Campanie de prevenție a cancerului mamar, lansată la Cluj-Napoca

„Diagnosticarea și tratamentele oncologice trebuie să continue și în timpul pandemiei. Cancerul nu așteaptă să treacă pandemia. Femeile care suspectează un cancer de sân trebuie să vină cu încredere la spital, iar cele diagnosticate deja, trebuie să aibă acces la tratament în condiții optime” – este mesajul transmis de președintele Federației Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC), Cezar Irimia, la lansarea campaniei „Are nevoie de tine. Vorbește cu ea”.

Evenimentul de lansare a avut loc luni, 4 octombrie, la Institutul Oncologic „Prof. dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca.

„Contextul pandemiei de COVID-19 a reprezentat și continuă să reprezinte o problemă majoră la nivel mondial. În acest context, pacienții oncologici, o categorie extrem de vulnerabilă, necesită măsuri suplimentare pentru siguranța lor.  (…) Doresc să fac un apel către toți pacienții oncologici, să se adreseze cu toată încrederea Institutului, fie că vorbim de screening, de diagnostic, de tratament sau controale periodice, deoarece orice timp pierdut și orice întârziere poate avea efecte extrem de importante în lupta cu această boală necruțătoare” – a spus șef lucrări dr. Cătălin Vlad, managerul Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță”.

Un apel similar a fost făcut și de prof. univ. dr. Patriciu Achimaș-Cadariu, care s-a referit la importanța cunoașterii ghidurilor medicale, a aplicării protocoalele, a informării cu privire la cele mai noi cercetări și modalități terapeutice inovatoare, subliniind însă că, în aceeași măsură, medicii trebuie să comunice „clar și empatic cu pacientele”.

Referindu-se la programul de screening inițiat de IOCN, dr. Carmen Lisencu a anunțat că, prin acest program, Institutul își propune ca, până în anul 2030, să scadă mortalitatea prin cancerul de sân, din România, cu 5%.

La rîndul său, președinta Asociației Imunis, Cosmina Grigore, a atras atenția că un pas important în prevenția cancerului de sân este programarea la ecografie (până în 40 de ani) sau la mamografie (după 40 de ani), iar această programare trebuie să fie un obicei firesc.

În acest an, echipa de baschet U-BT Cluj-Napoca s-a alăturat campaniei, pentru a duce mai departe mesajele despre prevenție în cancerul de sân. Potrivit celor declarate de Mihai Silvășan, antrenor principal U-BT Cluj-Napoca, jucătorii vor purta echipamente de culoare roz, iar femeile care vor veni în public la două meciuri ale U-BT (cu CSM Oradea, în 10 octombrie, la BTarena și cu Dinamo București, în 22 octombrie) vor primi informații despre prevenția cancerului de sân și vor putea beneficia de ecografii mamare gratuite oferite de partenerii campaniei. Mai mult, la primul dintre cele două meciuri, mingea de deschidere va fi aruncată simbolic de o supraviețuitoare a cancerului de sân.

***

Peste 90% dintre cazurile de cancer de sân sunt tratate cu succes dacă sunt depistate la timp. Aflată la a treia ediție, campania „Are nevoie de tine. Vorbește cu ea” își propune să ajute femeile să înțeleagă că prevenția în cancerul de sân începe acasă. Primul pas în depistarea cancerului mamar este autopalparea lunară, iar pasul imediat următor este programarea la medic pentru orice suspiciune descoperită.

Anul acesta, campania cuprinde lecții de autopalpare desfășurate în Cluj-Napoca (Carrefour VIVO! Center, 5-10 octombrie), Timișoara, București și Iași. Studente la facultățile de Medicină din aceste orașe vor învăța femeile cum să își facă autopalparea sânilor în mod corect, cu ajutorul unor mulaje anatomice sub formă de sâni și al unui clip video.

În cadrul campaniei, partenerii acesteia vor oferi 150 de ecografii mamare gratuite, atât în Cluj-Napoca, prin parteneriatul cu U-BT Cluj-Napoca, dar și în București, în cadrul lecțiilor de autopalpare.

***

Cancerul de sân este cel mai frecvent dintre toate tipurile de cancere la femei și reprezintă principala cauză de deces prin cancer la femeile europene, potrivit Societății Europene de Oncologie Medicală. În România, aproape 4.000 de femei au pierdut lupta cu cancerul de sân anul trecut, ceea ce înseamnă 11 femei pe zi. O femeie din opt care atinge vârsta de 85 de ani va dezvolta cancer de sân în timpul vieții. 70% dintre cazurile de cancer de sân sunt descoperite prin autoexaminare – atenționează inițiatorii campaniei.

„Are nevoie de tine. Vorbește cu ea” este o campanie de prevenție a cancerului mamar, dezvoltată de SRCGO, IOCN, FABC, Asociația Imunis, cu participarea U-BT Cluj-Napoca și cu sprijinul Roche.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut