CNE: Noua lege a educației – „departe de perfecționare”

Având în vedere că, în cursul săptămânii trecute, proiectele de legi care prezintă noua viziune asupra sistemului de educație au fost aprobate de Guvernul României, urmând a fi dezbătute în regim de urgență de Camera Deputaților și Senat, Consiliul Național al Elevilor transmite parlamentarilor o serie de propuneri cu privire la forma actuală a legii învățământului preuniversitar, „astfel încât deziderate precum incluziunea, nediscriminarea și asigurarea echității să poată fi cu adevărat asumate drept principii de bază care guvernează sistemul de învățământ preuniversitar”.

„În urma tuturor dezbaterilor și consultărilor privind pachetul legislativ, se poate observa cum vocea elevilor a fost ascultată, dar nu și auzită în privința examenului de admitere la liceu, organizat ulterior susținerii evaluării naționale. Menținerea acestuia în forma consolidată a legii ridică semne de întrebare cu privire la posibilele consecințe, precum promovarea meditațiilor private și încurajarea inechității în educație” – arată CNE.

În plus, spun reprezentanții elevilor, având în vedere reforma curriculară pentru liceu și noua structură propusă pentru examenul de Bacalaureat, „este evidențiat caracterul generalizat al studiilor liceale”, astfel că specializarea suplimentară realizată prin concursul de admitere „nu este una justificată”.

„Standardizarea subiectelor evaluării naționale și integrarea portofoliului educațional al elevului în procesul de admitere ar putea constitui un mod echitabil de a asigura accesul în învățământul liceal. Eliminarea concursului de admitere organizat la profilurile care înregistrează concurență reprezintă o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege” – consideră CNE.

Un alt aspect criticat cu fermitate de Consiliul Național al Elevilor este posibilitatea introducerii religiei ca disciplină la alegere pentru examenul național de Bacalaureat, reprezentanții elevilor considerând că „România trebuie să își păstreze caracterul de stat laic, cu diversitatea și pluralismul ca principii de bază”, motiv pentru care această materie „ar trebui să fie eligibilă ca opțiune numai pentru elevii care studiază la un profil teologic”.

CNE atrage atenția și asupra faptului că elevii ar trebui să aibă opțiunea de a se înscrie pentru a participa la orele de religie, nu de a fi nevoiți să se retragă ulterior de la studiu, „fapt ce, din păcate, se întâmplă în România, încălcând astfel legislația în vigoare”. Păstrarea diversității în proiectul de lege „este absolut esențială pentru a asigura un mediu școlar incluziv, menit să încurajeze integrarea și participarea fiecărui elev din România” – consideră reprezentanții elevilor.

În altă ordine de idei, CNE reiterează solicitarea de a fi acordate calificative pentru disciplinele aferente ariilor curriculare arte, sport și religie, excepție făcând profilurile vocaționale aferente. „Disciplinele corespunzătoare ariilor curriculare arte și sport sunt axate pe aptitudini, acestea neputând fi evaluate pe o scară de la 1 la 10 în mod obiectiv, la fel cum convingerile sau valorile religioase nu pot fi evaluate folosind aceleași criterii. Așadar, implementarea unui algoritm de calificative, precum mediu/ avansat/ experimentat, ar putea crește gradul de obiectivitate în evaluare” – consideră CNE.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut
ziarulfaclia.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.