Măsuri care trebuie luate „de urgență”, după redeschiderea școlilor

Fundația World Vision România salută decizia autorităților de redeschidere a școlilor, precizând însă că, în acest moment, pe lângă respectarea strictă a regulilor de siguranță în școli, sunt patru măsuri care trebuie luate de urgență.

Prima măsură propusă de World Vision este lansarea unui program național de educație remedială, care să vizeze în special elevii din categoriile vulnerabile, cu precădere elevii din mediul rural care nu au avut acces la educație în ultimul an. „Ultimele două promoții de absolvenți ai ciclurilor gimnazial și liceal se confruntă cu incertitudini majore legate de examenele naționale, în contextul în care pregătirea elevilor a fost inegală, în funcție de posibilitățile materiale ale familiei, ale școlii și mai ales de mediul în care locuiesc. Toate nivelurile de învățământ au fost afectate” – arată World Vision.

Cea de-a doua măsură vizează evaluarea elevilor, pentru a vedea lacunele acumulate, și abordarea diferențiată, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei comunități locale sau categorie de copii. Potrivit reprezentanților fundației, pierderile de învățare cele mai accentuate s-au înregistrat în rândul elevilor cu diferite dizabilități, la copiii din clasele mici (unde sistemul hibrid nu a reușit să înlocuiască școala în sistem clasic), precum și în cazul copiilor care învață la școli rurale din comunități sărace.

„Ca amploare, problema învățământului rural este presantă: în ultimul an școlar sunt înregistrați aproape 950.000 de copii în învățământul preuniversitar din mediul rural, excluzând școlile profesionale și de maiștri. Cu una dintre cele mai ridicate rate din Europa, abandonul școlar este o adevărată plagă a sistemului românesc de învățământ, afectând în mod disproporționat copiii din mediul rural. Performanțele școlare slabe și sărăcia, care face ca familiile să nu poată suporta costurile școlarizării (pentru rechizite, cărți, uneori chiar pentru masa de prânz sau haine), sunt principalele cauze ale abandonului școlar” – arată World Vision.

O a treia măsură propusă vizează pregătirea profesorilor și asigurarea de resurse educaționale și materiale de îndrumare, pentru a ține ore de educație remedială. Propunerea vine în urma unui sondaj realizat de World Vision România în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021, la care 62% dintre cadrele didactice au declarat că au nevoie de soluții de adaptare a conținutului educațional din partea Ministerului Educație. Totodată, profesorii au declarat că este nevoie de implicarea părinților în procesul de învățare, astfel încât aceștia să înțeleagă importanța continuării procesului educațional în modalitatea și cu frecvența decise de autorități, asigurându-le în același timp copiilor condițiile necesare pentru a învăța acasă.

Cea de-a patra măsură propusă de World Vision se referă la derularea de programe de educație parentală în mediul rural, având în vedere că circa 80% dintre copiii de vârstă școlară muncesc în gospodărie, iar 10% dintre copiii cu vârste între 15 și 18 ani nu merg la liceu pentru că lucrează cu ziua. „Dacă în mediul urban familiile pot suplini cel puțin parțial resursele care acum lipsesc (căci pot accesa site-uri educaționale, inclusiv plătite, pot achiziționa materiale suplimentare de pregătire, iar părinții își pot aloca timp pentru a-i ajuta pe copii), în mediul rural avem în față perspectiva unei adevărate catastrofe, cu o rată-record a abandonului școlar” – arată reprezentanții fundației.

World Vision România susține extinderea la nivel național a unor programe de educație parentală, apreciind că programul Școala Părinților – curs acreditat de Ministerul Educației, prin care profesorii trebuie să se implice în învățământul gimnazial și în relația cu părinții -, trebuie introdus într-un pachet integrat de servicii pentru părinți și copii, cu accent pe ciclul gimnazial.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut