Cum se poate evita sala de tribunal în rezolvarea litigiilor bancare

Într-o perioadă impredictibilă din punct de vedere economic și social, soluțiile pentru rezolvarea litigiilor financiare între bănci și consumatori nu pot fi generale, ci sunt la îndemâna celor două părți, prin negociere, care poate fi realizată, gratuit, prin intermediul uynei instituții românești.

Conform datelor furnizate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), până la jumătatea lunii iunie, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât cel din perioada similară a anului trecut. Peste 300 de cereri au fost acceptate de bănci pentru negociere, față de 213 în aceeași perioadă din 2021. În acest an, în 225 de cazuri negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, față de 187 cazuri în 2021, ceea ce reprezintă o creștere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes.

”Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăților pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creșterea șomajului, iar mulți oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceștia nu mai sunt suficienți. Noi, la Banca Națională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, și să fie limitate pe cât se poate variantele “la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie și grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN Iîntreprindere finanicară non-bancară – n.r.) are pe site un număr de telefon pentru relația cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulți dintre consumatori au nevoie și să ventileze aceste nemulțumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfață umană. Din acest motiv, această modalitate de soluționare aternativă a unui litigiu între un consumator și o instituție financiar bancară creează punți, creează încredere.”, apreciază Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în cadrul CSALB.

Timpul mediu de soluționare a unui dosar de conciliere în 2022 a fost de 33 de zile, față de 59 de zile în 2021 și 55 de zile în 2019. Timpul scurt în care se ajunge la o soluție în cadrul unei negocieri vine pe fondul eficienței în negociere: anul trecut, aproximativ 9 din 10 negocieri între consumatori și bănci s-au încheiat cu împăcarea părților și cu acceptarea soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB. În 473 de negocieri, părțile s-au împăcat și doar în 71 de negocieri una dintre părți a refuzat soluțiile propuse de conciliatorii Centrului (în anul 2021, în doar 8 situații una dintre părți s-a retras din negociere, în comparație cu anul 2020, când au existat 36 de astfel de situații). Judecătorii ar putea avea și ei un rol important în rezolvarea disputelor pe cale amiabilă dintre consumatori și bănci, prin recomandarea metodelor de soluționare alternativă”, afirmă Valeriu Stoica, fost ministru al Justiției, negociator onorific CSLAB.

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit, în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centru completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere / negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului sunt disponibile la telefonul 021-9414 (apel cu tarif normal).

V.D.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut