Melodicitate, forță, dramatism

Două evenimente au concurat în preferințele publicului la finele săptămânii trecute. Mă gândesc aici la ”Il Trovatore”/”Trubadurul”, regia artistică Rodica Popescu Moisa, preluată de Mihaela Sandu, pus în scenă de ONR-ul clujean și respectiv la concertul vocal-simfonic găzduit de Filarmonica Transilvania” – Oratoriul Elias” al lui Felix Mendelssohn Bartholdy.

Cei care au răspuns invitației Filarmonicii clujene nu au avut ce regreta, o spun ca participant de față. Prestația de vineri seara, o propunere muzicală pretențioasă, o partitură solicitantă a convins și de această dată de calitățile scenei lirice autohtone. O frumoasă, fructuoasă colaborare între membrii Corului și Orchestrei clujene și soliștii invitați – Diana Țugui/soprană, Mihaela Ișpan/mezzosoprană, Adorjan Pataki/tenor și Cristian Hodrea/bas-bariton.

Alegerea unei lucrări cu tematică religioasă (Oratoriul Elias” a fost inspirat de povestea biblică a profetului Ilie) a avut loc chiar într-o zi de sărbătoare, ziua când creștinii ortodocși și greco-catolici au celebrat Izvorul Tămăduirii (21 aprilie), fapt ce a sporit încărcătura emoțională a manifestării.

Din ipostaza dirijorală, maestrul David Crescenzi a punctat cu multă vitalitate și forță, cu gesticulări ample, bine articulate diferitele momente, spectacolul fiind construit în două părți, cu arii și recitative memorabile.

Într-un dialog permanent al omului cu divinitatea, mediat adesea de personajul biblic Ilie- ce se recunoaște pe sine un slujitor al lui Dumnezeu”-, sau de îngeri, vocile celor patru soliști au transpus fidel emoția, tensiunea, ritmul evenimentelor. În duetul primei părți, s-a putut resimți cum vocea Dianei Țugui a acoperit-o pe cea a mezzosopranei Mihaela Ișpan. Cât privește personajul angelic, lucrarea reclama, totuși, o voce experimentată.

Un adevărat tur de forță – apreciat ca atare de public, răsplătit cu aplauze la scenă deschisă – mă refer și la aspectul temporal, atât pentru artiștii invitați cât și pentru cor – dirijor maestrul Cornel Groza-, și orchestră, care au reușit, din nou, să inducă starea potrivită unei asemenea capodopere, tematic și muzical deopotrivă.

În privința următoarelor concerte vocal-simfonice se impune o îmbunătățire a condițiilor tehnice, dat fiind că uneori transcrierea textului în limba română pe cele două ecrane din sală nu a fost în pas cu prestația vocală.

În loc de concluzii, vă rețin atenția asupra câtorva dintre replicile muzicale, ce redau disperarea, deznădejdea, panica din popor, plânsul, așteptarea și respectiv lauda adusă lui Dumnezeu la primirea binefacerii: „Doamne/ Ascultă-ne rugăciunea”; „Oameni, rupeți-vă inimile”; „Aruncă povara ta asupra Domnului”; „Ferice de cei ce se tem de Domnul și umblă în căile Lui”; „Domnul Dumnezeul nostru este unicul Domn”.

Iulia GHIDIU

Foto Bogdan Meseșan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut