Muzeul de Artă: Miron Zownir – ”Flashback. Return to Cluj”

Istoricul de artă Alexandra Sârbu și curatorul expoziției ”Flashback. Return to Cluj”, Olimpia-Georgeta Bera (UAD), deschise în luna noiembrie la Muzeul de Artă, anunță publicul clujean că lucrările artistului fotograf Miron Zownir prezentate în expoziție pot fi admirate până duminică, 13 decembrie. Muzeul vine astfel în întâmpinarea amatorilor artei fotografice, care și-au exprimat dorința ca durata expoziției să fie prelungită cu câteva zile. Evenimentul de la Cluj-Napoca, organizat de Muzeul de Artă (MACN) în colaborare cu Universitatea de Artă şi Design (UAD) şi Centrul Cultural German din Cluj-Napoca, a coincis cu publicarea unui catalog al proiectului lui Zownir, ”Romania Raw”, la Editura PogoBooks din Berlin.

 

Fotografiile lui Miron Zownir sunt, un Manifest pentru umanitate. Artistul ne introduce în lumi în care filonul uman se degradează progresiv, în lipsa unor oricăror mijloace de existență. Cu Zownir pășim, înfrigurați, spre obscurul existențial, spre periferia societății. Și totuși, locuri rău famate, insalubre, sunt populate și de ființe ingenue. La Cluj, fotograful a fost interesat de colonia de la Pata Rât, unde a surprins imagini brute (raw) din perimetrul locuit de romi. Una dintre fotografii aduce în prim plan imaginea unor copii încântați că au descoperit capul unui manechin printre resturile aduse, pe atunci, de firma de salubritate, la groapa de gunoi.

 

Istoricul de artă Alexandra Sârbu de la Muzeul de Artă, coordonator al expoziţiei ”Flashback. Return to Cluj” a artistului Miron Zownir: ”Este renumit şi apreciat pentru seriile de fotografii monocrome (alb-negru), realizate exclusiv, încă din anii 1970, cu o cameră analogică pe film Kodak Tri-X 400 în unele dintre cele mai cosmopolite metropole ale lumii occidentale, precum Berlin, Londra sau New York, devenind în ultimii ani tot mai interesat şi de arealul statelor fostului bloc comunist est-european. În prezent, se bucură de o mare notorietate internaţională, având reputația de fotograf «underground», datorită predilecției sale pentru subiecte «de nişă», «tabu», cu o puternică rezonanță existențială, integrabile artei fotografiei stradale, care au ajuns să compună, de-a lungul unei cariere remarcabile ce se întinde pe câteva decenii, un veritabil «repertoar» de reflecţii sociale eminamente critice. Operând mereu cu o estetică radicală, Miron Zownir pune în lumină, de la o distanţă voit incomodă, însă într-o manieră demnă şi etică, comunităţile stigmatizate sau excluse social”.

Olimpia-Georgeta Bera, curator al expoziției :„Inițiativa artistică, dublată de permanenta dorință de a trăi o aventură în locuri mai puțin accesibile, în zone mai puțin securizate din orașele românești, au făcut posibile pătrunderea în intimitatea nealterată a comunităților de romi de la Pata Rât și imortalizarea, în timp real, a vieții undergroud, prin contactul nemijlocit cu specificul locurilor, cu oamenii simpli și cu unele grupuri defavorizate. Întoarcerea în România a artistului Miron Zownir are rolul de a marca această incursiune, prin expunerea unei părți din acest proiect, eveniment ce coincide cu publicarea unui catalog dedicat întregii serii fotografice. Vorbim despre o formă privilegiată a regăsirii și a recunoașterii spațiului contemporan românesc. Această receptare are loc prin ochii străinului dornic să interogheze, prin vehemența angajării artistice, mecanismele veridice cărora li se datorează, în mod particular, acest climat social”.

Ca o extensie virtuală a expoziţiei Flashback. Return to Cluj, sub forma unei radiografii simbolice a vremurilor pe care le trăim, Muzeul de Artă a adus în atenţia publicului, prin postări regulate pe pagina sa oficială de facebook, şi un material inedit, mai precis fotografii ale unei serii foarte recente, Corona Berlin (2020), realizate de Miron Zownir în capitala Germaniei, în contextul primului lockdown generat de actuala pandemie de coronavirus. Iar fotograful însuşi, a putut fi întâlnit, tot virtual, graţie unui amplu şi foarte interesant interviu online care a avut rolul de a substitui clasicul vernisaj al expoziţiei, imposibil de organizat anul acesta la sediul muzeului din cauza situaţiei extraordinare provocate de pandemia de COVID-19 şi a restricţiilor de circulaţie în vigoare la nivel european. Important de evidenţiat este şi faptul că expoziţia lui Miron Zownir a devenit, pe parcursul lunii noiembrie, subiectul central de dezbatere şi analiză al stagiului de practică de specialitate efectuat de un număr de zece tineri, sub coordonarea tutorelui de practică, în baza unui nou acord de colaborare încheiat între Muzeul de Artă şi Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca, în cadrul proiectului ARTS Business Incubator (Incubator de idei de afaceri în domeniul artelor vizuale şi al industriilor culturale şi creative), finanţat în urma competiţiei de proiecte iniţiate de Ministerul Educaţiei Naţionale din Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat – FDI 2020.

O parte dintre ei sunt studenţi în anul II, nivel licenţă, la specializarea Istoria şi Teoria Artei, ceilalţi fiind deja integraţi programului de studii de masterat Practici curatoriale contemporane din cadrul Departamentului de Discipline Teoretice al UAD. A fost, însă, o practică cu totul atipică, care a impus, sub imperativul protecţiei sanitare, regândirea şi restructurarea formatului său obişnuit, optându-se pentru un scenariu hybrid. Studenţii au fost implicaţi într-o serie diversă şi atractivă de activităţi cu profil practic, desfăşurate în formatul educaţional «blended-learning» (hibrid/mixt), care a inclus atât întâlniri clasice, faţă în faţă, în spaţiile expoziţionale ale muzeului, cât şi aplicaţii propuse spre rezolvare în mediul online. În felul acesta, am reuşit, totuşi, să le oferim tinerilor practicanţi şi şansa unui contact «pe viu» (ceea ce reprezintă, de fapt, sensul real al unui demers de practică), nu doar virtual, cu muzeul şi atmosfera particulară a expoziţiilor găzduite, cu un accent major pus cea a fotografului Miron Zownir care a reprezentat «capul de afiş» al lunii noiembrie.

Cu toate că întâlnirile şi interacţiunile lor directe cu colecţiile de artă, sălile de expoziţie ale muzeului şi personalul său de specialitate au fost, inevitabil, pe fondul restricţiilor impuse de actuala criză sanitară, mult mai restrânse faţă de modul efectiv în care se desfăşura un stagiu de practică în anii anteriori, ne bucurăm că am putut să le facilităm, chiar şi sub forma unei «soluţii de avarie», posibilitatea de a dobândi şi o cunoaştere «din interior», la faţa locului, a cerinţelor, exigenţelor şi, deopotrivă, a provocărilor pe care le presupune activitatea uneia dintre cele mai emergente figuri profesionale în domeniul muzeelor, şi anume cea de educator muzeal, care, probabil, pentru unii dintre ei va reprezenta în viitor o opţiune stabilă. Lucrările lor de practică, elaborate în echipe, au constat în conceperea unei prezentări ghidate a expoziţiei «Falshback. Return to Cluj», adecvată unui grup-ţintă selectat la alegere, precum şi în scrierea scenariului video-ului publicitar care ar fi servit la promovarea ghidajului în mediul online, în contextul ediţiei de pandemie a Festivalului European «Noaptea Muzeelor»”, a relatat, pentru cotidianul Făclia”, istoricul de artă Alexandra Sârbu.

Carmen Fărcașiu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut