Profesorii clujeni pregătesc un nou protest

După ce greva de avertisment din ianuarie și mitingul de la București desfășurat la începutul lunii februarie nu au adus rezultatele scontate pentru cadrele didactie, federațiile din acest domeniu pregătesc noi acțiuni de protest, care vor debuta în 2 martie la Iași, cel din Cluj fiind programat pentru sfârșitul acestei luni.

”S-a hotărît de către cele trei federații sindicale – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federaţia „Spiru Haret” şi Federaţia „Alma Mater” – ca în martie și aprilie să se înceapă mitinguri în teritoriu, urmând ca un miting de amploare și un marș în București să se desfășoare în luna mai, iar dacă nu se ia nici o decizie la nivel guvernamental, la sfârșitul lunii mai să se treacă la greva generală și chiar cu blocarea examenelor naționale. Pentru 2 martie deja este programat un protest la nivelul Prefecturii Iași, la noi, în Cluj și în alte județe – Bihor, Bistrița Năsăud, Sălaj, Maramureș Arad și Mureș -, protestul este programat în 24 martie. revendicările se referă tot la Legea salarizării, care ar trebui aplicată în integralitatea ei, salarizarea personalului nedidactic, și la coeficienții de salarizare care ar trebui stabiliți la alt nivel raportat la creșterea salariului brut pe economie.”, a declarat pentru Făclia Cluj (foto stânga), Lucia Cojocaru, președintele Filialei Cluj a FSLI.

Reamintim că cele trei federații reclamă salarizarea nemotivantă cu care se confruntă personalul nedidactic, singura categorie de bugetari care nici în 2023 nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute pentru 2022 de Legea 153. Sindicaliștii apreciază că, în condițiile în care salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1.800 şi 2.300 de lei, creşterea inflaţiei și majorarea preţurilor la produsele de bază şi la utilităţi au ”condus la creşterea gradului de sărăcire”.

Sindicaliştii mai atenționează că nivelul salariilor personalului didactic nu reflectă importanţa socială a muncii depuse, astfel că s-a ajuns la o ”lipsă acută de cadre didactice calificate”, precum și la o ”situaţie revoltătoare”, respectiv la ”creşterea alarmantă a numărului de cadre didactice necalificate din unităţile de învăţământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual”. De asemenea, deși angajații efctuează deseori muncă suplimentară din cauza lipsei de personal, ei nu sunt remuneraţi, iar acordarea timpului liber corespunzător nu este posibilă.
Federațiile solicită ca personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea 153, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă pentru toate categoriile de salariaţi din învăţământ, precum și adoptarea unui ”act normativ care să repoziţioneze salariaţii din învăţământ în ierarhia funcţiilor bugetare, astfel încât funcţiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziţionate în raport cu nivelul de calificare profesională şi importanţa pentru societate a activităţii de educare a tinerelor generaţii”.

Federațiile sindicale nu par foarte încântate nici de proiectul noiii Legi a învățământului, care, în opinia lor, nu conține modificări importante, legate de programele școlare. ”Se mai pot trimite propuneri de modificări timp de 10 zile la proiectul Legii Învățământului. Nouăți nu sunt prea multe. Legea conține mici modificări privind bacalaureatul și admiterea în liceu, nu conține modificări de substanță, privind programele școlare care ar trebui modificate. Noi (sindicatele – n.r.) am spus de la bun început că ar trebui făcute două legi separate, una pentru învățământul preuniversitar și una pe învățământul superior.”, mai spune Lucia Cojocaru.

Viorel Dădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut