Gunoiada

Oricum facem şi orice zicem, maşinile sunt nişte entităţi poluante. De mare şi grea respiraţie! Cele pe motorină le devansează pe cele pe benzină, iar cele pe gaz şi alte cele nu sunt cu nimic mai bune.

Toată lumea ştie asta.

Şi mai ştie că vechimea, uzura pe toate laturile şi încheieturile unui autovehicul face ca acesta să fie şi mai şi: gaze mai multe, octani eliberaţi direct în atmosferă ş.a.m.d.

Ce am făcut pentru a contracara asemenea situaţii? Nimic. Tot şomerul vrea să se simtă, fie şi pentru o clipă, posesor al unui drăcuşor pe patru roţi, care deserveşte reprezentanţi ai clasei ce se crede de la mijloc în sus, mai ceva decât buricul pământului. Aşa se face că, prin curţile noastre, pe străzi şi pe maidane au apărut adevărate coteţe în care cu greu se adăpostesc chiar şi găinile autohtone. Ba, am încurajat, prin politică de stat, poluarea atmosferei întregii ţări. Am umplut oraşele şi satele cu maşini second hand, apelând la samsarii transportatori. Rezultatul? Ne-am trezit că avem un parc de gunoaie, maşini cu kilometrajul păcălit, cu defecţiuni dintre cele mai grave la direcţie, sistemele de rulaj şi catalizatori, rugină pe patru roţi, dar cu nume pompoase, firme de firme. (Cele câteva excepţii nu întăresc regula. Căci first class e doar parte din reclama care este, nu-i aşa?)

Pericol public!

Până acum, anul 2017 a înregistrat mai bine de 426.000 de autoturisme second hand, cu 70 la sută mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Din acest motiv, vânzarea de autoturisme noi a scăzut cu 11 la sută. Mai e nevoie să explicăm câte acţiuni nocive pentru sănătatea noastră se ascunde în spatele acestor cifre? Nu cred. Cred însă că guvernanţii au încasat comisioane babane pentru a îngădui un asemenea dezmăţ. Pentru că – hai să fim serioşi! – aici nu poate fi vorba despre incompetenţă. Nici despre neştiinţă. Ci ur şi simplu de vânzare în totală cunoştinţă de cauză a intereselor unui popor.

Am făcut, în acest fel, curăţenie în ograda celor care, şi aşa, au o infinit mai mare grijă faţă de sănătatea cetăţenilor lor. „Afară” maşinile se schimbă mult mai des decât la noi. Chestie de… putirinţă financiară. Dar de ce să arunci, pur şi simplu, o maşină lovită sau rulată 3-4 ani? Să plătească prostu’? Şi să înghită toată mizeria scoasă pe eşapament!

Aşa se face că autorităţile vânzătorilor de autoturisme de pe continent anunţă că, în vestul european vânzarea de maşini noi a crescut cu mai bine de 4 la sută. A crescut numărul maşinilor electrice sau hibrid, se elimină tot mai mult folosirea maşinilor pe motorină şi se valorifică, superior, tot ce devine gunoi, prin vânzarea lor amărăştenilor din est.

Cu „E” mare, desigur.

Radu VIDA

Articole din aceeasi categorie