Clujul, primul pe țară la Evaluarea Națională și după contestații

Procentul mediilor mai mari decât 5 la Evaluarea Națională, în urmă soluționării contestațiilor, este, în județul Cluj, de 92,8%, față de 92,7%, inițial. Clujul rămâne pe primul loc, cu cel mai bun procent de medii peste 5, urmat fiind de București (91,7%, față de 97,6%, inițial) și Brăila (91,1%, față de 91,0%, inițial).

Clasamentul rămâne oarecum același și în privința mediilor de 10: București – 39 (inițial, 37), Cluj, Argeș și Iași – 17 (ultimul județ are o medie de 10 în plus, după contestații), Timiș – 12 (de la 11, inițial).

Potrivit datelor transmise de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, la nivelul județului au fost depuse 737 de solicitări pentru reevaluarea lucrărilor scrise. La disciplina Limba și literatura română au fost depuse 413 contestații și, ca urmare a reevaluării lucrărilor contestate, 4.398 candidați (94,66%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci). La Matematică au fost depuse 305 contestații și, în urma reevaluării lucrărilor, 4.114 candidați (88,75 %) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci). Numărul notelor de 10 a la Matematică, la Cluj, a crescut, după soluționarea contestațiilor, de la 189 la 194. La Limba și literatura maternă au fost depuse 19 solicitări de reevaluare a lucrărilor scrise și, în urma soluționării contestațiilor, 612, reprezentând 99,19% dintre candidați, au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci).

Rata de participare în județul Cluj a fost de 96,26% – 4.636 candidați prezenți, dintr-un total de 4.816 elevi înscriși.

Rezultatele finale ale examenului de Evaluare Națională a absolvenților clasei a VIII-a au fost publicate joi, 30 iunie, de Ministerul Educației.

Conform datelor centralizate de minister, rata de participare a fost de 95,5% (148.496 de elevi prezenți, dintr-un total de 155.561 de absolvenți înscriși). Dintre aceștia, 26.195 de candidați (17,6%) au obținut medii sub 5 (cinci). La nivel național au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă 6 elevi, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu).

Au fost înregistrate 21.854 de contestații (7,12% din numărul total de lucrări), dintre care 13.324 la Limba și literatura română, 265 la Limba și literatura maternă și 8.265 la Matematică. În cazul a13.757 de lucrări, contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 5.906 de lucrări notele au fost modificate prin scădere.

În urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este de 82,4% (122.301 elevi, cu aproape 28.000 mai mulți decât în anul 2021), în creștere cu 0,10% (135 de elevi) față de rezultatele inițiale (82,3%). A crescut, de asemenea, și numărul elevilor cu media generală 10: 237 (+ 16).

Procentual, la nivel național, 74% dintre notele contestate (16.262) au fost modificate cu diferențe mai mici de 0,5 puncte, 3.218 (15%) note au fost modificate cu diferențe între 0,5 și 1 punct, 166 de note cu diferențe între 1 și 2 puncte (sub 1%), iar 17 note au înregistrat diferențe mai mari de 2 puncte (16 la Limba și literatura română și 1 la Matematică).

La nivel național, la proba de Limba și literatura română, 128.159 de elevi (86,1%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 824 de elevi au obținut nota 10 (+14 în raport cu prima afișare).

La Matematică, 115.223 de elevi (77,5%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 3.038 au obținut note de 10 (+72 în raport cu prima afișare).

La Limba și literatura maternă, 8.903 elevi (96,1%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 83 de candidați au obținut note de 10 (numărul notelor de 10 a rămas nemodificat).

Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal de stat, fiind media ponderată între media generală obținută la Evaluarea Națională (cu o pondere de 80%) și media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 20%).

În prima etapă a admiterii în învățământul liceal de stat din acest an, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 4 – 11 iulie. Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023 va avea loc în data de 14 iulie.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut