Comportamentul utilizatorilor pe rețelele sociale, studiat de cercetătorii UBB

Un studiu privind comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale, realizat de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor – UBB, relevă că activitățile cele mai populare și consumatoare de timp, pe care utilizatorii le desfășoară în cadrul site-urilor de socializare, sunt conversațiile cu ceilalți utilizatori și recepționarea reacțiilor și alertelor la conținutul postat, invitații sau pagini de interes, fără a exista însă diferențe semnificative între femei și bărbați.

Pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp uitându-se la postările prietenilor lor, cu atât petrec mai mult timp postând lucruri și adăugând comentarii la postările publicate de alte persoane. Pe de altă parte, pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp primind actualizări și noutăți de la paginile favorite, cu atât petrec mai mult timp vorbind cu ceilalți – relevă studiul.

Un articol despre „Comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale: relațiile dintre activitățile sociale, importanță și satisfacție” a fost publicat, recent, în revista științifică Symmetry.

Potrivit autorilor, obiectivul principal al studiului a fost investigarea relațiilor dintre activitățile online ale utilizatorilor (de exemplu, vizualizarea a ceea ce au postat prietenii, postarea de conținut, comentarea fotografiilor sau postărilor altor utilizatori, primirea noutăților/ actualizărilor de la diferite pagini favorite și conversații pe chat cu diferite persoane), intensitatea utilizării (numărul de prieteni sau ore petrecute pe site-urile de socializare) anumitor rețele sociale specifice (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn sau YouTube), respectiv importanța și nivelul de satisfacție.

„Rețelele sociale au devenit parte integrantă în traiul cotidian datorită caracteristicilor de comunicare ce permit atât interacțiunea interpersonală online, cât și posibilitatea de a purta conversații cu persoane care împărtășesc aceleași interese. În plus, rețelele sociale au permis utilizatorilor să fie conectați în permanență cu prietenii, personalitățile favorite, să fie la curent cu cele mai relevante informații fără să mai fie nevoie să le caute în mod explicit, respectiv să se angajeze în crearea de conținut. Având în vedere impactul tot mai ridicat pe care îl are utilizarea rețelelor sociale online asupra vieții noastre, în special în rândul tinerilor, este important să recunoaștem că acestea contribuie la modelarea convingerilor indivizilor și la construirea identității de sine” – consideră cercetătorii.

Conform acestora, studiul „validează ipoteza că activitățile sociale cresc nivelul de satisfacție și, prin urmare, că există o legătură directă între numărul de postări și comentarii și nivelul de satisfacție”. Conform cercetării, „activitățile publice pe rețelele sociale afectează pozitiv satisfacția resimțită în cadrul rețelelor sociale, în timp ce activitățile private au o relație directă negativă în raport cu importanța rețelelor sociale”.

„Paradoxal, în urma analizei corelației dintre importanță și satisfacție, s-a dovedit că există o legătură inversă și semnificativă între acestea două. Prin urmare, dacă importanța site-urilor de socializare crește, satisfacția scade. Cu alte cuvinte, cu cât este mai mare importanța, cu atât este mai mare nivelul de nemulțumire experimentat de utilizatori” – relevă același studiu.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut