Medicii de familie: Scrisoare către pacienți

Medicii de familie cer înțelegere și susținere din partea pacienților și-i invită să-și asume câteva „fapte bune”, gesturi mici prin care pot ajuta sistemul medical, dar și pe ceilalți beneficiari ai acestuia.

„În ultimul an am fost cu toții puși în situații limită, necunoscute până la declanșarea pandemiei, noutăți absolute pentru pacienți și medici deopotrivă. Noi, medicii de familie, am încercat tot timpul să ne facem datoria profesională, dar și să suplimentăm eforturile pentru a face față nevoilor ivite pe parcurs. Am stat între ciocan și nicovală, între autoritățile care ne-au folosit ca scut în fața nemulțumirilor firești ale pacienților și pacienții care au avut mereu nevoie de informații, sprijin, explicații și care revendicau toate acestea de la medicii cei mai apropiați lor – medicii de familie. După un an de  îndoieli, neajunsuri și temeri suntem cu toții tracasați și suprasolicitați. Noi, medicii de familie, te înțelegem pe tine, dragă pacient, dar te rugăm să accepți că și noi avem nevoie de înțelegere și susținere” – se spune într-o „Scrisoare către pacient” redactată de Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) în cadrul unei campanii de informare cu privire la pandemia COVID.

Prin intermediul acestei scrisori, pacienții sunt sfătuiți să fie răbdători și înțelegători cu personalul de la cabinetul de medicină de familie, să înțeleagă că „acei oameni au mai multe temeri și riscuri decât majoritatea celorlalți și că oboseala și tracasarea îi poate expune unor erori”.

„Folosește datele oficiale de contact pentru cabinetul medical. Nu folosi numărul personal al medicului pentru a cere consultații sau informații sau pentru a solicita programare la vaccin. Medicul are și el un program de lucru. Dacă ai numărul personal al medicului înseamnă că ți l-a dat pentru urgențe maxime Când suni la cabinet, nu insista să vorbești la telefon pe loc, personal, cu medicul, în timpul programului de lucru. Dacă e program de cabinet, răpești din timpul dedicat unui alt pacient aflat la consultație Caută pentru informare doar surse oficiale, evitând informațiile false, care urmăresc să creeze panică. Dacă totuși simți nevoia de validare, medicul tău de familie te poate ajuta cu verificarea informațiilor, dar pentru asta ar fi bine să îi scrii pe email sau pe alte canale de comunicare și el îți va răspunde când are timp Nu presa medicul de familie să obții trimiteri către alte specialități dacă astfel de consultații suportă amânare. Sfătuiește-te cu medicul tău care poate cunoaște situația din policlinici, ambulatorii și spitale și poate evalua în mod obiectiv dacă e potrivită o trimitere” – sunt câteva recomandări ale medicilor de familie către pacienți.

De asemeni, pacienții sunt sfătuiți să încerce să se programeze la vaccinare direct pe site, singuri sau ajutați de familie, medicul de familie fiind „ultima variantă” la care să apeleze, pentru ca el să poată să se ocupe de persoanele care nu au pe nimeni care să le ajute.

„Vaccinează-te. Știi că îți recomandăm întotdeauna tot ce e mai bun pentru tine. În plus, dacă tu te vaccinezi, arăți că îți pasă de cei din jur” – se mai spune în „Scrisoarea către pacient”, care invită, totodată, la respectarea unor reguli minimale, care pot salva deopotrivă și medicul de familie și pacientul.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut