Filarmonica de Stat Transilvania

Instrumente unice pentru “Walkiria” în Toamna Muzicală Clujeană!

Puţine zile ne mai despart până la debutul celei de a 52 – a ediţii, Toamna Muzicală Clujeană 2018 propunând multe şi mai ales, plăcute surprize.

Deschiderea oficială are loc vineri 12 octombrie, 19. 00, cu un simfonic care îi are ca invitaţi pe dirijorul Thomas Sanderling şi pianistul Remi Geniet (Franţa).

Thomas Sanderling (n. 1942) este fiul dirijorului german Kurt Sanderling. Anul 1962 coincide cu finalizarea studiilor, respectiv debutul dirijora, unul urmat de studii cu alte trei mari baghete, Hans Swarowsky, Herbert von Karajan şi Leonard Bernstein.

Am amintit concertul de deschidere – voi reveni asupra lui în ediţia de joi a cotidianului nostru -, fac însă o trecere în timp şi mă opresc asupra concertului vocal – simfonic care închide festivalul, în program fiind inclusă opera Walkiria de Richard Wagner.

Walkiria este a doua operă din tetralogia wagneriană Inelul Nibelungilor (1869 – 1876), premiera mondială având loc în iunie 1870, Teatrul Naţional Bavarez din Munchen.

Pentru buna punere în scenă, s-a apelat la ajutoare din Bucureşti şi de la…Budapesta. Astfel, din Bucureşti vor sosi patru tube wagneriene. Budapesta contribuie cu două instrumente unice în Europa, trompeta bas şi trombonul contrabas. Acestea două din urmă trimise de “instrumentiştii budapestani care au cântat anul trecut la Cluj – Napoca şi au fost impresionaţi de calitatea artiştilor cu care au colaborat. Este un gest admirabil, citez din cele declarate de domnul Marius Tabacu/director al Filarmonicii clujene. Am primit două instrumente unicat în Europa pe… stradă. Au venit anul trecut pentru Aurul Rinului şi ne-au dat instrumentele pe stradă, fără nici un fel de formalităţi. Sunt instrumente rare pentru că nu se folosesc foarte des, de cele mai multe ori sunt înlocuite cu trombonul şi tuba”.

Toamna Muzicală Clujeană se desfăşoară sub umbrela conceptului ‘Înainte de a face o ţară, românii au făcut muzică’. Şi, potrivit celor spuse de Geanina Simion, “Fiecare concert din festival conţine măcar o lucrare a unui compozitor român. Fie că este de acum 300 de ani, fie că este contemporană, nu am putut şi noi să spunem 100 de ano de muzică românească pentru că depăşim cu mult perioada. De exemplu, la Unirea din 1918 când s-a dansat Hora Unirii, muzica s-a compus cu mult timp înainte!”.

Voi reveni asupra festivalului, reiau ideea, în ediţia de joi a ‘Făcliei’.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie