De ce este scump Clujul

Răspunsul viceprimarului și al oamenilor din business

De ce este scump Clujul? Aceasta a fost una dintre întrebările la care au încercat să răspundă participanții la dezbaterea „Investiții în România-Cluj-Napoca, organizată joi de CEC Bank împreună cu o publicație cu profil economic. La eveniment au luate parte reprezentanți ai mediului de afaceri, ai mediului academic dar și reprezentanți ai administrației locale.

Prezent la dezbatere, viceprimarul Dan Tarcea a precizat că pentru a răspunde la această întrebare trebuie văzut mai întâi cu ce se face comparația. El a precizat că începând cu 2004, la Cluj-Napoca a avut loc o schimbare de paradigmă care a dus la creșterea calității vieții în oraș.

E scump Clujul în comparație cu ce? Încă din anul 2004, aici, la Cluj a avut loc o schimbare de paradigmă. Împreună cu universitățile am stabilit o strategie prin care am pornit dintr-un punct A și ne îndreptăm spre punctul B. Am reușit acest lucru iar astăzi împreună cu universitățile stabilim o nouă strategie. Strategia a urmărit creșterea calității vieții pentru că oamenii nu au plecat din România doar pentru bani. Oamenii au plecat din cauza modului în acre sunt tratați de autoritățile centrale, locale județene, au plecat din cauza felului în care sunt tratați în spitale, din cauza poluării aerului și cum pot să-și petreacă timpul liber. Toate aceste elemente fac parte din calitatea vieții iar noi ne-am propus să avem calitatea vieții cea mai mare aici, la Cluj, și am reușit acest lucru. O spun statisticile internaționale și vrem să ne consolidăm și pe mai departe în acest sens. Pot să vă spun că 20 la sută din taxele și impozitele pe care le plătesc clujenii merg în finanțarea complementară a învățământului. Dovadă că de ani de zile Clujul este pe locul întâi la nivel național la rezultatele de Bacalaureat și Evaluare Națională. Pot să vă spun că își în sistemul sanitar suntem plasați bine. Aici am reușit „împreună” cu celelalte instituții, care fiecare a înțeles că trebuie să-și facă treaba.

În 2004 am înțeles că avem un lucru pe care nu-l folosim. Este vorba de universități și de aceea astăzi universitățile constituie un pilon principal pentru a ne stabili strategiile. De asemenea, am încercat să includem în dezbateri și societatea civilă”, a explicat viceprimarul.

Șansa Clujului, industriile creative

El a arătat că odată dezvoltarea, Cluj-Napoca a devenit un magnet pentru zonele limitrofe cât și pentru cei care doresc să facă investiții aici. „Am încercat să vedem care ar putea fi avantajul nostru strategic și am constatat că industriile creative sunt cele care vor putea duce Clujul la următorul nivel. Și aici nu mă refer doar la IT ci la tot ce poate aduce industria creativă în jurul ei și ne dorim ca de la produs în Cluj să trecem la „inventat în Cluj”. Este un obiectiv pe care ni-l propunem și cred că suntem pe drumul cel bun. Cred că este direcția bună iar în viitor lucrurile se vor schimba. Așa cum spun unii specialiști, probabil 25 la sută dintre profesiile de astăzi nu vom mai rezista și trebui e să vedem cum suntem pregătiți să facem față acestor provocări”, a arătat Dan Tarcea.

Cea mai bună perioadă din istorie

Viceprimarul a mai precizat că la dezvoltarea orașului o contribuție majoră au avut fondurile europene.

Cum am ajuns aici? În perioada 2007 -2021 am atras peste 430 de milioane de euro. Suntem orașul care am atras cei mai mulți bani europeni din România. Acești bani se văd în fiecare cartier al Clujului, în fiecare colț al Clujului. Evident că mai avem de făcut, evident că lucrurile nu sunt perfecte, dar încercăm în fiecare moment să facem acest lucru. În următoarea perioadă avem proiecte de peste 4,5 miliarde de euro: metroul 2,1 miliarde, centura metropolitană-1,3 miliarde, electrificarea 1,3 miliarde, spitalul regional-un miliard de euro, trenul metropolitan-500 de milioane euro. La o parte dintre aceste proiecte avem deja contractele semnate”, spune viceprimarul.

Totodată, Dan Tarcea crede că pentru România, și pentru Cluj va urma cea mai bună perioadă din istorie. El spune că pentru asta e nevoie în primul rând de stabilitate politică. „Anul 2024 îl văd precaut pentru că avem patru rânduri de alegeri, suntem într-o zonă de risc cu un vecin în război, dar sper să trecem cu bine prin acest moment”, a afirmat viceprimarul.

Precauție

Totodată, Tarcea a avertizat că e nevoie de precauție.

Începutul anului 2024 este văzut la nivelul administrației sub semnul precauției, cel puțin așa îl simțim noi. Am văzut asta și la numărul de solicitări pentru autorizații de construire, la numărul de participări al diverse licitații pentru că împreună am învățat reziliența. Am trecut împreună prin momente complicate, anul 2020, 2021 o criza energetică, o criză sanitară și a venit și criza militară cu război la graniță. Împreună am învățat reziliența. Categoric, mediul de afaceri s-a mișcat mai repede decât administrațiile. Noi suntem ca un elefant- să parafrazez pe cineva, într-un magazin de bibelouri, legislația nu ne permite, pe de altă parte modul de administrare pentru că ești într-o zonă în care nu prea poți lua măsuri.

În administrație lucrurile sunt mai complexe, sunt multe proceduri. Aș porni puțin”, a mai explicat Dan Tarcea.

Tot legat de cât de scump sau nu este Clujul, viceprimarul susține că există multe provocări și că primarul nu poate să stabilească nivelul de prețuri, pentru că „acest nivel este stabilit de cerere și ofertă”. „Mă gândesc că prețul la fier beton este același și la Cluj, și la Constanța, și la Beclean.

Atât timp cât există cerere este reglată ca atare, fie că discutăm de construcții sau de prețurile de la piață. Avem aici oameni care câștigă peste mediu, cei din sectorul IT. Acest oraș nu este format numai din cei din sectorul IT iar noi, în contrapartidă, am încercat să venim cu politici care să-i ajute și pe cei cu care viața nu a fost la fel de darnică.

Rezumând dacă este Clujul cam scump, trebuie pus în comparație cu ce? Clujul este numărul 1 în cea ce privește siguranța cetățeanului, suntem locul 9 în Europa și 22 în lume. Conform Bănci Mondiale, 15 la sută dintre cei care spun că ar dori să schimbe localitatea de domiciliu al alege Cluj-Napoca. Suntem singura zonă metropolitană din România care nu a pierdut populație. Aș spune că avem și elemente cu care ne putem duce mai departe. La Primăria Cluj-Napoca nu avem impozite mai mari ca în alte orașe. Dimpotrivă, avem minimum de impozitare permis de lege, la fel și pentru companiile din parcurile industriale avem impozite minime permise de lege. Nu poate cineva să spună că administrația locală e vinovată că am făcut și că avem un oraș frumos, un oraș atractiv și lumea dorește să vină aici să investească la Cluj-Napoca. Dacă am avea impozitele mari dar și alte condiții exagerate poate că ar fi o discuție pe acest subiect.

Depindem ce comparăm și cu ce elemente comparăm. Pe de altă parte trebuie să ne întrebăm cât suntem dispuși să plăti pentru siguranță?! Toate aceste elemente costă și fiecare trebuie să ne facem treaba acolo unde suntem puși pe perioada în acre suntem puși”, a punctat viceprimarul.

Prețuri mici la energie

În cadrul discuțiilor, omul de afaceri clujean Teofil Mureșan, cu activități în domeniul energiei a venit cu o veste bună în privința prețurilor la energie. El a avertizat că prețurile plafonate la energie s-ar putea să fie înșelătoare. El recomandă populației cât și consumatorilor industriali să caute oferte care sunt deja pe piață. „Vă recomand să căutați oferte care sunt deja în piață. Sunt oferte în piață sub prețul plafonat atât pentru consumatorii casnici cât și pentru consumatorii industriali, prețuri care sunt și garantate pentru 3 luni, 6 luni sau chiar 12 luni. Ca dovadă, în ultima săptămână, pe BRM contractele pentru energie electrică și gaze pe 12 luni au fost toate sub prețurile plafonate. De multe ori companiile și consumatorii casnici, obișnuiți fiind din trecut, nu caută ofertele care se potrivesc și rămân în trecut”, a declarat omul de afaceri în cadrul unei dezbateri ce a avut loc, miercuri la Cluj-Napoca sub egida CEC Bank.

El a spus că la ora actuală sunt foarte multe proiecte în domeniul energiei, precizând că e posibil ca în viitor prețul să scadă.

Ca și în alte industrii de fapt liberalizarea s-a făcut simțită și la bine și la rău. Ciclurile de business cu creșteri și scăderi au fost abrupte și pe creștere, la creșterea energiei acum doi ani după o perioadă în care au scăzut prețurile în pandemie. Acum e o perioadă de scădere. Ar fi bine să ne uităm la aceste trenduri și să nu așteptăm până când vine perioada de creștere a prețurilor la energie. Sunt foarte multe proiecte de energie în România și Europa, energie regenerabilă, în primul rând.

Sunt proiecte de mii de megawatti iar odată cu scăderea prețului la energie devine o amenințare pentru că business-ul s-ar putea să nu mai fie atrăgător pentru finanțatori. Cred că în jur de 20-30 la sută din proiecte ar putea să vadă faza de implementare. Consumul redus ar putea să fie înșelător pentru că Europa va reveni cu capacități de producție iar în acel moment și consumul ar crește din nou. România se va plasa într-o zonă în care va putea oferi un preț mic al energiei și va fi cu un driver care va putea atrage investițiile în zona de producție de energie electrică, mai ales dacă aceste unități de producție-fabrici vor în în apropierea centralelor electrice”, a explicat Teofil Mureșan. Antreprenorul a menționat că este optimist în privința scăderii prețului la anergie, arătând că deși componenta de transport și distribuție din preț va avea pondere tot mai mare din prețul final, scăzând componenta energie electrică și plasând producția în parcurile industriale care sunt lână centralele electrice, prețul final va fi mai mic.

Oraș special

În opinia lui Raul Ciurtin, antreprenor în domeniul industriei alimentare, Clujul adună foarte multe resurse umane prin universitățile din oraș iar acest lucru, spune omul de afaceri, generează un permanent consum, un stil de viață, o viață culturală sofisticată, evenimente. „Cred că orașul este unul special din acest punct de vedere”, a punctat Ciurtin.

El a ținut să sublinieze în cadrul dezbaterii că în prezent consumatorii români au migrat foarte mult spre zona delivery, precizând că românilor le place mult consumul. „Dacă ne uităm din punct de vedere al consumatorului, cred că dacă măsurăm ce se întâmplă în retail-uri este o parte a consumului, a ceea ce an de an se schimbă în comportamentul consumatorului. Acesta a migrat foarte mult în afara retail-ului. Foarte mulți lasă banii în platformele de delivery și foarte puțin se cumpără din retail. Inflația a afectat puternic puterea de cumpărare. Totuși cred că consumatorului român îi place foarte mult consumul”, a spus Raul Ciurtin.

Omul de afaceri a mai evidențiat că jucătorii din industrie se uită foarte atenți la consumatori, la schimbarea de comportament a consumatorului, precizând că foarte mulți din jucători au planuri concrete de a investi în eficientizare. „Aici vă dau două exemple. Pentru industria alimentară au fost două programe mari cu bugete multianuale: Investalim și DR 22r pentru industrie. Pot să vă spun că în ambele sesiuni s-au depus proiecte de către industrie de peste un miliard, respectiv pe un buget de cofinanțare de 150 de milioane s-au pus proiecte de peste un miliard. Asta arată nevoia industriei de a se înnoi, de a urmări tendințele și nevoile consumatorilor, pe de altă arată partea starea industriei”, spune antreprenorul.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut