CNE – ANOSR: Câte generații mai așteaptă „reformele”?

Consiliul Național al Elevilor și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România solicită Guvernului „să treacă de la planificări și anunțuri de intenție la acțiune”, asumându-și, în memorandumul pe care îl va aproba ca urmare a asumării proiectului „România Educată”, „crearea unui calendar ambițios prin care un grup de experți și actori reprezentativi, incluzând reprezentanții elevilor și ai studenților, să  elaboreze proiectul de modificare a legislației primare în domeniul educației, astfel încât, până la finalul acestui an, modificările rezultate ca urmare a concluziilor să fie aprobate de Parlament și promulgate”.

„În ultima săptămână, Administrația Prezidențială a organizat o serie de consultări la care au luat parte liderii coaliției de guvernare, membrii comisiilor de învățământ din Parlamentul României și reprezentanți ai societății civile, prezentând concluziile proiectului «România Educată», inițiat de Președintele României. La finalul consultărilor, autoritățile au anunțat că Guvernul își va «asuma țintele proiectului» prin memorandum, în această săptămână, și a fost anunțată constituirea unui «grup transpartinic» pentru implementarea viziunii și a direcțiilor de acțiune din proiect. Reprezentanții elevilor și ai studenților consideră că Guvernul României trebuie să acționeze ferm, concret și cu celeritate, pentru a transpune în realitate concluziile proiectului, asumările din programul de guvernare și solicitările beneficiarilor educației.  Aprobarea memorandumului în Guvern trebuie să presupună, din însuși conținutul acestuia, adoptarea subsecventă și urgentă a unui calendar de implementare, care să  demonstreze intenția reală de a îmbunătăți sistemul de învățământ, crescând calitatea și echitatea pentru elevi și studenți și sancționând neperformanța și impostura. Implementarea proiectului necesită mecanisme de follow-up și finanțare, la elaborarea și monitorizarea cărora să participe permanent, în toate etapele, reprezentanții beneficiarilor educației. În caz contrar, nu se oferă vreo garanție că sistemul de învățământ va fi reformat prea curând, urmând să ne vedem, peste ani, în același punct  din care am plecat, fără a avea parte de vreun progres” – se spune într-un comunicat comun CNE – ANOSR, remis, marți, presei.

Reprezentanții elevilor și ai studenților amintesc, în context, că la momentul de față nu este funcțional un departament sau altă structură care să coordoneze implementarea proiectului. „Câtă vreme punctul de pornire prezentat de Administrația Prezidențială este reprezentat de un document de viziune, operaționalizarea acestuia, incluzând opțiuni de politică publică în stabilirea reglementărilor primare și a reglementărilor subsecvente (hotărâri de guvern, ordine de ministru), este un proces care va presupune un efort susținut, a cărui asumare reală de Guvern presupune stabilirea de termene scurte și de responsabili, de a căror performanță depinde succesul obiectivelor propuse” – consideră liderii CNE și ANOSR.

Potrivit declarației lui Rareș Voicu, președintele CNE, inacțiunea Guvernului României atunci când vine vorba despre transpunerea viziunii în lege „poate transforma întregul proiect într-o strategie de sertar, ce va fi uitată peste câteva luni”. „Avem nevoie de un calendar bine pus la punct pentru fiecare etapă în parte și de o unitate specializată, la nivel guvernamental, care să  coordoneze și să monitorizeze implementarea proiectului. Altminteri, peste 4 ani vom fi  în exact aceeași situație, întrebându-ne unde am greșit”, consideră Rareș Voicu.

Opinia este împărtășită și de Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR, acesta afirmând că testul pe care trebuie să îl treacă acum Guvernul este de a dovedi, prin memorandumul pe care îl va aproba și prin pașii imediat următori din lunile care vin, „că dorește în mod real să pună în aplicare modificări substanțiale, să îmbunătățească calitatea și echitatea sistemului de învățământ, să atace frontal problemele de fond din universitățile românești”. De asemeni, afirmă acesta, până la finalul anului, o structură „care implică elevii și studenții în toate etapele, simetric cu implicarea permanentă în stabilirea viziunii”, trebuie „să definitiveze modificările legislative care să fie supuse aprobării Parlamentului, să pregătească modificările de nivel inferior, să stabilească finanțarea necesară, să aibă mecanismele de monitorizare a progresului”.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut