Încă un obstacol eliminat din calea realizării lucrărilor la autostrada Cluj-Napoca-Borș

Încă un obstacol din calea realizării lucrărilor la autostrada A3, tronsonul Nădășelu-Suplacu de Barcău va fi eliminat astăzi în cadrul ședinței de guvern.

Aproape 100 de hectare de pădure vor fi scoase din fondul forestier național pentru ca șantierul tronsonului Mihăiești-Suplacu de Barcău să poată fi continuat.

Concret e vorba de 95,4697 ha de pădure. Din această suprafață, 18,7372 ha se află în administrarea Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, prin Ocolul Silvic Almaș din cadrul Direcției Silvice Sălaj iar 76,7325 ha se află în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dobândit în condiţiile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care serviciile silvice sunt asigurate de către Ocolul Silvic Almaș, Ocolul Silvic Stejarul și Ocolul Silvic Blidaru.

Scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenului prevăzut la alin. (1) se face cu defrişarea vegetaţiei forestiere, pe suprafața de 94,2448 ha, conform Acordului de mediu nr. 5 din 06.11.2017 emis de Agenția Națională pentru Protecția Mediului.

Tronsonul Mihăiești-Suplacu de Barcău cuprinde secțiunile Nădășelu-Zimbor; Zimbor-Poarta Sălajului; Poarta Sălajului-Nușfalău; Nușfalău-Suplacu de Barcău; Suplacu de Barcău-Chiribiș; Chiribiș-Biharia.

În prezent, lucrările la secțiunea Nădășelu-Zimbor din tronsonul Cluj-Napoca – Borș sunt realizate în proporție de 30 la sută. Licitația a fost câștigată de asocierea Spedition UMB și Tehnostrade, valoarea investiției fiind de 1,390 miliarde lei. Data finalizării este 25 ianuarie 2024. Din nefericire, în luna septembrie 2021, o alunecare masivă de teren a afectat puternic o parte din șantier, obligând constructorul și autoritățile să găsească soluții de remediere.

Secțiunea Zimbor-Poarta Sălajului este construită tot de asocierea Spedition UMB și Tehnostrade. Valoarea investiției este tot de 680 milioane de lei iar termenul de finalizare a lucrării este de 2024.

 

Cel mai dificil tronson din autostrada A3 este Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău.

Durata contractului este de 48 de luni din care 12 luni proiectare şi 36 de luni pentru execuţie. Pe acest tronson de 41 km vor fi construite 65 de lucrări de artă, viaducte, poduri şi pasaje cu o lungime totală de 13 kilometri. Acest tronson include și tunelul de la Meseş cu două galerii va avea o lungime de 2,9 kilometri și un cost de un miliard de lei.

Pentru acest tronson au depus oferte în un luna februarie a anului trecut 12 asocieri şi constructori, dintre aceştia două companii fiind din China iar un alt constructor din China în asociere cu antreprenorul român Drum Asfalt SRL.

Deocamdată nu a fost anunțat câștigătorul licitației.

Contractul pentru cei 13,55 km din tronsonul Nușfalău-Suplacu de Barcău a fost semnat în 30.09.2020 cu turcii de la Nurol și a avut ordin de începere 01.02.2021, cu 6 luni proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat în august 2021. Valoarea contractului este de 384.140.000 lei, lucrările fiind realizate în proporție de 10 la sută.

În cazul lotului Suplacu de Barcău-Chiribiș, lucrurile s-au complicat, urmând să fie clarificate în instanță.

Pentru acest contract, CNAIR a primit pe 15 martie 2021 patru oferte.

Pe 6 septembrie 2021, CNAIR a comunicat rezultatul procedurii de atribuire a contractului ” Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș, Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș (km 4+200 – km 30+550)”.

Ofertantul desemnat câștigător este asocierea Construcții Erbașu – Vahostav – SK A.S., cu preţul de 542,96 milioane de lei fără TVA. Durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție ofertată este de 10 ani.

Obiectul contractului constă în proiectarea și execuția lucrărilor pentru 26,35 km de autostradă. Contractul prevede, printre altele, construirea a 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1,65 kilometri – Pod peste lac de acumulare la km 6+655.60.

Societatea Drum Asfalt a contestat procedura de atribuire, iar CNSC a admis în parte contestația și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare, respectiv cea a Construcții Erbașu București. Nemulțumite de decizie, atât CNAIR cât și Drum Asfalt Oradea au atacat-o în instanță.

Procesul a început în decembrie iar până aucm nu s-a anunțat vreo soluție.

Și la lotul lotului Chiribiș – Biharia din A3 sunt probleme.

Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Chiribiș – Biharia din A3 a fost semnat în iunie 2020 cu asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings. Valoarea contractului este d326,51 de milioane de lei, fără TVA (aproximativ 69 de milioane de euro). Termenul contractual pentru proiectare era de șase luni, iar cel pentru execuție este de 18 de luni.

Constructorul român Trameco (Selina) ar fi trebuit să intre în şantier în primăvara anului trecut, dar a refuzat începerea lucrărilor fără o suplimentare a contractului cu aprox. 48 %, adică cere 120 de milioane lei în plus faţă de valoarea ofertată la licitaţie (contractul a fost semnat în iunie 2020 pentru 326 milioane lei).

Pentru a nu se ajunge la rezilierea contractului, situaţie care ar însemna o expertiză tehnică, o nouă licitaţie şi, cel mai probabil, certificat negativ pentru firma omului de afaceri Beniamin Rus ( nu ar mai putea participa 3 ani la licitaţiile CNAIR), Compania de Drumuri a întrebat la ANAP cât poate suplimenta contractul sau dacă poate scoate separat la licitaţie lucrările suplimentare.

Subsecțiunea 3C2 (Chiribiș – Biharia), se întinde între km 30+550 și km 59+100 (28,55 km),  începe în zona localitatii Sînlazar (intersecția cu drumul național DN19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.

Subsecțiunea 3C2 (Chiribiș – Biharia), se întinde între km 30+550 și km 59+100 (28,55 km),  începe în zona localitatii Sînlazar (intersecția cu drumul național DN19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.

Mai multe voci au susținut dea lungul timpului că autostrada Transilvania este total inoportună pentru România și că a fost gândită stric din interes electoral. Specialiștii în infrastructură au spus că dacă în toată lumea rețelele de autostrăzi sunt gândite să lege zonele sau provinciile unei țări de capitală, autostrada A3, denumită și Autostrada Transilvaniei, a fost proiectată pentru a lega zona Târgu Mureș, Covasna și Harghita de Budapesta.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut