CNE: Planurile-cadru nu mai pot suferi amânare!

Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației reluarea procesului  de elaborare a noilor planuri-cadru și operaționalizarea grupurilor de lucru pentru  elaborarea acestora, „astfel încât noile planuri-cadru de liceu să se contureze cât mai rapid, fără a mai supune alte generații de elevi la discontinuități în parcursul educațional”.

Solicitarea vine după ce, într-o conferință de presă din 3 septembrie, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a afirmat că aprobarea planurilor-cadru va fi, din nou, amânată, pentru cel puțin încă doi ani. În același interval de timp – amintește CNE -, Ministerul Educației a lansat un pachet de ghiduri metodologice pentru cadrele didactice, astfel încât să poată adapta curriculumul pentru clasa a IX-a la modalitățile de predare utilizate până  în clasa a VIII-a.

„Această tergiversare a procesului de modificare a arhitecturii curriculare nu numai  că reprezintă o irosire a resurselor investite de Ministerul Educației spre implementarea  unor reforme curriculare la nivel școlar în ultimii ani, dar vine la pachet și cu dezavantaje pentru elevii care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2021-2022. Generația amintită  este prima serie a elevilor care au intrat în clasa pregătitoare în anul 2012 și care au învățat după un curriculum bazat pe competențe. Totuși, acum, ne aflăm în situația în care ei vor studia în următorii ani după aceleași planuri-cadru de liceu aprobate în anul 2009, chiar dacă întregul parcurs educațional al acestor elevi a fost modificat substanțial în primii nouă ani de școală, prin introducerea de discipline, competențe și conținuturi  noi” – susține CNE.

Reprezentanții elevilor amintesc că, la începutul acestui an, procesul de elaborare a unor planuri-cadru noi a fost reluat, iar primele propuneri au fost lansate în dezbatere publică, „însă acestea nu aduceau nici o schimbare curriculară substanțială”.

„De la momentul finalizării perioadei de dezbatere publică și până acum, subiectul planurilor-cadru nu a mai fost pus pe agenda publică, motiv pentru care ne putem pune o întrebare legitimă referitoare la asumarea, de către  Ministerul Educației, a unei reforme curriculare curajoase, fără măsuri de compromis” – conchide CNE.

„Ministerul Educației spune că actuala generație de clasa a IX-a va învăța după un  curriculum tranzitoriu. Pentru a tranzita spre ceva, este nevoie să ai acel ceva măcar la  stadiul de proiectare. La acest moment, planurile-cadru nu sunt pe lista de priorități ale  ministerului, iar mii de elevi din România vor fi nevoiți să învețe după aceleași conținuturi ca și ultimele generații, deși parcursul lor educațional a fost modificat substanțial” – declară președintele CNE, Silviu Morcan, adăugând că „e timpul  ca ministerul să activeze procesul de realizare a noii arhitecturi curriculare pentru liceu,  nu să se complacă în situația actuală și să afirme cu nonșalanță că nu vor fi gata nici în  următorii ani”.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut