Grup de acțiune anti-bullying în fiecare unitate de învățământ

Organizația Salvați Copiii România solicită Ministerului Educației introducerea explicită, în textul Legii Educației Naționale, a prevederii ca în fiecare unitate de învățământ să fie înființat un grup de acțiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare și soluționare a faptelor de bullying.

„Pentru ca violența în școli să fie soluționată pe termen lung, este imperativă prezența elevilor în consiliile de administrație ale școlilor și consultarea asociațiilor reprezentative ale elevilor. Totodată, este necesară corectarea, nu adâncirea inechităților sociale, prin suplimentarea cu 50% a costului standard pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și acordarea de burse sociale și elevilor care participă în învățământul cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip «A Doua Șansă»” – arată Salvați Copiii.

Reprezentanții organizației consideră „imperativă” o politică reală care să prevină și să soluționeze actele de violență în școli, fie ea fizică, verbală sau sub forma hărțuirii cibernetice, prin introducerea a două aliniate la art. 11:

„(2) Pentru prevenirea violenței psihologice-bullying, în fiecare unitate de învățământ va fi înființat un grup de acțiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare și soluționare a faptelor de bullying comise între elevi prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice. La începutul fiecărui an școlar, instituțiile de învățământ au responsabilitatea de a-și întocmi propriile strategii și planuri de asigurare și menținere a unui climat școlar adecvat educației de calitate.

(6) Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și personalul administrativ au obligația de a semnala conducerii unităților de învățământ și, după caz, autorităților competente orice încălcare a prevederilor aliniatului (1)”.

De asemeni, organizația solicită introducerea principiului respectării demnității copilului, având în vedere că proiectul de lege menționează ca principiu respectarea demnității cadrelor didactice, fără să menționeze același lucru despre elevi.

„În această variantă a proiectului de lege lipsesc referirile la climatul școlar și grupurile de acțiune anti-bullying. De asemenea, lipsește prevederea cu privire la obligația cadrelor didactice de a semnala cazurile de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, conducerii unităților de învățământ sau altor autorități competente (poliție, serviciilor public de asistență socială sau, după caz, direcției generale de asistență socială și protecția copilului etc.). În practică, cu excepția cazurilor grave de violență, multe dintre situațiile de acest tip, comise de cadrele didactice, personalul auxiliar ori de către elevi, nu ajung în atenția instituțiilor specializate” – atenționează Salvați Copiii.

Organizația mai solicită introducerea în textul legislativ a următorului articol: „Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socio-economic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, prevăzute în metodologia cadru, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar. Prin excepție de la prevederile alin. (1), se acordă burse sociale și elevilor minori neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip «A Doua Șansă»”.

Salvați Copiii atrage atenția și asupra faptului că elevii trebuie valorizați și astfel responsabilizați, prin acordarea dreptului de fi reprezentați în consiliile de administrație și propune ca art. 123, alin. (2), să conțină explicit participarea a 2 reprezentanți ai elevilor care au împlinit 14 ani cu drept de vot în consiliile de administrație cu 9 sau 11 membri și a unui reprezentant al elevilor în consiliile cu 7 membri. „Calitatea de membru trebuie să fie acordată direct elevilor și nu «din cota aferentă a părinților», așa cum prevede acum proiectul de lege, ceea ce, în practica consiliilor, se traduce în majoritatea situațiilor prin lipsa participării elevilor” – consideră Salvați Copiii.

O altă cerință exprimată de organizație este alocarea a 6% din PIB pentru educație și dezvoltarea infrastructurii educaționale din mediul rural să fie asumată în mod explicit.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut