprezintă „un drept cetățenesc” care „trebuie respectat” și care trebuie „să își urmeze cursul”.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut