World Vision România: Concursul pentru admitere la liceu creează inechitate și arată neîncredere în Evaluarea Națională

Posibilitatea liceelor de a-și realiza propriile concursuri de admitere, introdusă în proiectul Legii Învățământului Preuniversitar, va adânci inechitatea deja existentă și evidențiată de statisticile conform cărora, în România, peste 40% dintre copii sunt deja supuși riscului de sărăcie și excluziune socială – atenționează World Vision România. De asemeni, organizația subliniază că pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educației o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică, dar și că ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, „arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a”.

World Vision România consideră că schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere „nu este decât o încercare de ameliorare a inechităților pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere, prin repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Națională și admiterea în urma unui concurs susținut de licee”.

„În urma consultărilor realizate în vară de fundație, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că în cazul în care colegiile naționale sau liceele își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ. Aceeași poziție au avut-o și 44% dintre elevii chestionați. Totodată, 37% au afirmat că vor avea aceleași șanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia. La polul opus, tot mai multe țări din Occident își pun problema cum pot îmbunătăți evaluarea pe parcursul fiecărui an școlar, astfel încât să vină cu mai puțină presiune asupra copiilor prin astfel de examene. Mai mult decât atât, un studiu OECD (realizat pe 40 de țări) arată că tendința la nivel internațional este chiar renunțarea la orice fel de examen de admitere la liceu și concentrarea pe evaluarea de la clasă a competențelor elevilor” – arată World Vision România.

În aceste condiții, organizația solicită să existe același sistem de admitere la liceu pentru toți elevii (cu excepția unităților de învățământ profesionale și vocaționale), iar diferențierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competențele prevăzute în profilul absolventului, astfel încât să departajeze corect elevii.

Suplimentar, World Vision România propune ca evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu să fie făcută „prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului”.

În ce privește examenul național de Bacalaureat, World Vision România precizează că  susține forma actuală din proiectul de lege. În plus, salută decizia Ministerului Educației de a acorda o mai mare importanță evaluării competențelor de limbi străine, dar atenționează că adolescenții din mediile dezavantajate, în special de la sate, au nevoie de o pregătire suplimentară pentru a face față examenului scris la o limbă străină. În acest sens solicită o investiție prioritară în profesionalizarea profesorilor de limbi străine în mediul rural și periurban/ urban mic.

Totodată, World Vision România solicită ca extinderea programului „Școală după școală” la nivel național (în special acoperirea integrală a școlilor dezavantajate) să fie o prioritate a Ministerului Educației, pentru combaterea abandonului școlar.

De asemeni, propune, „ca nouă atribuție a Ministerului Educației”, organizarea de consultări directe, extinse, periodice sau specifice ale cadrelor didactice, elevilor și părinților, prin chestionare, interviuri, dezbateri, inclusiv prin colaborarea cu organizațiile societății civile, în pregătirea actelor normative și a politicilor publice în domeniul educației, având în vedere că „mai bine de 80% dintre cadrele didactice și elevii consultați de organizație își doresc să fie consultați referitor la deciziile din domeniul educației”.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut