Prof. univ. emerit Dr. ing. Mircea Bejan: Să cunoaștem, cu toții, marile realizări inginerești din lume

Prof. univ. emerit. Dr. ing. Mircea Bejan, membru de Onoare al Academiei de Științe Tehnice din România, reprezentant de renume al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a încredințat redacției cotidianului „Făclia” un amplu material documentar în care prezintă cel de-al VI-lea volum, tocmai ieșit din tipografiile Editurilor AGIR și Mega, din monumentala antologie „Ingineria – Artă și Meșteșug”. Tomul vast (944 de pagini) din suita pluridisciplinară este structurat în opt mari capitole, fiind ilustrat cu peste 1.050 de imagini. Nu mai puțin de 423 de surse bibliografice sunt citate în amplul parcurs al acestei exemplare apariții editoriale tehnice.

Pentru directorul general al Institutului Național de Studii şi Cercetări pentru Comunicații (INSCC), academician cercetător științific Ion Stănciulescu, referent științific al volumului, lucrarea tipărită la Cluj-Napoca este „o adevărată Operă de artă a condeiului, în slujba profesiei de Inginer și a creației Inginerești din toate timpurile și locurile”…, „un omagiu adus Ingineriei, de către Autorul cărții…”

Prestigiosul Mircea Bejan a sintetizat remarcabil, și de această dată, informații de primă referință despre evoluția spectaculoasă a civilizației materiale a omenirii.

De o rară modestie, academicianul profesor universitar dr. Mircea Bejan nu face un titlu de glorie din efortul său de a scrie, vreme de șapte ani (2015-2020), cele șase volume, în total peste 4.700 de pagini (peste 750 pagini/volum). „Vom găsi, de fiecare dată, prezența contribuției românilor la patrimoniul universal”, afirmă, cu firească mândrie, profesorul universitar. El subliniază că „inginerii sunt esențiali pentru dezvoltarea economică durabilă”.

Să trecem, așadar, succint, în revistă, conținutul volumului VI:

Capitolul 1: MAREA NEAGRĂ ȘI ÎNDELETNICIRI INGINEREȘTI (100 pagini, 117 ilustrații) analizează aspecte privitoare la: • Vase scufundate în Marea Neagră (Sabordarea navelor Flotei Mării Negre; Tragedia Titanicului rusesc; Scufundarea cargoului „Bistrița”; Naufragiul navei de pasageri și poștă „Principesa Maria“; Un cargou care transporta oi a scufundat o navă militară rusească; Accident naval în Portul Midia); • Interesul Federației Ruse pentru Marea Neagră (Flota rusă din Marea Neagră primește încă o navă de luptă; Șantierul naval Kerci va construi două portelicoptere; Reacția Rusiei la cel mai mare exercițiu NATO în Marea Neagră găzduit de România); • Catastrofe maritime (Aspecte generale; Epave din Marea Neagră; 2012 – anul catastrofelor navale); • Torpilarea și scufundarea misterioasei nave ”Armenia”; • Soarta unor petroliere românești. Citim în paginile acestui capitol și referințe care motivează legătura dintre inginerie și artă: • plafonul-vitraliu al cupolei Bibliotecii Județene ,,Antim Ivireanul” din Râmnicu-Vâlcea, • uriașele corăbii ale vikingilorscări fără sfârșit (Londra și Bondi, Australia), • ferma verticală creată într-un tunel pe o autostradă scoasă din uz din Coreea de Sud; • accidentul produs pe cel mai lung fluviu din Europa, Volga (străbate 3.690 km numai pe teritoriul Rusiei, are 200 de afluenți); • despre BMW-ul 327 din 1938 care a parcurs peste două milioane de kilometri, completând în mod fericit colecția de autovehicule BMW Group Classic cu încă o mașină unică şi specială.

Capitolul 2: OPERE INGINEREȘTI ÎNSEMNATE (104 pagini, 176 fotografii, 3 tabele, 7 mari subcapitole și 43 surse bibliografice). Subiecte abordate: • Macarale (istoric, utilajul SLJ900 destinat construcției unor proiecte de infrastructură de mare anvergură, comparații privind cele mai mari macarale din lume. Tipurile produse de Liebherr și cele pe şenile create de Josef Prangl (Viena); • Muzeele de mâine (Muzeul de știință – ficțiune – MOSF, din Washington DC, Muzeul Viitorului, Muzeul de artă narativă Lucas și Muzeul Național Zayed din Abu Dhabi); • Despre cultura salciei energetice (planta și utilaje); • Poduri – simboluri și vedete internaționale americane (referiri la Podul Brooklyn, unul dintre cele mai vechi poduri suspendate din Statele Unite, apoi la cartea lui David McCullough din 1972 dedicată „Marelui Pod” (The Great Bridge) și Podul suspendat Golden Gate din San Francisco): • Wuppertal – orașul din Germania cu trenuri suspendate; • China – “Skytrain”, trenul suspendat rapid, un sistem de transport economic; • Canalul Dunăre – Marea Neagră; Macaraua. Istoria macaralei începe în Grecia Antică, în secolul al VI-lea î.Hr. Elenii au inventat prima macara din lume pentru a-i ajuta să ridice blocurile masive de piatră pentru templele lor. În China există o adevărată minune inginerească, utilajul SLJ900, folosit pentru construcția unor proiecte de infrastructură de mare anvergură. Gigantul chinezesc pe șenile LR13000 este cea mai mare macara pe șenile, care se poate deplasa independent.

Capitolul 3: INGINERIE … SAU MEȘTEȘUG. SAU AMBELE (112 pagini, 123 de ilustrații, 2 tabele, 11 mari subcapitole și 38 surse bibliografice). În sinteză, subiectele tratate: • Construcții și obiceiuri ciudate (Un oraș în peşteră; Coober Pedy, „groapa omului alb”; Oraşul de sub stânci. Setenil de las Bodegas; Peșterile Ajanta – India; Leptis Magna – Libia; Oraşe cu nume imposibile; Un întreg oraș într-un singur bloc; Unde oamenii trăiesc alături de vulturi; • Reciclarea deșeurilor. Orașul Gunoaielor, Egipt); • Un brevet de invenţie înregistrat de Nikola Tesla şi descoperit recent;• Submarine nucleare transportoare de gaz; • Scufundarea în 1989 a submarinului nuclear sovietic, „Komsomolets”; • Abu Simbel – stânca în care este sculptată istoria Egiptului; • Automate impresionante construite în Elveția, în perioada 1767 – 1774; • Cele mai vechi orologii din lume (Aspecte generale. Scurt istoric; Elemente naturale – soarele, apa și pământul (nisipul) – pentru ghidarea activităților zilnice; Ceasul mecanic de la Catedrala Salisbury – Salisbury, Wiltshire; Controlul trecerii timpului: apariția ceasului; Cel mai vechi ceas astronomic funcțional din lume; Cele mai frumoase orologii din Europa); • Gobekli Tepe, o enigmă de aproape 13.000 de ani; • Megalitul Al Naslaa, o mulțime de ipoteze, niciun răspuns cert; • Templul din Kailasa (India); Templul lui Mithra descoperit pe teritoriul Imperiului Roman.

Capitolul 4: INGINERIA ȘI ÎNZESTRAREA MILITARĂ (108 pagini, 91 de ilustrații, 1 tabel, 11 mari subcapitole și 51 de surse bibliografice). Sateliții artificiali, navele și navetele spațiale, explorarea spațiului cosmic cu astronauți la bordul stațiilor orbitale nu ar fi fost posibile fără inventivitatea, creația și munca a mii de ingineri, de specialiști. Mijloacele de investigare moderne din medicină și biologie sunt toate rodul concepției inginerești, bazată pe descoperirile științifice. Subiecte abordate • O privire generală (NATO contra Putin; Interes comun Vladimir Putin și Xi Jinping); • Cheltuieli militare. Posibile conflicte militare; • Arme recente – realizări inginerești de vârf; • Armele hipersonice, o nouă cursă a înarmărilor; • Flota Maritimă Militară a Rusiei (FMMR). Flota rusă a Mării Negre (FRMN); • Armata Română după 15 ani în NATO (Introducere. Aspecte generale; Forțele Terestre ale României; Forțele Aeriene ale României; Forțele navale ale României; Centrele de comandă și control; Probleme de viitor); • Situația programelor de înzestrare a forțelor Sistemului național de apărare; • Despre avioanele F-16 ale României; • Tragedia submarinului ultrasecret rus „Losharik”; • Vase de revoluție cu pereți subțiri (Generalități; Determinarea tensiunilor din pereții vaselor; Particularizări; Aplicații de calcul); • „Sferele de supraviețuire” rezistente la tsunami. Un flux puternic de radiații poate fi generat și de o puternică explozie solară sau de o bombă cu efect electromagnetic. Un raport al Congresului SUA susține că marele pericol pentru SUA, mai rău decât un război nuclear, va fi „Un atac electromagnetic, o adevărată Apocalipsă pentru americani”. Un puternic impuls electromagnetic, capabil să scoată din funcțiune sistemele vitale de menținere a vieții și de control, reprezintă pentru Statele Unite un pericol mult mai mare decât arma nucleară sau cataclismele naturale. Impulsul electromagnetic este unul dintre factorii distructivi ai unei deflagrații nucleare. Recent, spațiul a devenit cel mai nou domeniu de luptă al lumii. Nivelul ridicat al cheltuielilor militare reflectă starea lumii în care trăim, sunt de părere analiștii: o lume instabilă, periculoasă, lovită în mod regulat de atentate teroriste, la care se adaugă tensiunile ce se înregistrează între ţări vecine în Asia – Pacific, în Golf, în Africa, războaiele precum şi haosul înregistrat în ţări precum Libia. „În 2019 cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare în domeniul militar în SUA au fost de 34,7 ori mai mari decât cele din Rusia. În anul 2018 acestea erau de 26,2 mai mari, iar în 2017 de 19,8” (potrivit documentelor ședinței colegiului rus al Ministerului Apărării). În același timp, pentru achiziționarea armelor și tehnicii militare, armata SUA a cheltuit în 2019 o sumă de 8,2 ori mai mare decât cea alocată în Rusia.

Capitolul 5: INGINERIE FĂRĂ LIMITE (106 pagini, 76 de ilustrații, 1 tabel, 12 mari subcapitole și 44 de surse bibliografice) Teme: • Ingineria și zona arctică. Gheața se topește progresiv în jurul Polului Nord, în Arctica. Încălzirea globală din ultimul deceniu produce o mare îngrijorare în lumea civilizată. Este cauzată de pretențiile nemărginite pentru energie ale omenirii. Prin folosirea în exces a fertilizatorilor, agricultura contribuie cu circa 30 % la emisiile de gaze cu efect de seră. Defrișarea pădurilor în vederea extinderii terenurilor agricole sau valorificării lemnului fără discernământ, constituie o altă cauză favorizantă a încălzirii globale. Triumful maşinii, industriile de proces, toate revoluţiile industriale care au zguduit societatea omenească au fost cauzate de tehnică, tehnica fiind produsul ingineriei. Topirea gheții deschide noi rute comerciale, precum Calea Mării Nordului (eng. Northern Sea Route), ce se extinde la nord de Federaţia Rusă către Asia. Această rută alternativă ar fi cu circa 40 % mai rapidă decât ruta tradițională, prin Canalul Suez (13.500 km faţă de 21.000 km). O altă rută potențială este Calea de Nord-Vest (eng. Northwest Passage), ce se extinde de-a lungul coastei nordice a continentului nord-american prin arhipelagul arctic al Canadei. Autorul insistă asupra următoarelor aspecte majore: Efectul de seră; Concentrația de CO2; Gazele cu efect de seră; • Observator Spațial al Climei;• Strâmtoarea Bering aproape fără gheaţă. Perspective; • Problema topirii ghețarilor; • Jurisprudența internațională (Federația Rusă; Canada; Statele Unite ale Americii; Republica Populară Chineză); • Interesul Federației Ruse pentru zona arctică; • În Arctica, un oraș cu o industrie gigantică a gazelor naturale; • Spărgătoare de gheață (Aspecte generale. Istoric. Nave românești; Extinderea flotei rusești de spărgătoare de gheață); • Încălzirea globală – Comparația prezentului cu perioada PETM; Fenomenul de încălzire globală; Cauzele încălzirii globale; Omul şi încălzirea globală; Adaptarea ecosistemelor prezente la noile condiții de încălzire globală; Schimbări climatice. Acorduri. Generalități); • Dioxidul de carbon (Dioxidul de carbon. Proprietăți. Stocare. Transport; Creșterea permanentă a concentrației de CO2 din atmosfera Terrei; Tehnologiile de captare și stocare a CO2 nu sunt eficiente în combaterea schimbărilor climatice; O nouă tehnologie transformă CO2 din atmosferă în cărbuni; Captarea și stocarea CO2 în vederea reducerii emisiei de gaze cu efect de seră; O nouă tehnologie de captare a dioxidului de carbon poate reduce semnificativ poluarea atmosferei.

Aprecieri la superlativ pentru antologia „Ingineria – Artă sau Meșteșug” a profesorului universitar emerit dr. ing. DHC Mircea Bejan

Prof. univ. dr. ing. DHC Octavian Constantin Bologa, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, membru titular al Academiei de Științe Tehnice din România (ASTR), Președintele Secției de Inginerie Mecanică din ASTR.

„Ampla lucrare «Ingineria – Artă sau Meșteșug», elaborată de profesorul universitar emerit dr. ing. DHC Mircea Bejan, de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, a ajuns la cel de-al șaselea volum. Masiva lucrare este opera unui singur autor, membru de onoare al Academiei de Științe Tehnice din România. Fără colaboratori, bazat pe o amplă documentare, a analizat de unul singur mașini mecanice sau tehnici militare, construcții, fabricarea multora dintre părțile componente sau ansambluri ale acestora. Și apoi, printr-o îmbinare tematică deosebit de atractivă, atât prin densitate, cât și printr-o combinație inteligentă a temelor abordate și bazată pe o documentare excepțional de cuprinzătoare și bogat ilustrată, a dat naștere celor șase volume prezente. Întreaga lucrare oferă autorului posibilitatea să-și susțină o veche și veritabilă idee: „Inginerii, împreună cu inventatorii și oamenii de știință, reprezintă reperele societății moderne. Prin munca lor, oamenii de știință descoperă secretele ascunse ale naturii, pe care inginerii – cu inteligență și imaginație – le utilizează spre a produce bunuri materiale în favoarea societății, a oamenilor, a civilizației.”… Cum am precizat la începutul acestui cuvânt – înainte, încă din anul 2016, prof. univ. emerit dr. Ing. DHC Mircea Bejan, membru de onoare al Academiei de Științe Tehnice din România, a început prezentarea, analizarea și publicarea unei bogate serii de realizări inginerești din România și lumea întreagă…. Prin acest cuvânt înainte, am căutat să scot în evidență punctul de pornire a unor realizări de început din domeniul istoriei tehnicii, urmând ca deslușirea realizărilor în timp să fie făcută de către autorul însuși. Ceea ce autorul face cu prisosință. Elaborează o lucrare de specialitate autentică care poate face față unor cercetări în domeniu, care să susțină necesitatea introducerii cursului de Istoria tehnicii în învățământul tehnic superior din România, și nu numai. Din nou, autorul volumului analizat, prof. univ. Emerit dr. ing. DHC Mircea Bejan, a ales cu „meşteşug” alte noi teme asupra vieții şi activității noastre. Sunt prezentate o serie de realizări inginerești, fiecare expunere fiind tratată complet, cuprinzând istoricul și evoluția ei, cât și aplicațiile și implicațiile acesteia, inclusiv fundamentarea și tratarea științifică a principiilor pe care se bazează. ….Volumul 6 din „Ingineria – artă sau meșteșug” este de la sine înțeles că va servi întru-totul, ca şi celelalte de altfel, unor acţiuni viitoare ale comunităţii inginereşti naționale și internaţionale – și nu numai – de evidenţiere şi analiză a minunilor tehnicii contemporane, aflând date despre trecutul, prezentul şi viitorul realizărilor civilizației omenirii. Apreciem că, volumele „Ingineria artă sau meșteșug”, inclusiv volumul 6, constituie o lucrare deosebit de valoroasă, un adevărat omagiu adus ingineriei. Așteptăm cu nerăbdare următoarele volume.

■ Dr. Ing. DHC Ioan Ganea, membru corespondent al Academiei de Științe Tehnice din România, Directorul Editurii AGIR analizează, cu adevărat profesionalism, în materialul intitulat „O nouă întâlnire cu realizări deosebite făurite de ingineri”, volumul 6 „Ingineria – Artă sau Meșteșug”.

„Civilizația materială a omenirii a înregistrat creații remarcabile inginerești de-a lungul tuturor generațiilor, în mai toate domeniile de activitate. Exemple de acest gen le regăsim, cu talent şi deosebit farmec, în paginile volumelor «enciclopediei» «Ingineria – Artă sau Meșteșug», scrise de distinsul prof. univ. dr.ing. DHC Mircea Bejan, de la Universitatea Politehnică din Cluj-Napoca, membru de onoare al Academiei de Științe Tehnice din România. Recentul volum cu numărul 6, la care sper să se adauge în viitor cât mai multe alte numere, apărut la editurile AGIR şi MEGA, este structurat de autor în cele circa 1.000 pagini pe 8 capitole. Gruparea realizărilor inginerești din acest volum diferă însă de volumele anterioare, deoarece el evidențiază, sub formă de titlu de capitol, nu numai domeniul de specialitate ci şi însușirile şi efectele construcțiilor prezentate: opere inginerești însemnate (cap.2); inginerie … sau meșteșug… sau ambele (cap.3); inginerie fără limite (cap.5); inginérii – meșteșuguri a utilului (cap.6); construcții inginerești maiestuoase (cap.8).

Lectura paginilor parcurse ne va impresiona şi de data aceasta, prin măiestria autorului de a selecta opere deosebite şi de mare însemnătate, făurite de ingineri, care să permită cititorului înțelegerea construcției, scopului şi efectelor acestor realizări. De exemplu: Comparații privind cele mai mari macarale din lume; poduri – simboluri și vedete internaționale; trenuri suspendate (cap.2); Submarine nucleare transportoare de gaz; Abu Simbel – stânca în care este sculptată istoria Egiptului; cele mai vechi orologii din lume şi cele mai frumoase orologii din Europa; Templul din Kailasa (cap.3);….(). Efectele care îngrijorează întreaga omenire la nivel global sunt prezente şi ele în acest volum. Aş aminti: Încălzirea globală (efectul de seră, concentrația CO2, gazele cu efect de seră); Problema topirii ghețarilor; Jurisprudența internațională; Schimbările climatice (cap.5)…

Cred că lectura acestui volum de către cititorii de toate vârstele se va bucura de un nou prilej de a cunoaște şi alte realizări inginerești deosebite. Adresez felicitări autorului pentru reușita acestui demers şi mulțumiri pentru că am posibilitatea să transmit câteva gânduri de apreciere.”

■ Prof. univ. emerit dr. ing. Mihai Jădăneanț, Universitatea „Politehnica” Timișoara

„La prezentarea primului volum al lucrării «Ingineria – Artă sau Meșteșug», autor prof. univ. emerit DHC. dr. ing. Mircea Bejan, am scris, în încheiere: «Autorul a realizat o lucrare tehnică de pionierat, care îl onorează. Sunt convins că această carte va fi primită cu bucurie de către cititori… Felicit autorul din toată inima și sper că prezenta carte va fi prima dintr-o serie mai largă a unei enciclopedii a realizărilor inginerești…»

Am spus «enciclopedie a realizărilor inginerești», termen care definește cel mai bine întreaga serie, care astăzi a ajuns la volumul 6. Termenul de enciclopedie mă trimite automat cu gândul la cea mai vastă operă de acest gen, «Enciclopedia Britanică». … Speranța mea, că volumul lansat în 2015 va fi primul dintr-o serie mai largă a fost mult depășită, ajungând deja la volumul 6. Și … oare câte volume ne mai rezervă autorul?

Asociez (într-un fel) truda profesorului Bejan cu poemul «Ucenicul vrăjitor» de J.W. von Goethe, în care ucenicul pornește o magie, dar pe care numai Maestrul său o poate opri. Oare profesorul Mircea Bejan este ucenicul, sau este Maestrul care știe cum și când să oprească magia?

Nu voi trece în revistă temele abordate de autor în volumul 6. Las această bucurie a descoperirii lor, tuturor celor care vor lua în mână acest volum și se vor lăsa fascinați de multitudinea informațiilor ce le vor primi.

Sunt onorat de faptul că am avut prilejul de a citi fiecare dintre cele șase volume încă în faza anterioară trimiterii manuscriselor la editură. Încă o dată îl felicit din inimă pe distinsul profesor universitar emerit dr. ing. DHC. Mircea Bejan pentru munca depusă și pentru dăruirea cu care a scris toate volumele apărute.”.

Prof. univ. emerit dr. ing. Gavril Toderean, membru corespondent al Academiei de Științe Tehnice din România, președintele Filialei Cluj a ASTR, Universitatea Tehnică din Cluj Napoca.

„Prin cele şase volume enciclopedice cu titlul «Ingineria – Artă sau Meșteșug» domnul prof. univ. Emerit dr. ing. DHC Mircea Bejan aduce într-o manieră deosebită, un elogiu făuritorilor de bunuri materiale din societatea noastră, prezentând în aceste volume unele din creațiile inginerești remarcabile realizate de omenire. Volumul 6 al lucrării, apărut în editurile AGIR București şi MEGA Cluj Napoca, are peste 1000 de pagini şi este structurat pe 8 capitole în care sunt prezentate realizări inginerești de mare anvergură cu efecte importante asupra dezvoltări economice a țărilor care le-au realizat (și nu numai). Apreciez lucrarea domnului prof. univ. emerit dr. ing. Mircea Bejan ca fiind importantă și utilă prin modul de prezentare, prin volumul mare de informații interesante pe care le pune la dispoziția cititorului pentru cunoașterea realizărilor inginerești remarcabile.”

În 18 septembrie 2020, cu ocazia aniversării Zilei Inginerului Român, a avut loc ceremonia de acordare a premiilor AGIR pentru anul 2019. În cadrul acestei întâlniri, domnul prof. univ. emerit dr.ing. DHC Mircea Bejan a primit Premiul AGIR 2019 Secțiunea Ingineria construcțiilor de mașini, pentru volumele 1, 2, 3, 4 și 5 ale lucrării Ingineria -Artă sau Meșteșug, Editura AGIR București și Editura MEGA din Cluj Napoca în perioada 2016-2020, o recunoaștere onorantă a meritelor sale în prezentarea realizărilor inginerești din întreaga lume.

Carmen Fărcașiu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut