Ce trebuie să știe românii când cumpără produse alimentare

Consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor „profita” de această perioadă pentru a-şi vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora, avertizează directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANCP), Paul Anghel.

„Acordaţi o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, în special în cazul ofertelor promoţionale! Luna decembrie este luna în care vânzările cresc substanţial. Iată câteva sfaturi pe care să le urmaţi în goana după cumpărăturile pentru masa de Crăciun şi Revelion. În primul rând, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor „profita” de această perioadă pentru a-şi vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora”, a scris Anghel, sâmbătă, pe pagina sa de Facebook.

Acesta sfătuieşte consumatorii să verifice cu atenţie din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare şi să le refuze pe acelea pentru care au suspiciuni privind calitatea şi, mai ales, siguranţa.

Evitați cumpărarea de carne din „portbagajele maşinilor”

Potrivit reprezentantului ANPC, achiziţionarea cărnii şi a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate (măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe) iar produsele trebuie să aibă ştampila de control sanitar-veterinar. Carnea trebuie să prezinte la suprafaţă o peliculă uscată, de culoare roz până la roşie, să fie fermă şi elastică, atât la suprafaţă cât şi în secţiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt. Carnea achiziţionată sub formă refrigerată se va transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se va depozita la frigider.

„Evitaţi cumpărarea de carne de la persoane şi din locuri neautorizate, din „portbagajele maşinilor”, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu va poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea”, a precizat sursa citată.

Totodată, consumatorii trebuie să verifice concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă.

În cazul produselor congelate, trebuie verificat termenul de valabilitate astfel încât acesta să nu fie foarte apropiat de ziua cumpărării, mai ales dacă produsele vor fi depozitate în gospodărie pentru o perioadă mai lungă.
Ambalajul
La cumpărarea produselor congelate, ca în cazul oricăror produse, este foarte important ca ambalajul să nu fie deteriorat.

„Citiţi eticheta de ingrediente. Deşi produsele congelate conţin rareori alte ingrediente decât produsul congelat, procesul de congelare fiind suficient pentru conservarea produselor în cele mai bune condiţii, fără a fi nevoie de aditivi. Produsele congelate sunt, astfel, o alegere foarte bună pentru perioada sărbătorilor, când drumurile la cumpărături se răresc”, a mai precizat Paul Anghel.

În ceea ce priveşte laptele şi produsele lactate, consumatorii trebuie să fie atenţi la modul de prezentare a ambalajului iar în cazul în care acesta este bombat înseamnă că a început procesul de fermentare şi produsul nu mai este propriu consumului uman.

De asemenea, trebuie acordată atenţie deosebită condiţiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere cât şi la domiciliu.

„Consumatorii trebuie să solicite vânzătorilor informaţii suplimentare cu privire la natura produselor pe care doresc să le cumpere, întrucât există cazuri în care comercianţii expun la vânzare, în acelaşi spaţiu înlocuitori de produse lactate alături de produse lactate. În condiţiile în care modul de prezentare (forma de calup, dimensiuni, aspect, culoare) şi chiar de etichetare sunt asemănătoare, diferenţierea este îngreunată, motiv pentru care este absolut necesar să solicite informaţii suplimentare din partea comerciantului”, a mai arătat reprezentatul ANPC.

Echipamentul de protecție sanitară

Achiziţionarea produselor de patiserie se va realiza numai din locuri autorizate, unde spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute. Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară, respectiv halat de protecţie şi bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuşi curate sau de unică folosinţă.

„Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de muşte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna. Pentru produsele de patiserie preambalate data durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ ambalaj”, a mai scris Angel.

Etichetele ciocolatei şi ale produselor din ciocolată trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului, sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română. Pentru ciocolată şi produse din ciocolată se menţionează în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente. În cazul produselor din ciocolată turnate şi goale în interior, această indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim. O menţiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului.

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasă, nestratificată şi fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafaţă netedă, lucioasă, uscată şi nelipicioasă.

Achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic.

Vinurile şi a băuturilor alcoolice

În ceea ce priveşte comercializarea vinurilor şi a băuturilor alcoolice, conţinutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea şi adresa producătorului sau a importatorului, sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentraţia alcoolică, o informaţie privind lotul, data durabilităţii minimale pentru băuturile alcoolice cu concentraţia alcoolică mai mică de 10% vol.

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conţină următoarele informaţii: categoria de calitate, indicaţia geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, funcţie de conţinutul de zaharuri.

„Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurităţi în suspensie. La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conţinutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurităţi sau scurgeri”, a mai arătat Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut