Black Friday: Reduceri pe bune sau țeapă?

Opt din zece români se aşteaptă să găsească produse reduse cu cel puţin 30% de „Black Friday” sau „Cyber Monday”, însă la nivel european majoritatea consumatorilor consideră că brandurile trişează cu ocazia celor două evenimente din an cu cele mai importante discounturi.

Un studiu realizat de Revolut şi Dynata arată că, în Europa, există un scepticism faţă de corectitudinea ofertelor şi promoţiilor din timpul acestor evenimente comerciale. Astfel, majoritatea respondenţilor consideră că brandurile trişează de „Black Friday” şi „Cyber Monday” (64%), în timp ce doar 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înşelătoare.
Românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privinţa corectitudinii ofertelor, iar aproape două treimi (63%) dintre respondenţi sunt de părere că brandurile trişează de „Black Friday” şi se declară în favoarea verificării ofertelor. Totodată, 21% spun că această tactică este „parte a jocului” şi nu se arată deranjaţi de această atitudine. În schimb, 16% dintre cei chestionaţi recunosc faptul că nu au întâlnit niciodată oferte înşelătoare de „Black Friday”.
În topul scepticilor, românii sunt urmaţi de lituanieni (80% dintre aceştia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliţi) şi francezi (65%). La polul opus se află germanii – 61% dintre respondenţi spun că practicile incorecte sunt rare de „Black Friday” şi „Cyber Monday”. Cu toate acestea, după intrarea în vigoare a Directivei Europene Omnibus, este de aşteptat ca aceste situaţii să fie tot mai puţine.

Românii, camioni la cumpărături de ”Black Friday”

La nivel european, şase consumatori din zece se declară interesaţi de evenimente comerciale, precum „Black Friday” şi „Cyber Monday”, chiar dacă de luni bune Europa se confruntă cu o inflaţie galopantă şi se vorbeşte tot mai des de recesiune economică, notează sursa citată.

Privind ofertele de „Black Friday”, doar italienii sunt tot atât de hotărâţi ca românii în a profita de ofertele cu reduceri (80%), în timp ce lituanienii (39%) şi germanii (54%) sunt cei mai reţinuţi în a face cumpărături cu această ocazie. În ciuda contextului economic dificil, 23% dintre respondenţii români au aşteptări foarte ridicate şi speră să găsească produse reduse cel puţin la jumătate de preţ. Totuşi, majoritatea consumatorilor ar fi satisfăcuţi de ofertele de „Black Friday” dacă ar beneficia de o reducere a preţului cu cel puţin 30%, după cum susțin 78% dintre respondenţi.
Cei mai optimişti sunt cumpărătorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, care speră să găsească reduceri cu peste 50% (28,3%) şi cei din Muntenia (25%). Consumatorii din generaţia Z (persoane născute între 1997 și 2012) par cei mai dispuşi să ia în calcul şi discounturi mai modeste, de 10-20% (7% dintre respondenţi, cel mai mare scor între toate segmentele de vârstă), precum şi cei din vestul României (6%).
Conform studiului, cei mai mulţi dintre cumpărătorii români şi-au făcut planul de a achiziţiona mai ales online, iar şapte din zece respondenţi au indicat platformele de e-commerce preferate sau site-urile/aplicaţiile în general ca fiind locul de unde vor să cumpere de „Black Friday”. Totuşi, 14% dintre consumatori spun că vor face cumpărături atât din online, cât şi din magazinele fizice, dacă ofertele sunt avantajoase. Din acest punct de vedere, femeile sunt mai dispuse să urmărească toate opţiunile (16%) decât bărbaţii (12%), deşi, pentru ambele sexe, cumpărăturile online sunt pe primul loc între modalităţile de a face achiziţiile (64% pentru femei, 74% pentru bărbaţi).

Electronicele şi electrocasnicele – în topul preferințelor

Interesul consumatorilor români beste orientat către electronice şi electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălţăminte şi accesorii (20%) şi decoraţiuni şi mobilă (5,4%). De asemenea, 7% dintre respondenţi spun că nu au planuri şi că aşteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziţie.
Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor – 46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă -, dar se modifică în cazul bărbaţilor – 68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum. Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică şi electrocasnice (64%), care este la mare căutare şi printre respondenţii din regiunea de sud-est a ţării (60,4%). Cel mai puţin interesaţi de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) şi consumatorii din nord-estul ţării (50,4%).

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut