Pandemia a diminuat cu peste o pătrime vânzările de autoturisme

Înmatriculările de autoturisme în România au scăzut cu 25,8% în primele trei luni din acest an comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme arată că, după ce, în ultimele 4 luni ale anului 2020, au avut loc creşteri importante ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în lunile ianuarie (cu 46,6%) şi februarie (cu 18,8%), acestea fiind, într-o oarecare măsură, compensate de creşterea de 19,4% din luna martie.

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 79% din totalul vînzărilor) au înregistrat, în martie, un volum de 7.752 unităţi, cu 18,7% mai mare decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor 3 luni din 2021, se înregistrează a scădere generală de 25,8% comparativ cu perioada similară a anului anterior.

Cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de persoanele juridice, care acoperă 67% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 33%.

Dacia domină topul vânzărilor

După primele trei luni din acest an, top-ul pe mărci (autoturisme și autovehicule comerciale) este condus de către Dacia (4.322 unităţi), urmată de Ford (2.656 unităţi), Toyota (2.061 unităţi), Hyundai (1.844 unităţi), Volkswagen (1.833 unităţi), Skoda (1.767 unităţi), Mercedes Benz (1.541 unităţi), Renault (1.456 unităţi), BMW (956 unităţi) şi Suzuki (809 unităţi).
În această perioadă a fost observată o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, segmentele în creştere fiind A (cu 115,8%), F (cu 153,5) si „Sport” (cu 19%), celelalte fiind în scădere. Segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de piață de 45,3% (în creştere cu 5,8% faţă de 2020), urmat de C, cu 26,6% (în scădere cu 7,2%) şi B, cu 17,9% (în scădere cu 1,5%).

Câștigă teren achizițiile de mașini ”verzi”

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (cu 3,8 %) faţă de perioada similară din 2020, ajungând la o pondere de 61,3%. Și autoturismele cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 3% faţă de primele 3 luni din 2020, deţinând o cotă de doar 26,5% din total.
Autoturismele „eco„, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), deţin o cotă de piaţă de 12,2%, care este de 2,2 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%). De remarcat că achiziţiile de autoturisme”verzi” au crescut cu 65% comparativ cu perioada similară a anului trecut, și dețin în prezent o cotă de piaţă de 12,2%, faţă de doar 5,5% în perioada similară din 2020.
Autoturismele cu tracţiune integrală (4×4) au o cotă de piaţă de 25,3%, pe un volum total de 5.174 unităţi, inferior cu 21,4% celui consemnat în perioada similară din 2020. Categortia autovehiculelor comerciale uşoare (inclusiv minibuse şi pick-up), înregistrează, după două luni de scădere în 2021, o creşterecu 10,7%. Cu toate acestea, după trei luni din acest an se constată o scădere generală de 7%, aceasta fiind mai puţin abruptă comparativ cu cea înregistrată de autoturisme (-25,8%). În acest context, sunt mărci şi modele care sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.

Au crescut vânzările Dacia în Europa

Vânzările de autoturisme Dacia în Europa au înregistrat în martie un avans de 67,4%, iar cota de piaţă a producătorului de automobile a urcat la 2,5%, de la 2,4% în perioada similară din 2020.

Datele furnizate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile arată că 34.200 de autoturisme Dacia au fost înmatriculate în martie în Europa, comparativ cu 20.433 în perioada similară din 2020. De menționat că vânzările de autoturisme Dacia au înregistrat un declin de 30,2% în Europa anul trecut, iar cota de piaţă a producătorului de automobile a scăzut la 3,4%, de la 3,70% în 2019.
Toţi marii producători auto au raportat creşteri ale vânzărilor în martie, comparativ cu perioada similară din 2020, când vânzările au fost afectate de restricţiile introduse pentru a stopa extinderea pandemiei de coronavirus (COVID-19) şi de incertitudinile economice globale.
Grupul francez Renault şi Stellantis (producătorul auto printre ale cărui branduri se află Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep, Chrysler şi Alfa Romeo) au raportat creşteri ale vânzărilor de 70,4%, respectiv
de 140,9%, în timp ce grupurile germane Volkswagen şi Daimler au înregistrat un avans de 45,9% şi, respectiv 10,7%. Livrările Ford au urcat cu 59,2%.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut