Măsuri pentru reducea amprentei de carbon în sectorului aviaţiei

Graţie noului regulament, adoptat luni de Consiliul European, cu privire la aşa-numita iniţiativă „ReFuelEU în domeniul aviaţiei”, vor fi utilizaţi mai mulţi combustibili din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de CO2, ceea ce va reduce amprenta de carbon a sectorului aviaţiei şi se vor crea condiţii de concurenţă echitabile pentru un transport aerian durabil în UE, informează un comunicat de presă.

„Noul act legislativ va oferi securitate juridică operatorilor de aeronave şi furnizorilor de combustibili din Europa. Prin lansarea producţiei pe scară largă de combustibili de aviaţie durabili, sectorul aviaţiei din UE va deveni în curând mult mai verde. Este un pas esenţial în amplul nostru efort de a ne îndeplini obiectivele climatice la nivel european şi mondial”, a declarat ministrul spaniol al Transporturilor, Raquel Sanchez Jimenez.

Una dintre dispoziţiile principale ale noului regulament este obligaţia furnizorilor de combustibili de aviaţie de a se asigura că toţi combustibilii puşi la dispoziţia operatorilor de aeronave în aeroporturile din Uniune conţin o cotă minimă de combustibili de aviaţie durabili începând cu 2025 şi, începând cu 2030, o cotă minimă de combustibili sintetici, cu o creştere progresivă a acestor cote până în 2050. Furnizorii de combustibili vor trebui să încorporeze 2% combustibili de aviaţie durabili în 2025, 6% în 2030 şi 70% în 2050. Începând din 2030, 1,2% din combustibili trebuie să fie, de asemenea, combustibili sintetici, pentru a ajunge la 35% în 2050.

De asemenea, operatorii de aeronave au obligaţia de a proceda astfel încât cantitatea anuală de combustibil de aviaţie alimentată într-un anumit aeroport din Uniune să reprezinte cel puţin 90% din combustibilul de aviaţie necesar anual, pentru a se evita practicile de încărcare de combustibil suplimentar care ar produce emisii suplimentare din cauza greutăţii în plus.

Domeniul de aplicare al combustibililor de aviaţie durabili eligibili şi al combustibililor de aviaţie sintetici eligibili include biocombustibilii certificaţi, combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică (inclusiv hidrogenul din surse regenerabile) şi combustibilii de aviaţie pe bază de carbon reciclat care respectă criteriile de durabilitate şi de reducere a emisiilor prevăzute în Directiva privind energia din surse regenerabile, până la maximum 70%, cu excepţia biocombustibililor obţinuţi din culturi alimentare şi furajere, precum şi a combustibililor de aviaţie cu emisii scăzute de dioxid de carbon (inclusiv hidrogenul cu emisii scăzute de dioxid de carbon), care pot fi folosiţi pentru a atinge cotele minime prevăzute în partea respectivă a regulamentului.

În urma adoptării formale de astăzi de către Consiliu, noul regulament va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE în următoarele săptămâni şi va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării. El se aplică de la 1 ianuarie 2024.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut