Parcarea de la Aeroport nu s-a scumpit. Consilierii județeni spun că tarifele noi nu se justifică

Consilierii județeni au amânat, miercuri, votul la proiectul de hotărâre privind solicitarea de majorare a tarifelor de la parcarea Goto din incinta Aeroportului Internațional Cluj-Napoca, solicitând firmei care administrează această parcare ”motive clare” pentru justificarea acestei măsuri.

Potrivit cererii formulate inițial, societatea Goto Parking a motivat majorarea tarifelor invocând faptul că acestea au rămas la același nivel din luna noiembrie a anului 2020, în condițiile în care „în acest interval a existat o creștere constantă a prețurilor de consum”. În plus, a mai arătat administratorul parcării, în tot acest interval s-a înregistrat o creștere a costurilor și a cheltuielilor  făcute pentru realizarea unor investiții”.

”Riscăm să comitem o ilegalitate”

Consilierul județean USR Ionuț Florea a precizat în cadrul ședinței că majorarea prețurilor nu se justifică: „Riscăm să comitem o ilegalitate”, a spus acesta

”Din analiză a reieșit că nu se justifică sub nicio formă creșterea tarifelor solicitate, ba, din contră, riscăm să comitem o ilegalitate. Potrivit contractului de concesiune, firma este obligată să aducă la cunoștința concedentului o justificare scrisă a motivelor și a calculațiilor care stau la baza deciziei sale. Ori, în adresa primită de la firma Goto Parking nu există niciun fel de calculație, doar vorbe. Atât.

Doresc să prezint câteva argumente pentru care noi ar trebui să nu votăm această creștere de tarife, pentru că este lipsită de fundament real, ca și acum această creștere solicitată de ei se așteaptă să fie votată de către noi doar pentru simplul motiv că a fost solicitată. O să prezint și câteva motive pentru care dânșii solicită această creștere și care nu se justifică. De exemplu, ei aduc argument inflația ca motiv pentru a crește tarifele. De la 1 ianuarie 2020 și până la 31.12.2021, inflația pe doi ani a fost de 7,83 la sută. Cum se justifică atunci o creștere a inflației de 7,83 la sută cu o creștere a tarifelor cu 27 la sută la finalul anului 2020, și încă o creștere de 27 la sută acum? Deci, pe o inflație de 7,83 în doi ani, ei solicită o creștere de 54 la sută a tarifelor.

Un alt argument folosit de dânșii este creșterea cursului euro. Media cursului valutar în 2020 a fost 4,8731, iar în 2021 de 4,9204, o creștere de numai 1,72 la sută în doi ani. Această creștere de 1,72 necesită o creștere a tarifelor de 54 la sută în doi ani? Eu zic că nu.

Apoi, dânșii spun că au făcut investiții în 2019. Acum suntem în 2022. De ce vorbim de investiții din 2019? Știți ce profituri a înregistrat firma Goto Parking în perioada 2015-2019? Vă spun eu: 9.670.628 de lei, adică aproximativ două milioane de lei pe an. Și investiții dânșii ne spun că s-au făcut în sistemul de acces în parcare și în înlocuirea automatelor de plată. Aceste investiții nu ar trebui să ducă la creșterea tarifelor, ci, din contră, la scăderea lor, pentru că eficientizează activitatea companiei. Și, pentru că tot aduc vorba de investiții, să nu uităm că aici ar fi trebuit să avem un hotel și o parcare supraetajată. Firma s-a eschivat de la îndeplinirea obligațiilor, dar a rămas cu profitul. Nu cred că e normal să se întâmple lucrul ăsta.

”Parcarea e plină de gropi”

Apoi, firma spune că a avut pierderi în 2020. A avut pierderi, într-adevăr, dar nu avem date contabile să vedem de unde această pierdere nejustificat de mare în raport cu profiturile anterioare. Dar când au fost profituri de peste nouă milioane de lei a fost bine? Acum când sunt pierderi sunt chemați cetățenii județului, sau ai regiunii, să contribuie. Anul 2020 a fost greu pentru toate firmele din România, marea majoritate au înregistrat pierderi și au căutat soluții. Dar, în 2021, numărul de pasageri, a crescut cu aproximativ 62 la sută comparativ cu 2020. S-a ajuns la același număr de pasageri ca în 2015. Mă aștept ca situațiile financiare din 2021 să arate un profit cel puțin la nivelul anului 2015, sau chiar mai mare, având în vedere că în 2021 tarifele au fost mai mari cu 27 la sută. Dacă în aceste condiții firma estimează că nu se poate descurca, sunt convins că în contractul de concesiune există clauze prin care poate renunța la acest contract. Dar, la ce investiții s-au făcut până acum, nu am așteptări prea mari. Parcarea e plină de gropi.

În concluzie, atunci când veți vota, să aveți în vedere atât partea de legalitate cât și de oportunitate a acestei creșteri de tarife, și vă îndemn să votați în interesul cetățenilor și al județului, împotriva acestei cereri nejustificate”, a spus Ionuț Florea, în plenul Consiliului Județean.

Președintele Consiliului Județean, Alin Tișe, a spus că este de acord cu unele părți ale analizei prezentate, dar a precizat că: ”Noi avem această obligație de a face această analiză la solicitarea lor, fie prin contractul de concesiune încheiat, și, în mod evident, firma respectivă are acest drept de a ne solicita această majorare. Noi, într-adevăr suntem puși aici să vedem dacă motivele pe care ei le invocă justifică într-adevăr această majorare.. Doi, dacă într-adevăr se justifică majorarea propusă, sau poate la alte procente, sau poate se impune o analiză mai aprofundată a solicitărilor făcute, pentru a vedea în ce măsură această creștere se poate face la procentul cerut de ei, sau la alte procente la care noi vom ajunge ca și o concluzie a analizei. Eu sunt deschis pentru a găsi formula optimă și, dacă se decide majorarea, să fie făcută la acel procent pe care noi îl putem stabili, și care să provină într-adevăr dintr-o analiză corectă. În urma celor prezentate, cred și eu că trebuie făcută o analiză mai aprofundată. Vă propun ca una din comisiile noastre, cea juridică sau economică, să facă o analiză a acestei cereri pornind de la contractul existent și de la cererile de majorare a tarifelor”.

Consilierii Horia Chirtes și Marinela Marc au cerut și ei amânarea votului pentru acest proiect de hotărâre și însărcinarea comisiei CJ Cluj cu analiza solicitării venite din partea GOTO Parking, și au solicitat societății respective punerea la dispoziție a motivelor clare care pot să stea la baza unei creșteri a tarifelor. „Aceste tarife nu sunt mici, față de alte tarife de parcări din oraș și nu cred că ar trebui majorate”, a mai precizat consilierul PSD Horea Chirteș.

Propunerea de amânare a votării proiectului a fost adoptată cu votul a 31 de consilieri județeni, acesta urmând a fi pus pe ordinea de zi a următoarelor ședințe ale forului județean, potrivit președintelui CJ Cluj, Alin Tișe.

Manipulare răspândită în cele șapte zări

Trebuie precizat, că în cursul zilei de marți, Sindicatul Aeroportului Cluj-Napoca a trimis o scrisoare deschisă adresată președintelui CJ Cluj, vicepreședinților CJ Cluj, consilierilor județeni, dar și președintelui României, primului ministru și procurorului șef al DNA, prin care solicita intervenția de urgență pentru retragerea proiectului de majorare a tarifelor la parcarea din incinta aeroportului, acuzând persoane din cadrul forului județean, mai exact Mariana Rațiu, directorul Direcției de Investiții, și Simona Gaci, secretarul general al instituției, că ”doresc să mărească în mod nejustificat tarifele pentru o parcare total necorespunzătoare”, și pentru a evita o nouă pagubă în dauna CJ Cluj.

Acest demers al apelului disperat făcut de reprezentanții sindicatului este însă egal cu zero, și intră, din păcate, în categoria manipulărilor grosolane, dat fiind faptul că șefa Direcției de Investiții din cadrul CJ Cluj nu și-a pus semnătura pe un astfel de demers și, deci, nu se află printre inițiatorii proiectului de hotărâre, ca urmare nu are absolut nicio legătură cu intenția de majorare a tarifelor cu pricina.

Sandu Mureșan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut