Elevii clujeni, „avocați” în școlile lor

Elevii clujeni vor participa la activitățile de educație juridică susținute de avocații din cadrul Baroului Cluj, în cadrul proiectului județean „Fii avocat în școala ta!”

Proiectul, inițiat de Uniunea Națională a Barourilor din România, se desfășoară în perioada 15 martie – 15 iunie 2022, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj în 12 unități de învățământ din județul Cluj: Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Dej, Liceul Teoretic „Pavel Dan” Câmpia Turzii, Liceul Teoretic „Petru Maior” Gherla, Școala Gimnazială „Teodor Murășanu” și Liceul Teoretic „Josika Miklos” – Turda, Liceul Teoretic „Octavian Goga” Huedin, Colegiul Național „George Coșbuc”, Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”, Liceul Teoretic „Apaczai Csere Janos” și Liceul Teoretic „Avram Iancu” – Cluj-Napoca. 65 de avocați voluntari din cadrul Baroului Cluj, în colaborare cu profesorii diriginți, coordonatorii de proiecte și programe educative și profesorii care predau discipline socio-umane, vor susține modulele-pilot pentru aproximativ 160 de clase (nivel gimnazial și liceal) din aceste unități de învățământ:

Elevii din învățământul preuniversitar clujean vor parcurge, prin intermediul activităților educative extrașcolare, cinci module tematice de educație juridică, cu privire la cunoștințele elementare despre drepturile fundamentale și responsabilitățile pe care aceștia le au, precum și informații referitoare la specificul răspunderii civile și penale, în contextul actualei legislații: „Fii avocat în școala ta!” (mic ghid de orientare profesională  – informații despre profesiile juridice, rolul fiecărui profesionist al Dreptului, organizarea judiciară); „Ce înseamnă să fii liber? Libertatea mea se termină unde începe libertatea ta” (despre bullying și alte agresiuni); „Fii COOL, fără să fii Penal!” (infracțiunile de violență, infracțiunile care vizează patrimoniul); „Fii COOL, fără să fii Penal!” (infracțiunile privitoare la adoptarea unor comportamente nesănătoase); „Fii COOL, fără să fii Penal!” (infracțiunile informatice).

Conform celor anunțate de IȘJ Cluj, conținuturile modulelor de educație juridică sunt „special create pentru formarea unor reflexe juridice sănătoase, astfel încât tinerii să deprindă conduite responsabile, în diferite contexte de viață cotidiană și profesională” și sunt structurate tematic, astfel încât „să răspundă nevoii elevilor de a se poziționa și de a se integra într-o societate aflată în continuă schimbare, conținând rigori noționale și procedurale adesea contraintuitive și mai puțin cunoscute”.

În cadrul parteneriatului interinstituțional sunt prioritizate nevoile actualei generații de elevi, cu accent pe conștientizarea de către aceștia a regulilor sociale și de conviețuire, asumarea etică a proceselor decizionale, „dar mai ales înțelegerea precoce a consecințelor juridice derivate din actele și faptele cu semnificație juridică”.

Inspectorul școlar general Marinela Marc consideră că predarea educației juridice în școli, indiferent de forma în care se produce, „este un proces care contribuie la formarea  societății de mâine, în care copiii vor ști care sunt drepturile lor și cum să le apere, care sunt instituțiile la care trebuie să apeleze când au probleme și astfel va scădea infracționalitatea juvenilă, va scădea numărul de copii victime, va crește respectul față de oameni și încrederea în instituțiile statului, oamenii se vor implica mai mult în viața cetății, vor deveni mai responsabili și mai atenți la ce se întâmplă în jurul lor”.

În opinia sa, demersul început prin apariția manualului de educație juridică al lui Cristi Danileț – „Educația juridică pentru liceeni. Ghid practic despre drepturi și justiție”, care conține informații despre drepturile omului, procesul legislativ, organizarea și funcționarea sistemului judiciar și a procedurilor judiciare, scris într-un limbaj accesibil, precum și prezența sa în numeroase școli, „a fost un început care trebuie continuat prin astfel de proiecte care, alături de altele care vizează educația financiară, antreprenorială, educația pentru mediu, pentru sănătate, contribuie decisiv la formarea viitorilor absolvenți ai școlii românești”.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut