Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE: Electra și Avarul, texte de succes

Luni 6 și marți 7 noiembrie, două spectacole au fost aplaudate la scenă deschisă, Electra (producție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj-Napoca) și Avarul (Teatrul Szigligeti Szolnok/Ungaria), festivalul bifând astfel încă două seri reușite.

Cele două titluri pun și aduc în discuție rolul dramaturgului, misiune deloc ușoară în a face o selecție a faptelor, a momentelor importante, asigurând în final un discurs scenic cursiv și convingător.

În numele tatălui

Electra-regia Nagy Botond, scenografia și design vestimentar Dragoș Buhagiar, muzica și sound design Claudiu Urse, light design Nagy Botond; excelenți Albert Csilla/Electra, Gyorgyjakab Eniko/Clitemnestra, Vata Lorand/Egist, Kiss Tamas/Oresete, Kardos M. Robert/Învățătorul lui Oreste, Roman Eszter/Crisotemis-a avut premiera anul acesta, la 13 iunie, succesul fiind imediat. Pot anticipa prezența piesei, adaptare după Sofocle, mulți ani de acum înainte. Dramaturgia semnată de Kali Agnes și regia lui Nagy Botond propun revitalizarea mitului Electrei într-un mod accesibil, comunicare pe axa mit și prezent. Am în vedere faptul că și în prezent avem de-a face cu Electre, Egiști, Clitemnestre…, dând forță și reprezentativitate tuturor personajelor, expresivități când fine, când aspre. Temele sunt aceleași, vorbind despre crimă, desfrâu, ură, egoism, minciună, onoare, răzbunare, datorie, memorie. Fiecare personaj în parte dezvoltă o temă, o duce mai departe, urmărindu-i evoluția, receptivitatea în rândul celorlați, dar și receptivitatea în rândul spectatorilor.

Mizanscena este mobilă, în concordanță cu acțiunea și tipologiile umane. Mai mult, mizanscena apropie spectatorul, trebuie să revin la el, de personaje, îl fac părtaș la tot ce se întâmplă, introducându-l într-o lume aspră, luptă acerbă între rău și bine, cu final anticipat.

Harpagonul de ieri și de azi

Avarul lui Moliere-regia Szabo Mate, scenografia Antal Csaba, costume Cs. Kiss Zsuzsanna, dramaturgia Gyulay Eszter; în distribuție MUcsi Zoltan/Harpagon, Hajdu Miklos/Cleante, Biro Dominika/Lizi, Csakvari Krisztian/Valere, Karcszag Ferenc/Angelus, Kertesz Marcella/Eufrosina, Zelei Gabor/Kobi, Onodi Gabor/Fless, Lugosi Claudia/Klau, Horvath Gyorgy/Kuku, Tarnai Attila/Edek, Vandor Attila/Ofițerul de poliție, Kinczel Jozsef/Skrabski-continuă să intereseze și să facă săli pline, așa cum s-a întâmplat și marți, 8 noiembrie, un public care și-a aplaudat oaspeții minute în șir.

Avem în Avarul o adaptare în corespondență totală cu timpurile de azi, ajungând să amintesc plasarea acțiunii într-un Paris 2023, intervențiile în text (Joe Biden și Woody Allen ca personalități puse în discuție, sunt mult mai multe, nu insist asupra lor), telefoane mobile, euro ca monedă de schimb… Ca și în cazul Electrei, și azi avem Harpagoni, și azi avem tineri a căror viață este modelată de părinți, și azi avem șarlatani la tot pasul, și azi avem pețitori și pețitoare. Caractere bine evidențiate de Szabo Mate, scriitură regizorală ce conferă personajelor, prin text și mișcare scenică, relief. Adevărul este că meritele reușitei se împart între regizor, scenograf, dramaturg și actori, o echipă redutabilă, pe care sunt sigur că o vom mai revedea și poate nu numai în festival.

Ca o concluzie universal valabilă rețineți doar că ”nu este deloc ușor dă trăiești cu o sumă mare de bani în casă!”

Rubedeniile

joi, 9 noiembrie, 19:00, studio pe scena mare

Dramatizare după Moricz Zsigmond, Rubedeniile-producție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj-Napoca, regia Bocsardi Laslo-este drama de familie în care ”banii vorbesc cu toată lumea și se duc doar la câțiva”.

Demostene Șofron

 

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut