Evaluarea Națională: Clujenii rămân primii, și după soluționarea contestațiilor

Clujenii rămân pe primul loc, între județe, în privința mediilor mai mari decât 5 la Evaluarea Națională, și după soluționarea contestațiilor.

Conform datelor centralizate de Ministerul Educației, în urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci), în județul Cluj, este 87,6%, față de 87,4%, inițial. Clujul este urmat tot de Brăila (83,4%, de la 82,8%, inițial), Prahova (82,5%, de la 82,3%, inițial) și Galați (80,2%, de la 80,1%, inițial). În București rata mediilor peste 5 este de 89%, față de 88,9%, inițial.

Cea mai scăzută rată a mediilor peste 5 se rămâne în județele Teleorman (62,4%, de la 62,1%, inițial), Călărași (63,5%, de la 63,2%, inițial) și Vaslui (63,8%, de la 63,7%).

A crescut numărul elevilor cu media generală 10, de la 429, la nivel național, la 466. Capitala înregistrează, după contestații, 103 medii de 10 (inițial, 94), Iașiul – 32 (inițial, 28), Cluj – 26 (inițial, 24), Dolj – 24 (inițial, 23), Vâlcea – 21 (inițial 19), Argeș – 21 (inițial, 19), Timiș – 20 (inițial 19).

La nivelul județului Cluj s-au înregistrat 863 contestații, din care 557 la Limba și literatura română, 50 la Limba și literatura maternă și 256 la Matematică. Notele au fost mărite în 598 cazuri (397 la Română, 49 la Limba maternă și 152 la Matematică). Nota inițială a fost micșorată în 190 de cazuri (133 la Limba și literatura română, 1 la Limba maternă și 56 la Matematică).

Cei 26 de elevi clujeni care au încheiat examenul național de Evaluare Națională 2023 cu media generală 10 (zece) provin de la următoarele unități de învățământ preuniversitar: Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Dej (1), Colegiul Național „Emil Racoviță” (3), Colegiul Național „George Coșbuc” (1), Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” (1), Liceul De Informatică „Tiberiu Popoviciu” (1), Liceul Teoretic „Avram Iancu” (2), Liceul Teoretic „Elf” (1), Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” (1), Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” (2), Școala Gimnazială „Horea” (1), Școala Gimnazială „Ioan Bob” (4), Școala Gimnazială „Ion Creangă” (3), Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” (1), Școala Gimnazială „Liviu Rebreanu” (1), Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” (1), Liceul Teoretic „Lucian Blaga”  – Cluj-Napoca (1), Colegiul Național „Mihai Viteazul” Turda (1).

În urma soluționării contestațiilor, a crescut numărul elevilor clujeni care au obținut medii între 9,5 și 9,99, de la 385, la 406, iar al celor cu medii între 9 și 9,49, de la 664, la 686. Medii între 8,5 și 8,99 au obținut 663 elevi (inițial, 679!), iar medii între 8 și 8,49 au fost obținute de 562 elevi (față de 558, inițial). Numărul candidaților care au obținut medii între 1 și 4,99 a scăzut de la 624 la 617.

La Limba și Literatura română, numărul notelor de 10, obținute de elevii clujeni, a crescut de la 64 la 66, iar la Matematică – de la 170, la 175. La Limba și literatura maternă, numărul notelor de 10 a rămas neschimbat (5).

***

Rezultatele finale (după soluționarea contestațiilor) înregistrate în sesiunea 2023 (19 – 22 iunie) din cadrul Evaluării Naționale a absolvenților de gimnaziu (EN VIII) au fost publicate de Ministerul Educației, marți, 4 iulie.

Conform datelor transmise presei, au fost înregistrate 27.128 de contestații, adică 8,52% din numărul total de lucrări, dintre care: 18.465 la Limba și literatura română, 444 la Limba și literatura maternă și 8.219 la Matematică.

În cazul a 16.476 de lucrări contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 7.668 de lucrări notele au fost modificate prin scădere.

În urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este 76,4% (117.798 de elevi), în creștere cu 0,20% (291 de elevi) față de rezultatele inițiale (76,2%).

Rata de participare în sesiunea 2023 a examenului a fost 95,3%: 154.115 absolvenți ai clasei a VIII-a prezenți din totalul absolvenților înscriși (161.652). Dintre aceștia, 36.317 candidați (23,6 %) au obținut medii sub 5 (cinci). Au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă 3 (trei) elevi, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu).

Procentual, la nivel național, 71,2% dintre notele contestate – 19.320 de lucrări (74% în 2022) au fost modificate cu diferențe mai mici de 0,5 puncte, 4.597 (16%) note au fost modificate cu diferențe între 0,5 și 1 punct, 226 de note cu diferențe între 1 și 2 puncte (sub 1%), iar 6 note au înregistrat diferențe mai mari de 2 puncte (3 la Limba și literatura română și 3 la Matematică) – precizează Ministerul Educației.

Conform aceleiași surse, la nivel național, la proba de Limba și literatura română, 120.268 de elevi (77,8%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci). Dintre aceștia, 1.500 de elevi au obținut nota 10 (+46 în raport cu prima afișare). La Matematică,116.369 de elevi (75,4%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 3.188 au obținut note de 10 (+122 în raport cu prima afișare). La Limba și literatura maternă, 8.513 elevi (90,5%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 64 de candidați au obținut note de 10 (+1 în raport cu prima afișare).

Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere, calculată pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal.

În prima etapă a admiterii în învățământul liceal din acest an, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 6 – 7 iulie și 10 – 17 iulie. Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2023 – 2024 va avea loc în 19 iulie – precizează Ministerul Educației.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut