Recviemul verdian, prilej de meditație și invocare divină

*vineri, 17 martie*19:00

Concertul din această săptămână susținut de Filarmonica de Stat Transilvania” – o nouă colaborare Cor și Orchestră – readuce frumusețea și dramatismul capodoperei lui Giuseppe Verdi, Messa da Requiem, lucrare amplă, solemnă, caracterizată de o frumusețe și o profunzime aparte, a cărei valoare răzbate peste secole.

Este, totodată, o ocazie de a revedea pe aceeași scenă doi maeștri ai artei dirijorale, este vorba de David Crescenzi (dirijor Orchestră) și Cornel Groza (dirijor cor), de a admira acest meșteșug cultivat într-o carieră de-o viață.

Cum spuneam, o meditație pe tema atotputerniciei divine și în același timp o rugă înălțată ca singura speranță eliberatoare, compoziția urmează întocmai tiparul clasic catolic, fiind alcătuită din nouă mari secţiuni: Introitus, Kyrie, Graduale, Tractus, Sequentia, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei şi Communio. Acestea vor fi încununate de partea finală, intitulată Libera me.

Manifestarea se anunță a fi o experiență muzicală aparte și datorită soliștilor invitați – Luiza Fatyol (soprană), Orsolya Veress (mezzosoprană), Remus Alăzăroae (tenor) și Beniamin Pop (bas).

Luiza Fatyol

Originară din Satu Mare, Luiza Fatyol este absolventă a conservatorului clujean, clasa profesor Ana Rusu. A debutat solistic în 2009 pe scena Operei Maghiare de Stat din Cluj. Portofoliul său artistic include prestații pe scenele din țară și cele internaționale, precum  „Komische Oper” din Berlin, Opernhaus Bonn, Theater Dortmund, Aalto Theater Essen, Landestheater Detmold, Opera Națională București, Opera Națională Română Cluj-Napoca și Opera Națională Timișoara. A colaborat cu dirijori precum Cristian Mandeal, Gabriel Bebeșelea, Lawrence Foster și David Crescenzi.

Orsolya Veress

Formată de asemenea în cadrul ANMGD – Facultatea de Canto şi Artă Scenică, cursuri masterale la clasa profesor Elena Andrieş, Orsolya Veress se bucură în prezent de o carieră de peste două decenii în calitate de artist liric al ansamblului Operei Maghiare din Cluj. Amintesc câteva dintre roluri –  Cornelia din „Iulius Cezar în Egipt” de Haendel, Dorabella din ”Così fan tutte” sau a treia doamnă din „Flautul fermecat”.

Remus Alăzăroae

Absolvent al Colegiului Naţional de Artă „Ion Vidu” și ulterior al  Facultății de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, secția oboi, a activat mai întâi în cadrul Orchestrei Operei Naționale Române Timișoara, în prezent fiind solist al aceleiași instituții lirice. Colaborările sale debordează granițele țării (turnee în Italia, Austria, Germania, Olanda, Qatar), repertoriul vocal – simfonic cuprinde roluri ca Rinuccio (Gianni Schicchi), Nemorino (Elixirul dragostei), Rodolfo (Boema), Alfredo (Traviata), Pong (Turandot), Ducele de Mantova (Rigoletto) și titluri precum Messa da Requiem de Verdi, Recviem de Mozart, Stabat Mater de Rossini, Marea Misă în do minor de Mozart, Misa Criolla de Ariel Ramirez.

 

Beniamin Pop

Este originar din Bistrița, urmând studiile muzicale în cadrul ANMGD-ului clujean, secția canto, clasa profesor Marius Vlad Budoiu. Pe durata studiilor, a activat în cadrul Corului Filarmonicii „Transilvania” și ca solist al ONR Cluj. A urmat apoi cursuri de măiestrie la studioul de operă al Deutsche Oper am Rhein, din Düsseldorf și Duisburg, sub îndrumarea unor nume importante ale scenei lirice, iar după absolvire a devenit membru al ansamblului de soliști.

David Crescenzi

David Crescenzi este pianist, dirijor de orchestră și cor, cu studii la Conservatorul Gioachino Rossini din Pesaro (cursuri de perfecționare la Milano cu maestrul Gustav Khunn), cu o vastă activitate internațională în calitate de pianist acompaniator și asistent dirijor, actualmente dirijor de orchestră și maestru de cor.

În perioada 1998 – 2003, a fost director artistic al Teatrului Operei din Cairo, iar din anul 2017 ocupă aceeași funcție la Opera Națională Română din Cluj, colaborarea cu instituția începând însă din anul 2008.

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut