Pandemia a majorat achizițiile prin internet cu peste 15%

Ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda şi/sau cumpăra produse şi servicii (raportat la care au folosit vreodată internetul) a crescut în mod constant în ultimii ani, ajungând la un maxim de 58,2% în anul 2020.

Conform Institutului Naţional de Statistică, din totalul persoanelor care au preferat comerţul prin internet, 45% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 32% în perioada cuprinsă între 3 luni şi 1 an şi 23% cu mai mult de 1 an în urmă.

Faţă de anul anterior, ponderea celor care au apelat la comerţul electronic a crescut în 2020 cu 15,8%. Această tendinţă se observă atât la persoanele de sex masculin, cât şi la cele de sex feminin, cu 16,2%, respectiv 15,5% mai mult faţă de 2019. Creşteri semnificative se remarcă şi pe medii de rezidenţă faţă de anul precedent: în mediul urban, ponderea persoanelor care au comandat bunuri pe internet a crescut cu 16,1%, iar în mediul rural cu 15,6%.

Tinerii – campioni la cumpărături online

În 2020, internetul a fost accesat pentru a comanda / cumpăra produse de patru din şapte dintre bărbaţi (58,7%), raportul fiind aproximativ la fel şi pentru femei (respectiv 57,7%). Pe grupe de vârstă, persoanele care apelează la serviciile magazinelor online sunt atât tinerii între 16 – 34 ani (69,9%), cât şi persoanele adulte între 35 – 54 ani (60,3%). Persoanele cu un nivel de instruire superior au cumpărat produse prin intermediul internetului în proporţie de 84,7%, urmate, la distanţă destul de mare, de cele cu nivel de instruire mediu (57,5%).

După statutul ocupaţional, o deschidere mai mare către acest tip de comerţ se observă în cazul elevilor / studenţilor şi salariaţilor, ponderile acestora înregistrând valori de 71,3%, respectiv 67,8% în totalul utilizatorilor de internet din fiecare categorie. La polul opus se află pensionarii, aceştia fiind într-un procent de 30,5%.


Hainele, mâncarea și cosmeticele – în topul achizițiilor prin internet

Printre produsele cele mai cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea (inclusiv cea de sport), înregistrându-se o pondere de 71,2% din totalul persoanelor care au folosit comerţul electronic în ultimele 3 luni în interes personal. Urmează livrările de la restaurante, lanţuri fast-food şi servicii de catering, cu o pondere de 28%, şi produsele cosmetice, de înfrumuseţare şi relaxare, cu o pondere de 24,2% şi produsele de curăţare şi igienă personală, într-o proporţie de 18,2%.
Pe categorii de bunuri, femeile excelează în cumpărarea de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii (76,2%), produse cosmetice (36,4%), produse de curăţare şi igienă (21,1%), cărţi (16,0%) şi jucării (15,9%), iar bărbaţii se remarcă în livrări de la restaurante (31,7%), produse electronice sau electrocasnice (18,1%) şi alimente sau băuturi (14,3%). Deşi ponderea este mai mare cu 10,2% la persoanele de sex feminin la comandarea de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii, totuşi şi persoanele de sex masculin au o predilecţie în cumpărarea acestor bunuri de pe internet, fiind într-o pondere considerabilă, de 66%.
Utilizatorii de internet din localităţile urbane apelează în măsură mai mare la comerţul online pentru cumpărarea de îmbrăcăminte, încălţămine sau accesorii (71,1%), pentru livrări de la restaurante (34,8%), pentru cumpărarea produselor cosmetice (25,2%) şi a produselor de curăţare (20,5%). Deşi ponderea persoanelor din mediul rural este mai mică, preferinţele acestora în cumpărarea produselor online coincide în mare măsură cu ale celor din mediul urban.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut