Open Acces – experiment cu arte performative și creații transmedia

Colectiv A prezintă în perioada, 2 – 11 octombrie, la Cluj-Napoca rezultatele proiectului european Open Acces – Experimentând cu artele performative și creațiile transmedia.

Începând din martie 2019, Clara Chabalier (Franța), Raluca Croitoru (Olanda / România), João Estevens (Portugalia), Olinda Favas (Portugalia), Adrian Ganea (România), Alison Neighbour (Marea Britanie), Mateja Stanislava Rot (Slovenia) și Marion Thomas (Franța) au fost selectați pentru a participa la o călătorie de explorare și experimentare a ceea ce înseamnă creație transmedia, care a cuprins patru laboratoare internaționale și o rezidență. Rezultatele proiectului constau în realizarea a opt prototipuri, lucrări care sunt accesibile publicului prin intermediul unor prezentări publice care încep la Cluj-Napoca și continuă cu Lisabona și Belfort.

Procesul experimental care a fost ales a presupus includerea de creații transmedia în diversele discipline ale artelor performative. Transmedia permite artiștilor să spună povești folosind tot și orice din viața noastră de zi cu zi prin diferite mijloace de comunicare. Fiecare mijloc de comunicare dă naștere la un conținut propriu și diferit, nu este doar copia unei povești, ci mai degrabă o poveste îmbogățită, cu scopul de a oferi publicului o experiență globală prin multiplele aspecte implicite din cadrul procesului de definire.

Programul manifestărilor

* 2-11 octombrie, Grădina Botanică „Alexandru Borza” (str. Republicii, nr. 42), intrare cu bilet, vineri între orele 16 – 19, sâmbătă și duminică între orele 12 -18:30 – Neutral Buoyancy (Stare de plutire neutră), Raluca Croitoru / instalație de sunet; The bloodless shades shed tears, Adrian Ganea / instalație transmedia

* 9-11 octombrie, Grădina Botanică „Alexandru Borza” (str. Republicii, nr. 42), intrare cu bilet, vineri între orele 16 – 19, sâmbătă și duminică între orele 12 – 18:30 – Sprites of Meadowlands (Frânturi din Meadowlands), Mateja Stanislava Rot / joc urban

9-11 octombrie, ZIZ – Art and social area, str. Paris, nr. 5, intrare liberă, vineri între orele 16 – 20, sâmbătă și duminică între orele 12 – 19 – The Defense Beyond Survivor (Apărarea în lipsa supraviețuitorilor), Clara Chabalier / instalație, performance și dispozitiv de dialog om / mașinărie; uncanny valley (valea misterioasă), João Estevens / instalație video performativă; Untitled (Fără titlu), Olinda Favas / instalație și performance; The (Future) Wales Coast Path. A journey and encounter in public space (Litoralul Țării Galilor (din viitor). O călătorie și o întâlnire în spațiul public.), Alison Neighbour / instalație; Survival Kit in Male Territory (Kit de supraviețuire pe teritoriul masculin), Marion Thomas / coloană sonoră transmedia în spațiul public

Vizitele sunt individuale și se fac doar cu programare. Rezervări la office@colectiva.ro cu cel puțin o zi inainte.

Neutral Buoyancy (Stare de plutire neutră), Raluca Croitoru, instalație de sunet

Instalația propune un peisaj sonor obținut prin punerea în contact a unor corpuri în apă cu unele corpuri de apă prin imersie fizică, cu ajutorul tehnologiei și speculativă. Se construiește un dialog între sunetele corpurilor, terestre și subacvatice, unde fluiditatea înlocuiește predilecțiile pentru ceea ce este solid și fix.

Raluca Croitoru este un artist vizual și performer din Constanța, stabilită în Rotterdam. Ea alege abordări multidisciplinare din domenii precum artele frumoase, coreografia și performance-ul. Este interesată de relația dintre corp și structurile care dețin puterea, în special de particularitățile corpului sub capitalism.

 

The bloodless shades shed tears (Umbre neînfuflețite lăcrimează), Adrian Ganea, instalație transmedia

Bazându-se pe studii recente de biologie care au legătură cu teoria simbiozei, Adrian oferă o instalație de păpuși automate și o simulare computerizată de forme de viață siombiotice. Prin intermediul tehnologiei, sunt puse în discuție condițiile pentru „a trăi împreună” și posibilele moduri de co-existență a organismelor, biologice sau non-biologice.

Adrian Ganea este un artist născut în România, în 1989, absolvent al masterului de design scenic de la Universitatea de Arte din Berlin. Captivat de ceea ce este ireal, intrigat de farmecul intangibilului și al eterului, el caută formula magică prin care virtualul este transformat în materie solidă. În operele sale, urmărește să pună în scenă felul în care este produsă ficțiunea, reflectând adesea la procesul de automatizare tot mai accentuat la care este supusă.

Sprites of Meadowlands (Frânturi din Meadowlands), Mateja Stanislava Rot, joc urban

Modificând scala și schimbând centrele de interes, „Frânturi din Meadowlands” mizează pe explorarea spațiilor ascunse din grădina botanică. Pentru început, se face o plimbare și se află toate detaliile care pot caracteriza morfologia grădinii. Vizitatorii sunt invitați să intre într-un joc conceput să activeze un anumit spațiu urban, în cazul de față, grădina botanică. Jucându-se cu ceea ce este ascuns și cu ceea ce este vizibil, Teja ne invită să reflectăm la felul în care percepem realitatea din oraș și practicile sociale urbane.

Stabilită în Slovenia, Mateja Stanislava Rot lucrează în domeniul inovării urbane. Proiectele sale se află la intersecția dintre urbanism, arhitectură și activism. Este interesată în special de cum pot să fie transformate spațiile publice în mod creativ și cum se poate recâștiga dreptul de a folosi spațiile, susținând utilizarea spațiului public ca bun colectiv.

The Defense Beyond Survivors (Apărarea în lipsa supraviețuitorilor), Clara Chabalier, instalație, performance și dispozitiv de dialog om/mașinărie

Proiect inspirat din „Invenția lui Morel”, romanul lui Adolfo Bioy Casares, și beneficiind de colaborarea artistică și tehnică a lui Johan Lescure, „Apărarea în lipsa supraviețuitorilor” propune publicului să urmărească naratorul în timp ce compune „Invenția lui Morel”: fascinat de teoriile neo-malthusiene despre suprapopulare, acesta vrea să găsească argumentele care ar putea apăra generația noastră atunci când va fi judecată de următoarele generații.

Au participat: Gérard-François Dumont, demograf, redactor-șef al revistei „Population & Avenir”, rector al Universității „La Sorbonne”; Camille Alloing, profesor la Universitatea din Quebec; Fanny George, conferențiar în științele informării și comunicării la Universitatea „La Sorbonne”; Charlotte Debest, doctor în sociologie, autoare a lucrării „The choice of a Life without child”.

Absolventă a Școlii Regionale de Actori de la Cannes și a Conservatorului Național Superior de Artă Dramatică, Clara Chabalier este regizoare și actriță stabilită în Franța. A creat opere transdisciplinare și de teatru contemporan. Din perspectiva ei, spațiul teatral reprezintă un loc unde virtualul este introdus în realitate prin dans, muzică, fotografie și arte vizuale.

uncanny valley (valea misterioasă), João Estevens, instalație video performativă

valea misterioasă este o instalație video performativă (proiect în lucru) care urmărește trecerea performerului și a performativității din lumea fizică în cea digitală, cu scopul de a înțelege cum instrumentele și interacțiunile digitale afectează modul în care percepem.

João Estevens este un creator de performance și cercetător stabilit în Lisabona. În practica artistică, se concentrează pe formele noi de dramaturgie și hibriditate, combinând artele performative și multimedia. Este interesat de subiecte precum fragilitatea condiției umane, puterea și cybercultura pentru a crea operele sale.

 

Untitled (Fără titlu), Olinda Favas, instalație și performance

Olinda propune o călătorie onirică pornind de la o galerie de portrete reale sau ficționale ale unor visători, surprinși în acea tranziție misterioasă de la starea de veghe la cea de somn. Subiectul visează odată ajuns la această graniță dintre material și imaterial unde apare un dialog între conștient și inconștient. Spectatorul poate explora aici tocmai acel tărâm al simbolurilor și al memoriei.

Olinda Favas este actriță, artistă de performance, profesoară și regizoare stabilită în Portugalia. Olinda găsește magică expresia „Și dacă…”. Cu această formulă simplă, multe lucruri devin posibile în viața de zi cu zi și în artă… aceasta reflectă, de asemenea, munca ei multidisciplinară în care greșeala, fragmentarea, vocile și prezențele multiple se întâlnesc la o răscruce de drumuri poetice și performative.

The (Future) Wales Coast Path. A journey and encounter in public space (Litoralul Țării Galilor din viitor. O călătorie și o întâlnire în spațiul public), Alison Neighbour

Ca răspuns la criza mondială care se conturează treptat din cauza creșterii nivelului mării, Alison invită publicul să facă o călătorie în timpul căreia va desoperi peisaje și va reflecta la ceea ce este posibil să pierdem și la ceea ce este posibil să câștigăm. Cum ne adaptăm și cum acceptăm schimbarea?

Artistă și scenografă din Țara Galilor, Alison Neighbour creează instalații și performance-uri cu tematică socială care mizează pe implicarea publicului. Este interesată de scenografie în măsura în care aceasta poate servi drept punct de plecare pentru a spune povești și caută spații în care publicul să devină partener al actului de creație.

 

Survival Kit in Male Territory (Kit de supraviețuire pe teritoriul masculin), Marion Thomas, coloană sonoră transmedia în spațiul public

Marion ne oferă o altă perspectivă asupra eforturilor întreprinse de feministe: cea a inamicului. Publicul, echipat cu căști, este însoțit într-o plimbare în spațiul urban pentru a explora lumea celibatarilor involuntari (incels – neologism englezesc pentru celibat involuntar, care desemnează comunitățile misogine din mediul virtual ai căror membri, aproape întotdeauna bărbați, susțin că nu pot să-și găsească o parteneră pentru o relație romantică sau sexuală). Această experiență este compusă dintr-o poveste personală și cea a unui celibatar involuntar.

Parteneri în proiect: Le Granit (Belfort, Franța), liderul proiectului, Teatrul Național din Țara Galilor (Cardiff, Marea Britanie), Duplacena (Lisabona, Portugalia) și Colectiv A (Cluj, România).

Autoare, regizoare și artistă de performance, Marion Thomas, care a studiat regia la Factory (Haute Ecole de Théâtre de Suisse Romande), își împarte timpul între Nantes și Lausanne. Prin intermediul acestor rătăciri virtuale, Marion identifică puncte de vedere pe care le introduce mai târziu în narațiuni mai complexe pentru a crea spații de conflict și de cooperare.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut