Pandemia provoacă și sete: Au crescut vânzările de bere

În pofida restricțiilor impuse de pandemie, piaţa berii a rămas stabilă în 2020, înregistrând o creştere cu 0,5% în volum, până la 16,75 milioane hectolitri, deși ponderea sectorului HORECA în vânzările de bere s-a înjumătăţit, de la 15% în 2019, până la 8% în 2020.

Chiar şi în condiţiile unei stagnări în volum a pieţei, sectorul de bere continuă să aibă un impact pozitiv semnificativ asupra economiei româneşti. Industria berii asigură la nivelul întregii ţări, direct şi indirect, aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, acoperă exclusiv din producţia locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României.

Berea blondă conduce topul vânzărilor

În topul tipurilor de bere consumate de români, berea lager a continuat să domine preferinţele în 2020, cu o pondere de 93,8%, în uşoară creştere faţă de anul anterior. Mixurile de bere şi berile aromatizate şi-au adjudecat 3,2% din piaţă, iar categoria specialităţi, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roşie etc. 1,6% din piaţă. Berea fără alcool a deţinut o pondere de 1,4%.

Tendinţa de creştere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere şi berile aromatizate s-a menţinut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (faţă de peste 32% anul anterior), în timp ce specialităţile de bere au scăzut cu 28%.

Reprezentanţii Asociaţiei Berarii României susţin că piaţa locală a berii continuă să îşi păstreze caracterul profund naţional, ponderea producţiei locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au înregistrat o creştere de 0,15 milioane hl, atingând un total de 0,65 milioane hl.

Privind preferinţele consumatorilor în funcţie de tipurile de ambalaje, structura pieţei berii pe parcursul pandemiei Covid-19 și-a schimabt tendinţa. „După o creştere constantă de peste 5% între 2015 şi 2019, sticla a scăzut anul trecut faţă de 2019 cu 2,6%. A crescut preferinţa pentru ambalajele de unică folosinţă. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creştere de 58% faţă de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 1,7 pp, păstrând tendinţa de creştere a ultimilor ani”, se arată în raportul Asociației.
Pe de altă parte, berea la draft a scăzut cel mai mult, din cauza închiderii parţiale sau totale a sectorului ospitalităţii pe parcursul ultimului an, de la 3,4% în 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj este: sticlă – 27,4%, doză – 23,9%, butoi – 2%, PET – 46,7%.

Berarii nu mai mizează pe HORECA

Inainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalităţii genera 443 milioane de euro în economia românească în vreme ce anul trecut a generat doar puţin mai mult de jumătate, respectiv 241 milioane de euro. „2020 a fost un an cu multe provocări pentru societate şi pentru piaţa de bere din România. Restricţiile impuse din cauza situaţiei generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalităţii şi, implicit, industria noastră. Pierderile cauzate de închiderea HORECA au fost compensate parţial de achiziţiile din comerţul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum şi de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piaţa s-a menţinut la nivelul anului anterior şi datorită faptului că mulţi români din afara ţării, din cauza restricţiilor din statele unde îşi desfăşurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie şi şi-au petrecut aici concediile”, a declarat Dragoş Constantinescu, preşedintele Asociaţiei Berarii României.

Contribuţiile membrilor Asociației Berarii României la bugetul statului înregistrează o tendinţă în creştere, acestea atingând doar anul trecut 289 milioane euro. Nivelul contribuţiei cumulate din partea membrilor Asociaţiei în ultimii 17 ani a depăşit 4,17 miliarde euro. De asemenea, eforturile investiţionale ale producătorilor de bere membri ai Asociaţiei sunt şi ele semnificative, acestea ridicându-se la 72,8 milioane euro în 2020. Investiţiile cumulate ale membrilor Berarii României în cei 17 ani de la înfiinţarea Asociaţiei au atins 1,7 miliarde euro.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut