Controversatele legi ale Educației, „pe repede înainte” în Parlament

Legile Educației au fost adoptate, recent, de Guvernul României, iar acum acestea ar urma să fie dezbătute, „pe repede înainte”, de comisiile reunite ale Parlamentului. Este, așadar, doar o chestiune de timp, mai exact de câteva săptămâni, până la adoptarea lor. Graba cu care cele două inițiative atât de importante pentru viitorul învățământului românesc vor fi trecute prin Legislativ este îndelung comentată de politicienii clujeni.

„Avem două proiecte de legi ale Educației, pentru învățământul preuniversitar, respectiv pentru învățământul universitar, aprobate în guvern și care vor veni în Parlament. De aici intrăm într-o nouă zonă a incredibilului și ajungem să nu ne mai mirăm de nimic din partea actualei guvernări.

Vorbim de două proiecte de lege care au fost dezvoltate într-un timp îndelungat, cum spunea cineva, pas cu pas, însă fără consultări transparente și o minimă dezbatere publică, care acum dintr-o dată se dorește să fie adoptate în procedură de urgență. Ministrul Ligia Deca spune că sunt proiecte bune. Însă e singura care spune acest lucru. Vorbim de proiecte de lege contestate nu doar de USR, ci și de oameni din sistemul de educație, de profesori, de părinți, de elevi și studenți. Inclusiv din rândurile coaliției au existat anumite critici. Sindicatele din educație au transmis zilele trecute că legile vor fi un eșec garantat și se anunță proteste.

Este critic să existe o dezbatere reală în Parlament, nu într-o comisie specială comună, care să reunească cele două comisii pentru Educație și care să închidă subiectul rapid doar ca să avem un ministru fericit. Nu este posibil așa ceva. Ar fi o forțare a tuturor principiilor de legiferare. În mod cert vorbim de proiecte de lege care ar trebui pe larg dezbătute pentru ca în final să rezulte ceva funcțional și durabil. Amendamentele USR privind reglementarea plagiatului după scandalurile cu plagiatul premierului Ciucă, confirmarea plagiatului ministrului Bode și atâtea alte exemple, trebuie să poată fi amplu dezbătute. Din dezbaterea publică organizată de USR la Cluj-Napoca participanții ne-au transmis multe propuneri în ceea ce privește învățământul vocațional, ignorate constant de toți, dar pe care noi, parlamentarii USR Cluj le vom susține. Am convingerea că vor reieși și alte perspective și soluții ce pot conduce la amendamente necesare, asta  dacă nu vom asista la un simulacru de procedură parlamentară. Fac apel la parlamentarii coaliției să nu susțină solicitarea făcută în acest sens de ministrul Ligia Deca pentru adoptarea pe repede înainte a celor două proiecte.  Nu vorbim de legile ministrului Educației, sau ale guvernului, vorbim de legi ale Educației României, iar interesul care trebuie să primeze este cel al educației, nu al orgoliilor unei persoane sau alteia”, a declarat liderul USR Cluj, deputatul Oana Murariu.

„USR se opune acestei proceduri de adoptare rapidă a legilor educației prin comisie specială. Nimic nu justifică această grabă decât dorința coaliției de a evita dezbaterile reale. De ce doresc să evite dezbaterile reale? Pentru că se dorește conservarea actualului sistem, ținerea educației sub control politic în ciuda eșecului grav al sistemului de educație din România care este dovedit de toate statisticile”, a declarat și senatorul USR de Cluj, Cristian Bordei.

Conform calendarului solicitat de PSD, dezbaterea publică a fost deschisă până la data de 31 martie.

Structura acestuia a fost stabilită tocmai din dorința de a permite societății civile să se implice activ, astfel încât propunerile venite din partea forurilor implicate, precum sindicatele, profesorii, elevii, studentii, părinții, ONG-urile, să fie transpuse sub forma unor amendamente.

Legea reformei Educației este o lege mult prea importantă pentru a fi discutată în spatele ușilor închise. În acest sens Partidul Social Democrat a organizat in Parlamentul României întâlniri, dezbateri cu toți factorii interesați în vederea preluării tuturor opiniilor și propunerilor venite de la aceștia.

Asfel Partidul Social Democrat și-a asumat promovarea unor amendamente coerente, ce vor acoperi cu adevărat nevoile societății românești.

Milităm pentru programe și măsuri ce duc la combaterea abandonului școlar și oferirea accesului neîngrădit la educație  în vederea pregătirii unei viitoare generații prospere într-o Europa modernă și prosperă”, a spus liderul PSD Cluj, Alexandru Cordoș.

“Nu cunosc motivele pentru care s-a cerut procedură de urgență, dar legi de asemenea importanță nu ar trebui dezbatute pe repede înainte”, a spus deputatul PNL de Cluj, Radu Moisin.

Zilele trecute, și deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa a criticat dur, în cadrul unei conferințe de presă, cele două proiecte despre care a spus că sunt nocive.

Am avut o dezbatere publică acum câteva săptămâni, oameni care s-au ocupat special de asta au spus că sunt aproximativ 75 de amendamente de sistem. În sine, legile sunt extrem de nocive per ansamblu și nu le vom vota cu siguranță. Dar, cum am spus, vom avea amendamente. Legile au fost anunțate de aproximativ un an (n.red că vor ajunge la dezbatere în Parlament), au venit după foarte mult timp, în sfârșit și în loc să stea în Parlament o perioadă rezonabilă, măcar timpul obișnuit dedicat în mod obișnuit pentru dezbaterea unei inițiative, nu în reuniuni comne de exemplu, vor merge pe repede înainte”, spunea parlamentarul clujean.

În regim de urgență

Proiectele de legi ale Educaţiei au fost aprobate în şedinţa de Guvern de săptămâna trecută, urmând să fie dezbătute și adoptate în Parlament, în procedură de urgenţă, anunța, în urmă cu câteva zile, ministrul Educaţiei, Ligia Deca.

„Am primit toate avizele, am integrat punctele de vedere venite de la experţii tuturor ministerelor care au un cuvânt de spus în ceea ce înseamnă procesul educaţional, au fost prezentate în şedinţa de Guvern de astăzi şi suntem în momentul în care forma lor agreată în Guvern merge pentru dezbatere parlamentară. A fost aprobată o procedură de urgenţă, în aşa fel încât în Parlament să putem purta discuţia cu Comisiile reunite de educaţie. Intrăm astfel într-o nouă dinamică şi mă bucur că putem intra într-o dezbatere cu membrii Parlamentului, în aşa fel încât, în cel mai scurt timp posibil, să putem începe, să putem demara reformele atât de necesare pentru sistemul de educaţie”, a precizat Ligia Deca.

Ea a spus că pachetul de legi se bazează pe viziunea generată de proiectul „România Educată”.

„Proiectul a reunit dezideratele şi viziunea în ansamblu a societăţii în ceea ce priveşte educaţia la orizontul anului 2030, iar legile educaţiei vin alături de reformele deja incluse în PNRR să ne conducă către acele obiective pe care ni le-am propus. Şi, aici, foarte pe scurt, mă pot referi la centrarea sistemului educaţional pe elev, stimularea potenţialului pe care fiecare copil îl are şi acompanierea potenţialului de la educaţie timpurie până la maturitate, până la învăţarea adulţilor. Ne referim şi la deziderate care ţin de creşterea calităţii şi creşterea nivelului de alfabetizare funcţională. Ne referim, sigur că da, şi la creşterea echităţii, reducerea abandonului şcolar, tot ceea ce ţine de desegregare şi de includerea copiilor diferiţi, cu particularităţi diferite, în şcoli, în aşa fel încât să putem beneficia de acest potenţial minunat pe care copiii români îl au”, a punctat Ligia Deca.

Ministrul Educaţiei a susţinut că au fost incluse în cele două legi şi lecţiile învăţate ca urmare a „crizelor succesive” din ultimii ani.

„Fie că ne referim la pandemie şi la digitalizarea pe care sistemul educaţional a experimentat-o în această perioadă şi care se va transforma într-o normalitate la nivelul şcolilor, fie că ne referim la crize de tip geopolitic, precum războiul din nordul ţării, care ne învaţă să punem accent pe rezilienţă, pe educaţie media, pe combaterea ştirilor false, pe gândire critică şi pe subiecte mai tehnice, dar foarte necesare, cum sunt de exemplu cele legate de siguranţa cibernetică”, a arătat Ligia Deca.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut