Fostul negociator-șef al României cu UE, Vasile Pușcaș: „Opiniei publice românești și liderilor politici nu le este limpede ce este PNRR”

Fostul negociator al aderării României la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române, susține că Guvernul României nu a pornit în elaborarea și negocierea PNRR de la o strategie de țară și nici de la o evaluare rațională a avantajelor competitive și potențialului pieței românești.

Expertul clujean în relații internaționale spune că s-a avut în calcul doar „o târguială prin care să obțină o sumă de bani și, eventual, să elimine câteva întârzieri foarte vizibile în procesul de dezvoltare a țării”.

„Sub presiunea eurobirocraților s-a încercat o convergență cu programul european de redresare, fără a se ține cont de stadiul forțelor productive naționale. Astfel că s-a pierdut din vedere eficiența investițiilor care ar fi putut să fie realizate prin aplicarea PNRR, existând chiar suspiciuni că prin rezultatele obținute s-ar fi putut electoraliza câteva etape până în 2026. Tocmai de aceea diferite componente socio-economice și politice de la noi au avut o percepuție dubitativă și au acuzat politizarea excesivă a întregului proces de pregătire și decizie a conținutului documentului. Să sperăm că și cu încurajarea instituțiilor de la Bruxelles se va putea ajunge la o aplicare a PNRR care să folosească societății românești”, a declarat Vasile Pușcaș pentru evz.ro.

În privința reformelor, Vasile Pușcaș consideră că liderii politici ai României post-aderare „doar s-au jucat de-a integrarea europeană, au considerat Uniunea Europeană mai degrabă un bancomat, o organizație filantropică ce ar avea menirea să reverse bunăstare asupra lor și ceva mai puțin asupra românilor. „Nu au făcut nici măcar efortul intelectual și politic să elaboreze o strategie sau proiect de țară prin care să fie stabilite obiectivele fundamentale românești în procesul integraționist european. Eurobirocrații din Bruxelles au fost obligați, prin fișa postului lor, să îndemne mereu guvernele României să-și stabilească o cale clară de dezvoltare. La fel s-a întâmplat și cu „odiseea” PNRR”.

Potrivit lui Vasile Pușcaș, nici astăzi, opiniei publice românești și liderilor noștri politici nu le este limpede ce este acest PNRR și ce ar trebui să facă instituțiile statului, partenerii sociali etc. pentru o transpunere a lui cât mai eficientă în realitate. „Elaborarea acestui document și așa-zisa lui negociere la Bruxelles sunt expresie elocventă a modului cum guvernanții din București și toate partidele politice au înțeles să-și responsabilizeze rolul de a aduce cetățenilor beneficiile integrării în politicile europene. Iar satisfacția cetățenilor români față de apartenența la Uniunea Europeană este în directă relație cu perceperea concreteții efectelor pozitive sau negative ale modului cum aplicarea programelor europene, inclusiv a PNRR, se răsfrâng asupra ansamblului populației țării și a diferitelor grupuri socio-profesionale. Și ca să încheiem, pentru moment, discuția despre PNRR, tare mă tem că guvernul României a pornit cu stângul și deocamdată pășește cu stângăcie pe drumul aplicării lui. Dă, Doamne, să nu am dreptate!”, a declarat Vasile Pușcaș.

Vorbind despre piața românească, el a subliniat că aceasta a înregistrat grave și repetate distorsiuni și după aderarea României la Uniunea Europeană, din cauza modului în care a fost aplicată legislația concurenței și a achizițiilor publice pe piața locală. „Pe lângă contagiunea crizelor europene și internaționale, turbulențe de piață foarte mari au apărut pe fondul atitudinilor clientelare, tolerării concurenței neloaiale, evaziunii și corupției, favoritismului îndreptat către diferite grupuri de interese etc. Cu efecte negative mai ales asupra calității mediului de afaceri din România, a capitalului și firmelor autohtone și, până la urmă, a nivelului de trai al cetățenilor, a dezvoltării țării”, a mai subliniat Vasile Pușcaș.

În privința aderării la zona Euro și spațiul Schengen, Vasile Pușcaș mai arată că deocamdată constatăm că am pierdut câteva oportunități. În opinia sa, zona Euro, dar și spațiul Schengen sunt suspuse unui proces de adecvare la noile realități europene și internaționale, cu posibile modificări ale criteriilor de aderare.

„Noi ar trebui să elaborăm strategii realiste de aderare și programe serioase de pregătire pe care să le urmăm cu rigoare și seriozitate, demonstrând determinare și emanând încredere deplină viitorilor parteneri din ariile Schengen și Euro. Mi-ar fi greu să estimez când am putea realiza și aceste deziderate integraționiste, deoarece politicienii noștri nu dovedesc o preocupare constantă și aplicată de negociere în aceste direcții, mulțumindu-se doar a enunța cheltuielile bugetare de până acum și posibile noi costuri pentru așa-numita pregătire tehnică. Iar privitor la criteriile Euro, subliniez că suntem tot pe terenul schimbător al politicilor economice și financiare, cu consecințele îndepărtării și nu apropierii de datele convergenței reale. Aș mai adăuga că pentru aderarea la Schengen și Euro nu este suficientă doar realizarea criteriilor tehnice, de o importanță covârșitoare fiind și aptitudinea liderilor politici în construcția încrederii pentru dezvoltarea unor relații parteneriale de durată”, a mai spus Vasile Pușcaș.

A.M.C.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut