Tronsonul Nădășelu – Poarta Sălajului, cel mai avansat din PNRR

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat, vineri, că deja Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) se derulează concret, iar unul dintre exemple este un lot al Autostrăzii Transilvania, pe care l-a vizitat.

„Vreau să vă spun patru iniţiale: PNRR. Până acum am vorbit despre un plan, despre viitor; în spatele meu, în dreapta, în stânga vedeţi PNRR în realitate. Acesta este unul dintre sectoarele de autostradă pe care l-am propus Comisiei Europene pentru finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Este un lot din Autostrada Transilvania, care continuă de la Nădăşelu până la Poarta Sălajului. Se lucrează foarte bine, dintre cele patru proiecte pe care le avem în PNRR este primul pe care se şi lucrează. Vom intra în perioada următoare, în anul următor şi cu alte proiecte, cu A7, cu A1”, a spus Cătălin Drulă, care a vizitat şantierul autostrăzii.

El a arătat că lotul Nădăşelu – Poarta Sălajului este unul complicat, cu 12 milioane de metri cubi de săpătură şi cu foarte multe viaducte. Cu toate acestea, ministrul a spus că acest tronson este cel mai avansat proiect de autostradă din PNRR, adică este chiar în execuție.

„Mobilizarea constructorului este bună pe sectorul din județul Cluj (Nădășelu-Mihăiești), pe care am emis în primăvară autorizație de construire. I-am transmis antreprenorului că îmi doresc să continue să lucreze în acest ritm susținut”, a spus Drulă.

Cătălin Drulă a trecut în revistă şi alte sectoare ale Autostrăzii Transilvania pe care urmează să se deruleze lucrări de execuţie.

Astfel, el a precizat că sectorul Poarta Sălajului – Nuşfalău este în licitaţie, pentru sectorul Nuşfalău – Suplacu de Barcău s-a semnat contractul cu o firmă din Turcia, pentru Suplacu de Barcău – Chiribiş sunt în evaluare ofertele depuse de firme, iar pentru Chiribiş – Biharia este semnat un contract cu o firmă românească.

De asemenea, ministrul a vorbit şi despre câteva proiecte majore din zona Clujului, cum ar fi calea ferată Cluj-Napoca – Oradea (proiect prin PNRR, un miliard de euro), centura metropolitană a Clujului, drumul de mare viteză Cluj-Napoca – Dej, un drum de legătură între Autostrada A3, sectorul Câmpia Turzii – Gilău, şi DN1, în zona localităţii clujene Tureni.

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a vizitat, vineri, tronsonul Nădăşelu – Poarta Sălajului al Autostrăzii Transilvania, aflat în execuţie.

Cât privește porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Cheţani a Autostrăzii Transilvania, cu o lungime de 15,6 kilometri, ministrul a menționat că proietul este prins „într-un clenci juridic” care ţine de legislaţia românească în privinţa firmelor aflate în insolvenţă, însă speră ca această speţă să fie tranşată cât mai repede în instanţă, pentru relicitarea lucrării.

„Lotul Cheţani – Câmpia Turzii – este o firmă în insolvenţă care nu mai poate duce lucrarea. Din păcate, legea în România oferă protecţie firmelor în insolvenţă, astfel încât judecătorul sindic este cel care trebuie să se pronunţe asupra unei cereri de reziliere. Pentru o firmă care nu este în insolvenţă şi nu-şi face treaba poţi înainta reziliere, pentru firmele în insolvenţă se pronunţă judecătorul sindic. Chiar astăzi este termen în instanţă cererea CNAIR de reziliere şi, în acelaşi timp, este termen pentru cerea de faliment a acelei companii. Sunt cel puţin patru cereri de faliment pentru acea companie. Oricare dintre cele două speţe ar duce la rezilierea de facto a contractului – firma în faliment, contractul este reziliat de drept, iar dacă judecătorul judecă cu celeritate şi se pronunţă asupra cererii de reziliere, contractul este reziliat. Se relicitează imediat, documentaţia este pregătită la compania de drumuri şi anul viitor un alt constructor să reia lucrările care, din câte ştiu, într-un sezon de lucru plin se pot finaliza. Din păcate e prins într-un clenci juridic, care ţine de legislaţie şi, probabil, de o speţă la care legiuitorul nu s-a gândit, această protecţie acordată firmelor în insolvenţă probabil este pusă cu bună intenţie în lege, dar acum este speculată în dauna statului român”, a declarat Cătălin Drulă.

Ministrul Transporturilor şi-a exprimat speranţa ca judecătorii să înţeleagă importanţa acestui proiect de infrastructură. „Sper şi îmi doresc, aici e altă putere în statul român, puterea judecătorească, să înţeleagă importanţa acestui proiect şi să se pronunţe rapid asupra sa”, a spus ministrul.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut