FESTIVALUL INTERNAŢIONAL „SIGISMUND TODUŢĂ”

Sigismund TodutaDupă concertul Ansamblului de percuţie al Academiei de Muzică „Gh. Dima” de duminică, 15 mai a.c. – „La început a fost ritmul…”, ceremonia de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa semioticianului finlandez EERO TARASTI şi deschiderea oficială, cu concertul festiv de luni, 16 mai, astăzi, 17 mai, de la ora 10, încep lucrările Conferinţei Internaţionale cu tema „Politic şi social în muzica secolelor XX-XXI. Seara, de la ora 19, în Studioul de concerte, CONCERTUL INVITAŢILOR – DIALOG COMPONISTIC I, cu lucrări de compozitori invitaţi şi clujeni, dintre care nu va lipsi, desigur, Sigismund Toduţă.

Astăzi, 17 mai 2016, la ora 20, este programată lansarea cărţii Critica muzicală: periegeză, exegeză, hermeneutică, avînd-o ca autoare pe muzicolog, asist. univ. dr. Cristina Şuteu. Evenimentul va avea loc în foaierul Sălii Studio a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, în pauza concertului cameral desfăşurat în cadrul Festivalului Internaţional „Sigismund Toduţă”. Dintre invitaţi vor lua cuvîntul Prof. univ. dr. Gabriel Banciu (Academia de Muzică „Gheorghe Dima”) şi Prof. univ. dr. Fritz Trümpi (Universitatea de Muzică şi Arte Interpretative din Viena).

Lucrarea de faţă are la bază o întrebare cheie: Cum se scrie o critică muzicală? Valenţele multiple ale răspunsurilor se concretizează în trei idei principale:

1. PERIEGEZĂ – Cum s-a scris critică muzicală: itinerar istoric în şase ţări din Europa – Anglia, Germania, Austria, Franţa, Italia şi România.

2. EXEGEZĂ – Cum s-a scris critică muzicală: demers care analizează contextul publicistic al revistei Muzica.

3. HERMENEUTICĂ – Cum se scrie o critică muzicală: perspectiva personală încadrată în concepţiile unor personalităţi ale acestui domeniu. Întregul conţinut gravitează în jurul revistei Muzica, singura publicaţie de specialitate din România care depăşeşte un secol de la înfiinţare.

Cristina şuteu este absolventa Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca, nivel licenţă (Muzicologie, 2009), masterat (Sinteze muzicologice, 2011) şi doctorat (2015) sub coordonarea ştiinţifică a Prof. univ. dr. Gabriel Banciu. A susţinut teza cu titlul: Periegeză, exegeză şi hermeneutică în critica muzicală. În timpul anilor de studiu a efectuat stagii de cercetare la biblioteci de prestigiu din Australia, Italia, Anglia, Austria, Spania. Participă la conferinţe naţionale şi internaţionale, iar publicistica sa include articole şi cronici semnate în Intermezzo, Musicology Papers, Lucrări de muzicologie, Societatea muzicală, Cronica muzicală on-line. În prezent este asistent universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, Departamentul Muzicologie-Pedagogie, disciplinele Muzicologie, Teorie-Solfegiu-Dicteu, Tehnica cercetării şi redactării ştiinţifice.

Despre volumul Critica muzicală: periegeză, exegeză, hermeneutică

„Aşadar, cititorule, conştienţi de faptul că arta nu poate exista fără critică şi că judecata de valoare nu este doar o finalitate, ci şi un mijloc de promovare conformă idealurilor esteticii, să descoperim avatarurile acestui domeniu al criticii muzicale, scos – prin efortul şi imaginaţia doamnei Cristina şuteu – din conul de umbră în care ignoranţa şi fenomenul substituirii valorilor artistice l-au abandonat.” (Prof. univ. dr. Gabriel Banciu, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca).

Miercuri, 18 mai, de la ora 16, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia”, Recital de primăvară al Ansamblului de Muzică Tradiţională Românească ICOANE, coordonatori artistici Ioan Bocşa şi Alina Stan. În caz de timp nefavorabil, recitalul va avea loc în Studioul de concerte al AMGD.

Joi, 19 mai, ora 19, în Auditorium Maximum, Concert vocal-simfonic susţinut de: Orchestra „Antonin Ciolan” a Academiei de Muzică „Gh. Dima”, dirijor Vlad Agachi, Corul „Cappella Transylvanica”, dirijor Cornel Groza, soliştii Silvia Sbârciu – pian, Cristian Hodrea – bariton. În program: Valentin Timaru – „La cules îngeri” pentru cor şi grup instrumental; Sigismund Toduţă – Concertul nr.2 pentru pian şi orchestră; Agustin Fernandez – „ Notes from Underground” pentru bariton, cor de cameră şi orchestră, pe versuri de Sean O’Brien.

Festivalul continuă vineri, 20 mai, cu un concert care va începe la ora 16, în Studioul de concerte al Academiei, intitulat „Muzică bizantină greco-română între secolele 18 – 20. Acesta va fi urmat de DIALOG COMPONISTIC II – Sigismund Toduţă, Cornel Ţăranu, Alexander Müllenbach, Dieter Acker; solişti: Diana Dava Barb, Attila Fabian, Oana Csiky, Beres Melinda, Zoltan Horvath, ConSens XX Vera Negreanu şi Mihaela Gavriş.

Cea de a III-a ediţie a Festivalului Internaţional „Sigismund Toduţă” se va încheia sîmbătă, 21 mai a.c.: de la ora 17, în Studioul de concerte al Academiei de Muzică „Gh. Dima”, DIALOG COMPONISTIC III. În continuare, CONCERTUL FESTIV DE ÎNCHIDERE. În program lucrări de: C. Ţăranu, A. Pop, G. Orban, C. Bence-Muk, R. Metea, D. Variu, C.G. Pop, T. Feraru, I. Pop, Ş. Marcu, I. Cibişescu-Duran, H.P. Türk: solişti: Diana Dava-Barb, György Robert, Edith Horvath, Paul Sârbu, Marta Cârlejan, Flavia Herdlicska, Mara Pop, Sergiu Homone, Cristian Băican, Radu Dunca, Simon Csongor, Ovidiu Costea, Vlad Raţiu, Adrian Cioban, Aurelian Băcan, Rareş Sângeorzan. RECITAL DE LIEDURI – COMPOZITORI CLUJENI: S.Toduţă, E. Terenyi, C. Bence-Muk, R. Metea; solişti: Tiberius Simu, Iulia Merca, Paula Iancic, Bogdan Sâmpetrean; la pian: Silvia Sbârciu, Mira Gavriş.

Pe toată durata festivalului se desfăşoară cursuri de măiestrie la specializările: Discurs public; Compoziţie, Dirijat; Dans contemporan; Semiotică muzicală; Muzicologie; Bizantinologie; Critică muzicală; Percuţie.

Concertul dirijorilor cursanţi va avea loc joi, 19 mai a.c., cu începere de la ora 17, în Studioul de concerte al Academiei de Muzică „Gh. Dima”.

Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Articole din aceeasi categorie