Paul Mann & Kira Frolu, convingători, captivanți, admirabili

Paul Mann este iubit de publicul clujean și nu numai de el. Este iubit și așteptat pentru că Paul Mann rămâne creatorul unor seri muzicale memorabile, la baza cărora stau respectul pentru muzică, pentru compozitor și creațiile sale, pentru ansamblul dirijat, pentru solist și, nu în ultimul rând, pentru publicul spectator. Public care a umplut sala Colegiului Academic-vineri, 20 ianuarie 2023-like in old good times.

Paul Mann este un spectacol în sine. Este ardere, este dăruire, este pasiune, este trăire la maximum a fiecărei fraze, a fiecărei note. De aici și reușitele, regăsite în cultivarea detaliului, a planurilor sonore, de aici și vigoarea construcției și logicii muzicale în ansamblul ei. Cultura muzicală-dirijor și pianist-este explicația modului în care Paul Mann se apropie de partitura lui Gustav Mahler, Simfonia 1 în re major-Langsam, schieppend; Kraftig bewegt, doch nicht zu schnell; Feierlich und gemessen, ohne zu schieppen; Sturmisch bewegt/Energisch-, maniere captivante și convingătoare deopotrivă, în care predomină sonorități îngrijite, calitatea sunetului, precizia atacurilor. Temperament arzător pentru fiecare pasaj în parte, Paul Mann punctează notele definitorii ale unei epoci marcate de deznădejde, speranțe, lumină, angoase, împliniri și eșecuri, suferințe, spaime, tumult. Note prin care reliefează cele postulate de Mahler, citez: ”Simfonia trebuie să cuprindă lumea în totalitatea sa și să înfățișeze toate fenomenele vieții”, respectiv ”Ceea ce compunem nu este altceva decât omul cu toate sentimentele, toate gândurile și durerile sale”. Două idei judicios exploatate de Paul Mann, dirijor cu un pronunțat simț al sensurilor muzicii lui Gustav Mahler.

Finalul? Plin de dinamism și robustețe, care a ridicat publicul în picioare imediat după ultimele măsuri, apoi, apoi aplauze la scenă deschisă zeci de minute, pentru încă o seară memorabilă marca Paul Mann. Dar și o certitudine pentru o nouă prezență la pupitrul Orchestrei Filarmonicii clujene.

Mă opresc cu mare plăcere și asupra tinerei pianiste Kira Frolu (n. 2000, București), laureată a bursei Moștenitorii României Muzicale. Prezență pe scena de concert cu o lucrare, din păcate, prea puțin abordată, Concertul pentru pian nr 2 în si bemol major op 19-Allegro con brio, Adagio, Allegro molto- de Beethoven. Am spus și scris prea puțin abordată, având în vedere faptul că pianiștii preferă mai mult concertele 3, 4 și 5. Și încă o paranteză, nu am mai ascultat de mult timp Concertul pentru pian nr 1…

Să revin. Kira Frolu impresionează prin finețea și delicatețea cu care se apleacă asupra clapelor, un mod personal de dialog cu instrumentul, mă gândesc acum la andantele de mare relief expresiv, chiar și la cele două părți allegro (con brio, respectiv molto), dar și în cele două bisuri (Mazurci de Chopin). Muzicalitatea pe axa dirijor-solistă-orchestră a ușurat comunicarea și colaborarea, finalul fiind cel cunoscut, succes. Kira Frolu este deja în inimile noastre, este solista pe care o așteptăm și gândul mă duce la unul din cele două concerte pentru pian de Chopin sau, de ce nu, un recital Chopin. Orchestra, mă opresc și asupra ei, a fost din nou la înălțime, profund implicată în actul artistic, virtute pe care am remarcat-o și cu alte ocazii.

Demostene Sofron

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut