Românii cheltuie masiv pentru medicamente

Veniturile din sectorul de comerţ cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate, au crescut cu aproximativ 8% în 2019, faţă de anul precedent, în condiţiile în care românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziţia de medicamente.


Studiul privind sectorul de „Comerţ cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate”,
realizat de Coface România, indică o evoluţie pozitivă a veniturilor din acest sector, acestea crescând cu aproximativ 8% în 2019 faţă de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o uşoară creştere.
Mai mult de jumătate din companii (56%) au înregistrat o creştere a rezultatului net, în timp ce mai mult de trei sferturi au înregistrat profit net (76%), iar gradul de îndatorare la nivelul sectorului de 72% este în scădere faţă de anii anteriori. Totodată, durata medie de colectare a creanţelor a scăzut de la 92 de zile, nivelul înregistrat în 2018, la 75 zile în 2019, sub media naţională.

Cheltuielile au crescut și în 2020

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, cheltuielile medii lunare alocate pentru cumpărarea de medicamente de uz uman au crescut cu 14% în primele două trimestre din 2020, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019. De exemplu, dacă în primul trimestru din 2019, un român aloca aproximativ 76 de lei lunar pentru achiziţia de medicamente, suma a crescut la 88 de lei în primul trimestru din 2020.
Din perspectiva unităţilor farmaceutice, cel mai mare număr de farmacii (1.236,
respectiv 15%) se regăsea în 2019 în Regiunea Nord – Est (Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui). La polul opus se afla Regiunea Vest cu 684 de farmacii. Balanţa comercială pentru produsele farmaceutice este negativă, valoarea importurilor fiind de peste patru ori mai mare decât cea a exporturilor.
Ambele au fost în uşoară creştere în ultimii trei ani, principalul partener atât pentru exporturi, cât şi pentru importuri fiind Uniunea Europeană cu 71% din valoarea exporturilor, respectiv 91% din valoarea importurilor având destinaţie/sursă ţările din UE.
„În ciuda scăderii vânzărilor de medicamente şi produse farmaceutice din perioada stării de urgenţă cauzată de pandemia Covid-19, dinamica retailului din farma pentru întreg anul 2020 a fost pozitivă, înregistrând o creştere anualizată de aproape 10%. Continuarea trendului crescător a vânzărilor a compensat reducerea marjelor din piaţă şi capitalul de lucru vulnerabil. Astfel, farmacia independentă reprezintă o afacere cu un grad ridicat de atractivitate pentru antreprenori, generând un randament al capitalurilor de aproape 30%, de două ori peste media naţională”,
se spune în studiul Coface România.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut