Clasele simultane, eterna piedică în calea performantelor școlare

Rezultatele excepționale obținute de elevii clujeni la examenele naționale din ultimii trei ani se datorează, în parte, și sutelor de inspecții derulate de IȘJ în școli, pentru a vedea cum se pregătesc copiii la disciplinele de examen, pentru a vedea stadiul pregătirii școlilor, modul cum acestea funcționează – a declarat, într-o conferință de presă, inspectorul școlar general Marinela Marc.

În pofida inspecțiilor, însă, și a măsurilor locale sau guvernamentale de susținere a elevilor din comunități dezavantajate, există, însă, școli în care lucrurile nu funcționează așa cum s-ar dori.

„În zonele din zona de câmpie din jurul Clujului și din zona Dej, copiii mai sunt încă folosiți la muncile agricole sau din gospodărie. Mai este, apoi, și problema situației materiale a familiilor, familii care de multe ori nu-și permit susținerea copiilor, trimiterea lor la școală, mai ales de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, chiar dacă ar avea internate școlare. Există, apoi, școli în zone în care populația romă este preponderentă și copiii vin la școală doar țintit, pentru masa caldă, pentru corn și lapte, pentru haine, pentru rechizite, dar de multe ori nu rămân până la sfârșitul programului. Este o misiune dificilă și lăudabilă a colegilor din aceste școli, care fac tot ce le stă în putință pentru a lămuri acești copii și părinții lor că e important să facă școală, pentru ca să aibă o șansă în viață” – a spus Marinela Marc.

O altă problemă, frecventă în zona rurală, mai ales în satele izolate, de munte, este cea a învățământului simultan în ciclul primar și în unele școli, și în gimnazial.

„În perioada în care am fost inspector general adjunct, eliminarea sau reducerea acestor clase simultane a fost unul din obiectivele mele și am încercat atunci, în discuțiile cu primarii, să-i fac să înțeleagă că pentru copii nu este o șansă, asta, învățământul simultan. Unii au înțeles și au renunțat. Unii, din orgolii locale, țin cu dinții de aceste școli și știți bine că legislația nu este de partea noastră, Consiliul local fiind cel care aprobă rețeaua unităților de pe raza UAT-urilor. Dar noi încercăm să discutăm cu ei și dacă Dumnezeu va ține cu noi și vom putea să ne desfășurăm în condiții de normalitate activitatea, mi-am propus să am din nou astfel de întâlniri cu primarii și să încercăm să reducem din aceste școli cu clase simultane, pentru că nu înseamnă calitate învățământ simultan cu două, trei sau chiar patru clase într-una. În clasa a V-a, chiar și cei care se duc în clasă de sine stătătoare la școala de centru, clar au un handicap și nu mai putem să vorbim de egalitate de șanse în cazul acestor copii. Să nu mai vorbesc de clasa a IX-a, când ajung copii din mediul rural care au desfășurat învățământ simultan la gimnaziu. Aceștia nu au cum să aibă același start cu ceilalți” – a declarat Marinela Marc.

Inspectorul școlar general al IȘJ Cluj și-a exprimat speranța că în anul școlar viitor „o să mai avem extrem de puține clase simultane, adică doar acolo unde, într-adevăr, nu există soluții”, având în vedere că noul proiect de lege a educației „nici nu mai pomenește de învățământul simultan”.

„Probabil că acolo unde nu se va putea, și nu se va putea nu pentru că nu dorește primarul, vom mai avea, prin derogare de la lege, astfel de situații, pentru că între a lăsa copii neșcolarizați și a recurge la această măsură, o alegi pe aceasta din urmă. Dar cred că și învățământul la distanță ar putea să fie o soluție pe perioadă determinată, în caz de ierni grele, de exemplu, când microbuzul școlar nu poate să circule. Acum, dacă tot ne-am dotat cu atâta tehnologie, cred că ar putea să fie, pe termen scurt, o soluție, și asta” – a mai spus inspectorul școlar general al IȘJ Cluj, Marinela Marc.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut