Managerii anticipează o nouă criză economică

Încrederea managerilor în economia românească a scăzut până la nivelul de la debutul pandemiei, iar perspectivele economice pentru următoarele luni s-au înrăutăţit, 41% dintre manageri considerând că PIB-ul va scădea (în comparaţie cu 17% în primul trimestru din 2021).

Conform rezultatelor studiului Confidex, principalele îngrijorări pentru perioada următoare sunt definite de lipsa forţei de muncă, de creşterea preţului materiilor prime şi creşterea inflaţiei.
Confidex ne arată nu doar că managerii şi-au pierdut o bună parte din încrederea în economie, ci anticipează şi o posibilă reintrare în recesiune, indicată de un procent foarte mare, 41% dintre manageri. Practic
ei consideră că se suprapun două crize – cea sanitară şi perspectiva unei eventuale noi crize economice, în care economia este lovită de scumpirea energiei, creşterea preţurilor şi alte efectele directe ale crizei sanitare. Iar revenirea din aceste crize este estimată într-un orizont de minimum doi ani, dar chiar trei ani şi jumătate pentru economia românească pe ansamblu.
Faţă de Studiul Confidex desfăşurat la începutul lui 2021,
se observă o involuţie a stării de spirit a managerilor şi o întărire a percepţiilor negative: s-a dublat ponderea celor care cred că PIB va scădea, a crescut ponderea celor care cred că puterea leului va scădea şi a crescut ponderea celor care cred că inflaţia va creşte. Managerii din HoReCa şi transporturi sau cei din companii cu o cifră de afaceri mică sunt cei mai pesimişti. Pe de altă parte, managerii din servicii sau cei ai companiilor mari sunt cei mai optimişti. Nivelul de optimism este redus şi în predicţiile pentru următoarele 12 luni. Doar un manager din opt consideră că economia naţională se va îmbunătăţi. În schimb, unul din cinci manageri apreciază că economiile globală şi europeană vor avea un trend pozitiv în următorul an. Faţă de ediţiile anterioare ale studiilor Confidex, s-a înrăutăţit starea de spirit a managerilor din majoritatea domeniilor. Managerii din Agricultură au revenit pe primul loc ca optimism, urmaţi de Servicii, Industrie şi Construcţii, iar cei din HoReCa şi transporturi sunt în continuare la cea mai redusă medie de la debutul pandemiei şi al studiului Confidex.
Managerii au creat şi o ierarhie a oportunităţilor identificate şi pe care vor miza în următoarea perioadă: domeniile în care activează anumite companii au cunoscut creşteri importante datorită faptului că a crescut cererea pentru produsele pe care le aveau; alte companii au profitat de această perioadă pentru a-şi diversifica gama de produse sau a se extinde pe alte pieţe; PNRR şi celelalte fonduri europene reprezintă de asemenea o oportunitate importantă pentru companii în perioada următoare.
Percepţia redresării economiei rămâne într-un orizont de 2 ani pentru economia europeană şi pentru sectorul de activitate sau propria companie.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut