Managerii firmelor românești anticipează o creștere cu 5% a afacerilor

Încrederea managerilor în economia românească a crescut în trimestrul al patrulea al anului trecut, după ce companiile au recuperat o parte din pierderile suferite în pandemie.

Studiul Confidex Q4 2020 Impetum Group arată că managerii se aşteaptă la o creştere de 5% a afacerilor în acest an şi o revenire la nivelul ante-pandemic în vara anului 2022. „Companiile au recuperat jumătate din pierderile cauzate de Covid-19. Mai mult de jumătate dintre ele au adoptat telemunca. Indicele (de încrdere – n.r.) a crescut inegal. În companiile mici nivelul încrederii în economie este mai scăzut”, susţin autorii studiului.
Astfel, încrederea managerilor în economia românească a crescut în trimestrul al patrulea 2020, în condiţiile în care scăderea cifrei de afaceri este la jumătatea aşteptărilor pesimiste de la începutul pandemiei. Astfel, procentul celor care cred ca PIB-ul va scădea s-a redus de la 73% la 46%, iar creşterea investiţiilor şi a digitalizării reprezintă priorităţi pentru companii în următorul an. Studiul relevă o pondere mai mică a celor care cred că şomajul va creşte precum şi a celor care cred că inflaţia se va majora.

Profitul va crește cu circa 1%

Până la finalul anului 2021, managerii estimează o recuperare cel puţin parţială a principalilor indicatori financiari ai companiilor. Totodată, ei se aşteaptă ca cifrele de afaceri şi investiţiile să înregistreze creşteri de 5% faţă de 2020, iar profitul să avanseze cu circa 1%. Totodată, ei se aşteaptă şi la o creştere a numărului angajaţilor, dar şi a costurilor de producţie, cu circa 2%.
Companiile renunţă treptat la măsuri de austeritate, precum concedieri, şomaj şi reducerea activităţii. Circa 70% dintre companiile medii şi mari şi 55% dintre cele mici consideră că, în perioada următoare, ar trebui să crească productivitatea, inclusiv investind pentru a rămâne competitive. Doar 27% consideră că reducerea costurilor e mai importantă în această perioadă.

Companiile sunt tot mai interesate de digitalizare

Companiile încep să îşi reconfigureze spectrul de priorităţi şi devin tot mai interesate de digitalizare şi de redefinirea relaţiei cu clienţii. Dacă prima măsură e gândită pentru tranziţia spre normal, a doua e privită mai degrabă ca o măsură de adaptare şi precauţie în condiţii de carantină.

După ce managerii au trecut de şocul iniţial şi s-au asigurat că au resursele necesare supravieţuirii, mulţi au, în prezent, planuri de extindere şi de creştere a vânzărilor şi profitului. În plus, digitalizarea, mutarea operaţiunilor în online şi telemunca au intrat pe lista lor de priorităţi, cel puţin la nivel declarativ. Uitându-ne acum la întreg anul 2020 ne dăm seama că am trecut printr-o criză a încrederii – de la perioada grea în care lipsa vizibilităţii ne-a afectat mai mult decât realitatea, uşor-uşor managerilor le revine optimismul şi iau decizii bazate pe realitate, nu pe percepţia riscului”, se mai spune în studiu.

Managerii susțin campania de vaccinare
Pe de altă parte, studiul relevă că 35% dintre manageri consideră că scade capitalul de lucru, cei mai mulţi susţin că relaţia cu băncile s-a înrăutăţit, iar accesul la creditare a devenit mai greoi.
De asemenea, pandemia nu a rezolvat problema forţei de muncă ce ocupă locul al doilea în topul provocărilor. „În general, perspectiva în privinţa evoluţiei economiei pentru următoarele 3 luni este mai bună. Cei mai pesimişti sunt managerii din Transporturi şi Servicii, iar cei mai optimişti sunt cei din Construcţii”, mai arată studiul.
Majoritatea (85%) managerilor consideră că demararea campaniei de vaccinare împotriva COVID va avea impact pozitiv asupra economiei naţionale.
„Creşterea productivităţii constituie principalul motor de relansare economică pentru aproape două treimi dintre companii, iar scăderea costurilor intră pe un trend descendent: cu 10% mai puţini manageri iau în considerare tăierea de costuri ca modalitate de redresare”, mai susţin autorii studiului.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut