”Atenție se deschid ușile” | Moment istoric în infrastructura clujeană

Contractul pentru realizarea celui mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului-metroul, a fost semnat, joi, în cadrul unui ceremonial ce a avut loc la sediul primăriei clujene. La eveniment au luat parte premierul Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, primarul Emil Boc, ministru de Interne, Lucian Bode, ambasadorul Turciei la București, ES Özgür Kıvan, precum și reprezentanți ai consorțiului de companii care au câștigat licitația de proiectare și construire a acestui obiectiv. Proiectul cu finanțare din PNRR în valoarea de 2,2 miliarde de euro prevede 19 stații pe un tronson de 21 de kilometri.

Primarul Emil Boc a explicat că pentru a face față dezvoltării economice și mobilității, configurația geografică a orașului nu permite o altă soluție viabilă decât metroul. „Doar pe axa Cluj-Napoca Florești, zilnic, peste 70 de mii de mașini intrau și ieșeau din ora în 2017. În 2031, data la care trebuie să se finalizeze proiectul de metrou vom avea 164 de mii de călători pe zi. Adică mai puțin de 29 de mașini în oraș iar în termen de verde într-un an metroul elimină gaze cu efect de seră în echivalent a o jumătate de milion de arbori plantați. Noi suntem recunoscători Guvernului României , arătăm că România respectă Clujul, respectă Transilvania”, a spus Emil Boc.

Grindeanu: Sunt invidios pe clujeni 

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a salutat asocierea dintre companii și a subliniat importanța consorțiului. „Aveți un consorțiu de companii serioase care, sunt convins că se vor ține de termenele asumate și de termenii contractului. Eu ca bănățean, ca timișorean sunt invidios pe dumneavoastră și sunt invidios pe clujeni. Sunt invidios pentru că administrația din Cluj, primarul Clujului a știut să pună în PNRR proiecte importante pentru Cluj iar acesta este un lucru pentru care administrația condusă de primarul Emil Boc merită toate felicitările. Mulți, când se vorbea de metrou spuneau să se discută de SF-uri, dar iată că lucrurile sunt puse în practică. Atâta timp cât îți propui lucruri serioase care să țină de dezvoltarea orașului, ele se și pot întâmpla. Mi-aș dori ca și administrația din Timișoara să fie capabilă să facă așa ceva, din păcate nu este, dar poate învăță pe viitor să se uite la cei cu experiență mai mare care fac proiecte de anvergură”, a declarat Sorin Grindeanu.

 

Ciucă: Acest proiect a fost foarte așteptat de către locuitorii municipiului Cluj-Napoca

La rândul său, premierul Nicolae Ciucă a subliniat că acest proiect reprezintă o necesitate pentru comunitate.

Mă bucur să revin la Cluj cu o astfel de ocazie, în care se lansează un proiect în premieră pentru România. Este primul proiect în ultimii 30 de ani de o asemenea valoare şi de o asemenea însemnătate. Clujul e remarcat la nivelul întregii Europe, pentru că în diferite analize regăsim municipiul Cluj-Napoca la nivelul standardelor din ţările dezvoltate.

Domnul Grindeanu spunea că este invidios, eu nu sunt invidios. Eu am să folosesc acest proiect și acest evniment pentru a promova încă o dată modelul administraţiei care are încredere în potenţialul propriu, în sprijinul autorităţilor centrale. Privind filmul de prezentare, în fundalul sonor, a fost la un moment dat semnalul – atenție, se închid ușile. Eu cred că acum, în Primăria Cluj-Napoca, se deschid uşile către o cale care poate să reprezinte şi pentru celelalte autorităţi locale un nivel de ambiție, un standard pe care să-l asigurăm cetăţenilor pe întreg teritoriul României. Acest proiect a fost foarte așteptat de către locuitorii municipiului Cluj-Napoca, de către Florești și eu sunt convins că mulți, la un moment dat, poate nu au mai crezut în el”, a spus premierul Nicolae Ciucă, în cadrul evenimentului.

Reprezentatul firmei Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z a dat asigurări că proiectul va fi realizat la cea mai mare calitate și la termenele decise.

„Aș dori să mulțumesc pentru câștigarea acestui proiect și să vă anunț că subsidiare ale companiei noastre au câștigat un proiect similar în Dubai.

Suntem angajați în fața dumneavoastră, domnule primar, și în fața cetățenilor clujeni să asigurăm cea mai înaltă calitate și la termenele decise”, a spus acesta.

În 28 februrie 2023, Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.

Oferta financiară a asocierii este de 9,059 miliarde de lei fără TVA, față de valoarea estimată de 9,064 miliarde de lei fără TVA.

Primăriile Cluj – Napoca și Florești au publicat pe 16 martie 2022 anunțul de participare privind proiectarea și execuția de lucrări la Magistrala I de metrou Cluj.

Contractul prevede proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Durata lucrărilor este de 96 de luni (8 ani).

Proiectul Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Proiectul urmează să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile și rambursabile precum Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021 – 2027 și Programul Operațional Transporturi (POT) 2021 – 2027.

Anca COLIBĂȘANU

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut