Elevii se opun „tăierii” numărului de clase

Formarea claselor cu câte 28 de elevi, din start, este prejudicioasă și scade drastic nivelul calității educației – consideră Consiliul Național al Elevilor, care atrage atenția asupra riscurilor care derivă din preconizata „tăiere de clase” din mai multe unități de învățământ preuniversitar.

„În întreaga țară se pregătesc tăieri masive ale numărului de clase din diferite unități de învățământ preuniversitar, la inițiativa inspectoratelor școlare sau a unităților de învățământ, pe  fondul scăderii populației de vârstă școlară de la o generație la alta. Această scădere este cauzată, pe de o parte, de factori demografici și, pe de cealaltă parte, de înființarea clasei pregătitoare, care a avut loc acum opt ani, moment în care o parte dintre preșcolarii care absolviseră ultima grupă de grădiniță au fost repartizați la clasa pregătitoare, iar o altă parte a fost repartizată la clasa I. Această măsură a dus la scăderea efectivelor de elevi/ clasă pentru generația care, începând cu anul școlar 2021-2022, va începe ultimul an al ciclului gimnazial sau primul an al ciclului liceal, după caz” – arată Consiliul Național al Elevilor.

În opinia reprezentanților CNE, acest „fenomen extrem de grav” va atrage după sine consecințe precum perpetuarea fenomenului claselor cu colective supradimensionate (de până la 35 de elevi/ clasă), care îngreunează semnificativ procesul de predare și de evaluare și care afectează în mod semnificativ posibilitatea cadrelor didactice de a acorda fiecărui elev atenția cuvenită.

„Conform art. 63 din Legea educației naționale nr. 1/2011, numărul mediu de elevi cu care o clasă poate funcționa este de 22 pentru învățământul gimnazial și de 24 de elevi pentru învățământul liceal. Formarea claselor cu câte 28 de elevi, din start, este prejudicioasă și scade drastic nivelul calității educației, fiind în directă contradicție cu dezideratele 5 și 6 ale proiectului România Educată. Eliminarea unor clase din planul de școlarizare presupune micșorarea normelor didactice, fapt care va conduce atât la scăderea numărului de posturi disponibile în sistem, cât și la micșorări salariale pentru cadrele didactice” – arată CNE.

Reprezentanții elevilor consideră că acesta este un moment oportun pentru implementarea măsurilor care să aibă în centrul lor elevul și creșterea calității educației, precum reducerea numărului de elevi dintr-o clasă și asigurarea accesului la educație în comunitățile subdezvoltate („eliminarea claselor din unitățile de învățământ din comunitățile izolate înseamnă, pentru mulți elevi, privarea de educație, aceștia neavând posibilitatea de a se deplasa la o școală din altă localitate”).

CNE solictă Ministrului Educației să facă, în regim de urgență, demersurile necesare pentru ca desființarea claselor să fie realizată „doar acolo unde acestea nu vor avea efectivul de elevi necesar funcționării, conform legii”, și, totodată, realizarea unei anchete în rândul inspectorilor școlari generali, „pentru a determina modul în care s-au luat deciziile privind tăierea claselor și sancționarea celor care au încălcat standardele de transparență și comunicare  interinstituțională eficientă”.

„Asistăm, din nou, la un posibil măcel în ceea ce privește organizarea claselor pentru anul școlar 2021-2022, din cauza faptului că unii inspectori și directori fie nu cunosc legea, fie nu vor  să o aplice. După standardele lor, pentru a nu fi desființată, o clasă ar trebui să funcționeze cu cel  puțin 30 de elevi! Greșit! Legea e foarte clară în această speță. Solicităm ministrului Educației să acționeze cu celeritate și să își asume primii pași în lupta pentru creșterea calității în sistemul  educațional, prin micșorarea numărului de elevi de la clasă” – declară Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut