Coșmarul navetiștilor pe fostul drum de fier al Oradiei

Zeci de navetiști și elevi de pe traseul Cluj-Napoca-Oradea, și retur, rămân zilnic pe jos deoarece autobuzele care țin locul trenurilor nu reușesc să facă față numărului mare de călători. Circulația trenurilor a fost oprită între Cluj-Napoca și Oradea încă din data de 8 ianuarie 2024, iar situația se menține astfel atâta vreme cât se desfășoară lucrările de modernizare a căii ferate. Autobuzele introduse de două firme private de transport nu fac față numărului mare de navetiști, studenți și elevi, călători pe acest traseu, și nu se întrevede vreo schimbare în bine cât timp CFR Călători rămâne nepăsătoare.

Din păcate, pe traseul Cluj-Oradea circulă doar autobuzele plătite de doi operatori feroviari privați. Deși navetiștii de pe acest traseu sunt batjocoriți zilnic, fiind lăsați în drum, până în prezent, CFR Călători nu a introdus în locul trenurilor nici un autobuz care să deservească persoanele afectate de lipsa transportului.

Ziarul „Făclia” a intervievat mai multe persoane afectate de lipsa transportului pe traseul Cluj-Napoca-Oradea. Astfel, persoanele care fac naveta din localitățile aflate între Bucea și Huedin nu mai au nici o posibilitate să ajungă la Cluj, la ora începerii serviciului, din cauză că nu se asigură suficiente autobuze. În fiecare dimineață, în localitățile de pe acest traseu, pot fi văzute grupuri de oameni, elevi și studenți care așteaptă cu speranța că cineva îi va lua la ocazie pentru a ajunge totuși la serviciu sau la școală la Cluj. Oamenii spun că dimineața la prima oră, circulă un singur autobuz, însă când ajunge la Negreni se ocupă toate locurile. Ceilalți navetiști din localitățile Ciucea, Valea Drăganului, Poieni, Brăișor, Bologa rămân pur și simplu în drum deși au abonamentul plătit. Mai trebuie menționat că pentru multe localități de pe ruta căii ferate Cluj-Napoca și Oradea singura formă de transport în comun era trenul. Așa se face că, de exemplu în weekend, duminica, în aceste localități, părinți care își însoțesc copiii, studenți, cu bagajele pentru Cluj, rămân fără cuvinte când oprește autobuzul și sunt anunțați că toate locurile sunt ocupate. Nici pentru navetiștii din Huedin nu este situația mai fericită, deși din această localitate există autobuze care pornesc dimineața la ora 4.00, 5.30, 6.10 până la Aghireș, de unde pot lua trenul. Călătorii spun că în fiecare dimineață în Huedin izbucnește scandal pentru că sunt persoane care nu prind locuri în autobuz. Ce este mai grav este că mulți elevi și studenți nu ajung la școală, la cursuri, la timp. Directorul Liceului Octavian Goga” din Huedin, Horea Matiș, a declarat pentru Făclia că odată cu sistarea transportului feroviar pe ruta Cluj-Napoca-Oradea au fost mulți elevi care ajungeau la ore cu întârziere. Acum, din fericire, astfel de situații s-au redus, dar nu pentru că CFR ar fi întreprins ceva în acest sens, ci pentru că părinții s-au organizat și au apelat la soluții pe cont propriu. Asociația Pro Infrastructura reproșează responsabililor CFR Călători nu le pasă nici de oameni, nici de lege, deși recent o reglementare care prevede circulația autobuzelor în „regim de tren” pe baza biletelor și abonamentelor feroviare a intrat în vigoare. Totodată, Asociația Pro Infrastructura acuză că CFR Călători a lansat o licitație pentru transport de călători cu autocare la „plezneală”: „Dacă operatorii privați au fost prezenți din prima zi, abia după două luni oficialii CFR Călători au aflat că trebuie să facă și ei ceva și au lansat la plezneală o licitație, contestată deja la CNSC. În ritmul ăsta, poate pe când se redeschide linia vor apărea și autocarele CFR Călători.”, transmite asociația.

Trenule mașină mică/Nu-l mai duci pe Ionică

În prezent, călătorii de la Cluj care circulă cu autobuzul, înlocuitorul trenului, ajung la Oradea în patru ore și douăzeci și cinci de minute. Ca și când n-ar fi de ajuns, o mare parte dintre navetiști, studenți și elevi care vin la Cluj rămân în drum, fiind obligați să se descurce pe cont propriu sau în cel mai rău caz să nu mai poată ajunge la serviciu sau cursuri.

În tot acest timp, pe hârtie, la CFR Infrastructură lucrurile merg strună și suntem asigurați că la finalizarea proiectului de modernizare a căii ferate între Cluj-Napoca și Oradea vom face cu trenul doar 2 ore și 20 minute. Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, CFR se mândrește cu faptul că viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj-Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min.

Tot potrivit CFR Infrastructură, Linia CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră va fi prima linie importantă de cale ferată electrificată după 1990, cu bani europeni. Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde lei, fără TVA (9,11 miliarde lei cu TVA), iar finalizarea celor patru contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic). Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic: Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km); Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km); Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km); Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km). Pentru trei dintre cele patru loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației. La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni. Pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut