CNE, despre admiterea la liceu: Elevul trebuie să aibă dreptul de a alege!

Consiliul Național al Elevilor „se opune cu vehemență” măsurii anunțate de ministrul Sorin Cîmpeanu la finalul ședinței de Guvern de miercuri, și anume aceea că elevii vor putea susține examenul de  admitere la liceu prevăzut în proiectul „România Educată” „doar pentru unul dintre liceele  pe care își doresc să le urmeze”.

CNE aduce în atenție principiul flexibilității și dezideratul nr. 2 – educație individualizată, din proiectul  „România Educată”, precum și art. 7, alin. a) din Statutul Elevului, conform căruia „elevii au dreptul garantat la un învățământ echitabil în ceea ce privește înscrierea/ admiterea, parcurgerea și finalizarea studiilor, în funcție de parcursul școlar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii și competențelor lor”.

„Măsura anunțată de ministrul educației vine, astfel, în directă contradicție atât cu prevederile  legale în vigoare, cât și cu principiile programatice din programul «România Educată» și, cel  mai important, cu interesul superior real al elevului: acela de a-și alege parcursul  educațional în funcție de propriile dorințe, nu impus în mod indirect de la nivel central” – susțin reprezentanții elevilor.

În ceea ce privește propunerea organizării examenului de admitere pentru liceu,  aceștia sunt de părere că, în cazul în care elaborarea subiectelor și organizarea logistică a examenului va fi complet descentralizată, „există un risc substanțial privind apariția unor discrepanțe  negative semnificative între licee, atât în ceea ce privește gradul de dificultate al  subiectelor, cât și în ceea ce privește corectitudinea organizării probelor propriu-zise”.

 „În întregul proces de admitere în învățământul preuniversitar secundar, principalul  factor determinant trebuie să fie dreptul elevului de a alege ceea ce vrea să studieze și  unde. În proiectul «România Educată» se vorbește despre flexibilitate, despre un sistem  educațional centrat pe elev, însă în cadrul primei conferințe de presă pe această temă,  ministrul Educației spulberă aceste principii. Dacă vrem să vorbim cu adevărat despre un parcurs educațional individualizat în funcție de nevoile, dorințele și aspirațiile fiecărui elev, este esențial ca Ministerul Educației să garanteze în mod inechivoc dreptul elevului de a alege” – declară Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor. Altminteri – susține acesta, „am pornit complet greșit în implementarea acestei viziuni, iar «elevul  în centrul actului educațional» va continua să reprezinte un simplu slogan”.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut